– Det kan verka som en liten sak, men om 15 procent av banljusen är ur funktion så stängs banan ner och det skapar betydande förseningar och kostnader. Här finns stora fördelar att vinna med autonomi, inte minst för att öka säkerheten för både plan och personal, säger Anne Piegsa, teknisk projektledare på Semcon.
Självkörande traktor från Lundberg Hymas. Projektet genomförs av Semcon i samarbete med Lundberg Hymas, vars traktor kommer att göras självkörande. Fordonen kommer att kunna styras på distans från en trafikledningscentral som utvecklades i samband med Yeti Snow Technology och det ska till exempel finnas möjlighet att avbryta snöröjningen för att ett plan ska kunna landa.
En utmaning är att det krävs hög precision av fordonet och att det ska fungera i alla väderförhållanden. Semcon har sedan tidigare erfarenhet av projekt med liknande förutsättningar genom Yeti Snow Technology, som samägs med Øveraasen. I våras demonstrerades bland annat en lösning för att hålla hela landningsbanor snöfria med autonoma snöröjare i Norge med lyckat resultat.
Automatiserade flyplatser ger bättre ekonomi. – Att flygplatser automatiseras på smarta sätt möjliggör att fler mindre flygplatser som inte är så hårt trafikerade kan hållas öppna med bibehållen personal, tack vare minskade kostnader och en ökad säkerhet, säger Anne Piegsa.
Tekniken utvecklas av Semcon för LFV (Luftfartsverket) som en del i projektet AVAP – Autonomous Vehicles for AirPorts, där även Husqvarna, RISE, FlyPulse, Swedavia och Combitech ingår i olika delprojekt. Projektet kommer att demonstreras om ett år på Örnsköldsviks flygplats.