Equinor har alltså sina rötter inom olje- och gasindustrin, men utvecklas som företag i riktning mot ett ökat fokus på alternativa energikällor. Men oavsett om de gäller de traditionella bitarna eller innovativa nya lösningar menar man att både dagens och framtidens miljöer kräver vassa IT-lösningar för att man ska kunna utveckla optimerade affärsprocesser. I detta kommer avtalet med HCL att spela en framgångskritisk roll.
Equinor går vidare i sin digitaliseringsstrategi genom att påskynda molnresan och öka fokuset på användarupplevelse. Här ska HCL hjälpa den nborska oljespelaren att identifiera nya sätt att arbeta för ökad hastighet och smidighet, men också erbjuda dem en robust plattform för deras digitala initiativ.
Övergång till molntjänster
– Denna förnyelse av IT-infrastruktur och övergång till molntjänster, i kombination med digitala transformationsinitiativ för Equinor, belyser en nyckelfaktor i HCLs framgångsstrategi, som handlar om att skapa nöjda kunder och leverera ett bestående värde över tid för att bygga långvariga relationer, säger Pankaj Tagra, EVP och nordisk och mellaneuropeisk ansvarig inom HCL. Han fortsätter:
– Vårt engagemang med Equinor har expanderat som ett transformationspartnerskap, där vi kan driva framtida värde för dess verksamhet genom våra strategiska Mode-2-erbjudanden, inklusive molntjänster.
Han tillägger att HCL arbetar med etablerade och framväxande energi- och serviceföretag och hjälper dem att driva kundcentrerade transformationsinitiativ genom teknologisamarbeten, strategisk IP och starka leveransprocesser, levererade lokalt, ”nearshore, offshore” och via ”innovation labs”.