I pressmaterialet skriver bolagen i en gemensam text att man inledningsvis arbetar med att koppla IBM Engineering System Design Rhapsody för systemutveckling med lösningar från Siemens Xcelerator-portfölj av mjukvara och tjänster. Siemens Xcelerator-portfölj innefattar det mesta och det bästa som bolagets Digital Industries-division – både Software och Automations-delarna inkluderade – har att erbjuda. I IBM-samarbetet tänker man sig initialt att inkludera Siemens Teamcenter-mjukvara för PLM-området och Capital-mjukvara för sånt som har med elektrisk/elektronisk (E) /E) systemutveckling och mjukvaruimplementering att göra. Företagen har också kopplat IBM Maximo Application Suite för tillgångs-hantering med Siemens Teamcenter-mjukvara för att stödja en integrerad digital tråd mellan serviceteknik, tillgångshantering och utförande av tjänster.
”En simuleringsdriven system- och mjukvarulösning”
Givet ovanstående ligger det i sakens natur att det hela är synnerligen komplext. Företagen kommer att utveckla en kombinerad mjukvarulösning som ska optimera produktlivscykler, och göra det lättare att förbättra spårbarheten över processer, prototyper och testkoncept. Detta dessutom mycket tidigare i utvecklingen, för att nå målet med mer hållbara produktdesigner.
Här hävdar Tony Hemmelgarn, chef för Siemens Diogital Industries Software, att målet är att hjälpa organisationer att påskynda innovation och time-to-market, vilket kan leda till förbättrad kvalitet och sänkta kostnader.
– Vi kommer kort sagt att leverera en simuleringsdriven system- och mjukvaruteknisk lösning som är designad för att täcka hela operativa livscykeln. Detta kan ge våra kunder möjlighet att förnya sig genom att hjälpa till att sänka produktutvecklingskostnaderna, driva på kontinuerliga förbättringar och skapa operativ effektivitet i hela företaget under hela produktens livscykel.
Han konstaterar vidare att de båda bolagen väljer att utveckla detta för att hjälpa företag att verkligen flytta fram verksamheten genom att, ”förbättra utbyggbarheten och återanvändningen av systemmodeller och tillhörande data med standardbaserade lösningar i ett öppet ekosystem och för att möjliggöra våra kunder för att utveckla bättre produkter.”
Fokus på effektiv återanvändning
De integrationer man tar fram kommer att fokusera på effektiv återanvändning av processer och material för att möjliggöra spårbarhet för hållbar produktutveckling. Detta, menar man, kan hjälpa företag att fatta välgrundade beslut tidigare i design- och konstruktionsprocessen för att hjälpa till att driva på förbättringar av kostnader, prestanda och hållbarhet.
Till exempel kan företag snabbare identifiera underpresterande komponenter eller designelement, som förbrukar alltför stora mängder ström, eller kräver underhåll eller tidigt utbyte. Dessutom kan produktinnovation drivas genom en integrerad digital tråd som kopplar samman de fysiska tillgångarna och mjukvarutillgångarna tillbaka till produkten. utveckling.
– En betydande del av produktinnovationen och differentieringen innehåller elektriska, elektronik- och mjukvarukomponenter. Ändå kämpar tillverkande företag för att få ut nya produkter på marknaden i tid, eftersom de nuvarande verktygen, processerna och informationen för att hantera dessa komponenter är silade och frånkopplade, säger Kareem Yusuf, senior VP för ”Product Management and Growth” avseende IBM- programvara. Han tillägger:
– För att komma till rätta med denna klyfta samarbetar IBM och Siemens i en digital trådmiljö för att integrera hållbarhetspraxis under en produkts livscykel, från design, produktion, drift, underhåll och vidare. Denna anslutning kommer att ge snabbare tid till innovation och efterlevnadsberedskap, och övergripande förbättrad produktkvalitet.
Migreringslösningar ska hjälpa kunderna att snabbt komma på plats
Siemens och IBM samarbetar också för att skapa en SysML v2-baserad lösning med en migreringsväg för att hjälpa kunder att gå över till nästa generations systemteknik. SysML stöder specifikation, analys, design, verifiering och validering av ett brett utbud av system och system-av-system.
Servicelivscykelhantering kan hjälpa till att maximera affärsvärdet för produktservitisering genom att koppla serviceteknik till serviceunderhåll för att underlätta nya samarbetsprocesser mellan OEM och operatörer.
Kamil Mrva, CIO på ŠKODA Group och tidig användare av lösningen för tjänstelivscykeln och tillgångshantering, är en av kunderna som varit tidigt ute med att både pröva och kommentera det IBM och Sieme4ns nu tänker sätta på plats:
– Vi arbetar väldigt nära tillsammans med Siemens och IBM för att hjälpa oss att nå våra hållbarhetsmål, minska totalkostnaden för ägande (TCO) ) av produkter för våra kunder och stödja vår affärstransformation med ett ökat fokus på tjänster, säger han.
Siemens kommer att stödjas av förmåner genom IBMs nylanserade Partner Plus-program och kommer att erbjuda lösningen som en del av Siemens Xcelerator-ekosystem.