Annons

Milstolpe i Volvo Pentas elektrifieringsresa: Drivlina till världens första serietillverkade elbrandbil

Genom att anpassa beprövad teknik från Volvo Lastvagnar och Bussar har Penta och deras kund, Rosenbauer, introducerat världens första elektriska brandbil med en helt ny fordonsarkitektur. Detta projekt är ett riktigt exempel på Volvo Pentas kundfokuserade evolutionära tillvägagångssätt.

BANBRYTANDE SYSTEM
”Rosenbauer har i detta projekt bidragit till att lyfta Volvo Pentas elektriska drivlinor till nya höjder,” skriver Penta i pressmaterialet. Till skillnad från andra av Volvo Group elfordon, som kan ha två eller ibland tre elektriska maskiner, krävde RT fyra för att göra jobbet. Alla fyra elektriska maskiner måste kunna köras samtidigt – två för framdrivning, en för räckviddsförlängaren, där det handlar om att ge extra batterikraft och en för elektrisk kraftuttag, om brandmän till exempel vill rotera skumpumpen. För att uppnå detta skapade Penta-ingenjörerna ett system som är helt banbrytande när det gäller Volvokoncernens teknik.

Beroende på de kompakta måtten på en stadsbrandbil skapade Volvo Penta en ny aktiv kylenhet (ACU). Denna komponent utvecklades delvis i samarbete med Rosenbauer.
Den nya ACUn använder sig av ett 600V-system – i stället för den konventionella 24V – med denna extra kraft kan Penta inte bara kyla batterierna, utan också erbjuda kylkapacitet till Rosenbauer-fordonet. Detta är ett sätt att optimera designen och anpassa det kompletta elektriska drivlinessystemet för ett specifikt fordon med tanke på den exakta krav som finns, men också relaterat till användningen, klimatet och miljön det ska fungera i.

Volvo Pentas skräddarsydda elektriska drivlinepaket till Rosenbauers brandbil.

TRE BRANDBILAR MED SYSTEMET HAR LEVERERATS
Tre Rosenbauer-testbrandbilar – drivna av Volvo Penta elektriska drivlinor – har redan levererats framgångsrikt till Berlin, Amsterdam och Dubai.
Hittills har besättningarna varit förvånade över RTs batterikapacitet och de många andra fördelarna med att inte ha en stor dieselmotor – som att öka besättningsutrymmet och mer sidopanelförvaring.
Till saken hör idag vidare att de första elektriska drivlinorna gått in i produktionsfasen på Volvo Pentas svenska Vara-fabrik. Här tillverkas ACU och systemet är utrustat – laddat med programvara och färdigmonterat – för att göra installationen så enkel som möjligt för kunden.

STARKA ARBETSRELATIONER och hållbarhetsprinciper
– När det gäller att utveckla ny teknik, som elektromobilitet, ser vi våra kunder som vår största tillgång, säger Giorgio Paris och tillägger:
– Vi har utvecklat starka arbetsrelationer med våra kunder under många år, vilket är nyckeln till omvandlingen mot mer hållbara och nya teknologilösningar. Genom att arbeta nära på olika applikationer och inom en rad sektorer kan vi utveckla lösningar – stegvis – som är tillförlitliga, säkra och skapar värde i syfte att ge våra kunder en elektromobilitetsplattform.

Lagstiftning och något som idag fått allt större betydelse är också förändrade moraliska principer. Vi talar här om en faktor som i hög grad driver en övergång till mer hållbara produkter. Volvo Penta har satt fasta klimatåtaganden för att stödja sina kunder i denna övergång. Denna övergång från dieselbaserad teknik till elektrifiering är en nyckelfaktor i Volvo Pentas omvandling, tillsammans med andra nya tekniska framsteg.
– RTs framgång i verkliga fälttest och produktionsstarten av den elektriska drivlinan är två milstolpar i Volvo Pentas elektrifieringsresa, avslutar Paris. Det är en resa som kommer att fortsätta att förstärkas genom starkt samarbete. Vi kommer att fortsätta att utföra och omvandla – med fokus på dagens teknik samtidigt som vi utvecklar nollutsläppslösningar i snabbare takt.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title