Finansieringsmodeller – som erbjuds av specialiserade finansiärer såsom SFS – sträcker sig från leasingupplägg, som hjälper till att hantera kassaflödet, till mer komplexa tillämpnings-baserade avtal som möjliggör ”X-som-en-tjänst”-metoder för tillgång till e-laddningsteknik. Oavsett struktur har dessa modeller utformats för att göra det prisvärt att investera med hanterbara regelbundna betalningar anpassade till det förväntade kassaflöde som laddningsstationerna genererar, vilket i vissa fall gör investeringen budgetneutral.
Viktigt att länderna snabbt börjar stödja omställningen
– Det är uppmuntrande att se tillväxten i elektriska fordon, och därav vikten av att länderna snabbt agerar för att understödja denna omställning med rätt infrastruktur, säger David Rosing, key account manager på Siemens Financial Services. Han fortsätter:
– I det tempo som omställningen sker för närvarande kan elfordonsladdningen ännu så länge inte hänga med. Men klokt nyttjad finansiering kan hjälpa till att påskynda investeringar och bidra till mer hållbara vägnät över hela världen.
Så här gjordes undersökningen
Laddningsdata från offentliga elfordonsladdare kombinerades med de senaste siffrorna avseende försäljning av elfordon för att få en kvot för varje landsstudie. På liknande sätt räknade man med samma mängd offentliga laddningsstationer för elfordon per kilometer huvudled.
Källorna inkluderar nationella statistiska institut, The Alternative Fuels Observatory, Motor Intelligence, EV reporter, Economic Times of India, China Association of Automobile Manufacturers (CAAM), Statista, m.fl.