Vi ska börja med att konstatera att Rototilt är en av världens ledande tillverkare av tiltrotatorer, redskap och styrsystem för grävmaskiner. En tiltrotator är monterad på grävmaskinen så att grävskopan (eller annat verktyg som används) kan roteras och lutas, för att öka flexibiliteten och precisionen.
Bolaget har ca 250 anställda och huvudkontoret ligger i Vindeln.
Precis som i alla tillverkningsföretag är eftermarknaden oerhört viktig. Ambitionen med Rototilt är att bli rankad som nummer ett inom eftermarknaden. För att motsvara detta och hantera den tillväxt företaget står inför måste, som eftermarknadschefen Jan Karlsson påpekar i ingressen, dess tjänster digitaliseras. Därför bygger Rototilt nu en solid plattform för eftermarknadsmarknaden, där kunderna kan sköta sina ärenden själva och få den information de behöver.
– Vi måste bli mer effektiva i vår dokumentation, prognostisering av reservdelsförsäljning och i vår uppföljning och hantering av supportärenden, villkor och påståenden, säger Jan Karlsson.
80 PROCENT EFFEKTIVARE
Rototilt har som sagt valt PDSVISION som partner för att bygga en
digital plattform för eftermarknaden. Den första delen av detta är att implementera Signifikant-plattformen och 3D-verktyget Creo Illustrate.
Ett krav är att stödja en eftermarknadsorganisation som kan hantera tillväxt utan att öka de fasta kostnaderna eller kräva mer resurser. Som en skalbar lösning möter Signifikant denna efterfrågan.
– Signifikant passar en komplex kundbas, allt från tillverkare av originalutrustning till slutanvändare. Det erbjuder flexibilitet, eftersom det kan anpassas efter kundens behov och krav och faktiskt alla typer av scenario, kommenterar Jan Karlsson.
Med dessa plattformar menar Rototilt att man får en effektivare eftermarknadsserviceprocess, inklusive skapandet av manualer, instruktioner, marknadsföringsmaterial, illustrationer och så vidare.
SKAPA AFFÄRER – INTE PROBLEM
Ett viktigt mål med att digitalisera eftermarknadstjänsterna är att göra Rototilts produkter mer tillgängliga och skapa fler affärer – helt enkelt öka intäkterna.
– Kundvärdet är en central del av detta initiativ. En kundundersökning visar att en av de viktigaste aspekterna var att kunna lägga beställningar på ett enkelt sätt. Detta kriterium är uppfyllt med Signifikant-plattformen. Och vi vill skapa affärer, inte problem, säger Jan Karlsson.
Men det är inte bara kunderna som har nytta av Signifikant, det underlättar även interna verkstads- och monteringsprocesser.
KOMPLETT DIGITALISERINGSRESA
Implementeringen av Signifikant och Creo Illustrate är en del av en större plan och företagsstrategi. Denna innefattar att utveckla kommunikationen med kunderna och göra hela kedjan digital, såsom instruktioner, säkerhetsdatablad och servicemeddelanden. Den fullständiga digitaliseringsresan kommer att assisteras av PDSVISION. Att träffa rätt i partnerskapet är en stor del av att kunna säkra framgång, hävdar Karlsson:
– Precis, deras team förstår också våra, kundens, utmaningar och helheten mycket väl. De inledande workshoparna och ”proof of concept” skapade en solid grund och förståelse för alla deltagare från olika nivåer på Rototilt, summerar han.
VAD ÄR SIGNIFIKANT?
Vi ska slutligen säga några ord om de mjukvaror man använt för att stödja eftermarknadssidan:
• Signifikant är en robust end-to-end affärslösningsplattform för eftermarknadsservice och eftermarknad. Det hjälper företag att sömlöst konsolidera produktinformation och effektivt presentera den genom ett användarvänligt gränssnitt. Lösningen automatiserar hela processen för datainsamling och validering, skapande och hantering av efter- och eftermarknadsförsäljningskataloger för att distribuera denna information till partners, återförsäljare och kunder genom flera kanaler inklusive webben.
• Creo Illustrate möjliggör återanvändning av CAD-data för att generera interaktiva, animerade tekniska 3D-illustrationer som kommunicerar komplex serviceinformation enkelt och korrekt. 3D-illustrationerna man skapar kan sparas och publiceras och finns i en mängd olika 2D- och 3D-grafikformat.