Det Hemmelgarn hade att säga är onekligen hyperintressant givet att den industriella världen går igenom en period av dramatiska teknologiska förändringar, som i och för sig också påverkar affärsmodellernas utveckling. Men hur bygger och levererar Siemens de lösningar, tjänster och kapaciteter som är grundläggande för de ledande tillverkarna och innovatörerna över hela världen?
Affärsmässigt ser det i detta ut som att bolaget vinner marknadsandelar på utvecklingen av kombinerade smarta strategimodeller och vass framtidsorientrad teknologi. Strategin, som bl a innebär att man i tillägg till den breda PLM-portfölj man redan har, Siemens Xcelerator, adderar starka domänspecifika lösningar i världsklass. Dessa integreras och utvecklas organiskt inom FoU-organisationen, eller paketeras om i nya relevantare kombinationer, med Xcelerator som bärande ryggrad för tvärfunktionella sömlösa kapabiliteter där domänspecifika lösningar kan sammankopplas och exekveras i automatiserade sekvenser, istället för manuellt. Sånt vinner man ledtid på. Mentor-köpet från 2017 är ett bra exempel på vart utvecklingsdynamiken kan bära, med dagens Siemens EDAs imponerande totalbredd inom el, elektronik, PCB (Printed cicuit boards, kretskort) och IC (integrerade kretsar) i allt från design och simulering till tillverkning och kvalitetskontroll.
Sömlös arkitektur
Det Hemmelgarn talade om från scenen i Las Vegas speglades förstås också i hela den första dagens aktiviteter. Fokus låg här mer på att visa hur man kan lösa komplexitet inom teknik och tillverkning inom alla branscher än på den finansiella utvecklingen. Både i programutvecklar-rollens perspektiv och kundföretagens perspektiv, med t ex intressanta casestories, som den från Boeing. Bakgrunden är att Hemmelgarn diskuterade Siemens tillvägagångssätt för att tillhandahålla en unik källa till sanning för att lösa komplexa problem, oavsett om det är inom flyg-, försvars-, fordons- eller batteritillverkning.
– Vi har sett till att vi har en sömlös arkitektur mellan molnet och lokala installationer. Vi kommer inte att skapa en avgrund för de som går från en version av programvara till en annan. Vi kommer att hålla våra användare där de vill vara och göra det möjligt att gå dit de vill och behöver. Vi har investerat mycket för att se till att vi inte skapar den typen av problem för kunderna utan istället öppnar upp för en möjlighet för våra kunder att direkt dra nytta av vår teknik, utan migreringproblematik,” sa Siemens Digital Industries Softwares CEO.
Norskt batteriprojekt med industriellt metaverse
Hemmelgarn betonade också vikten av att bygga ett öppet ekosystem av partners, en central del av Siemens Xcelerator-strategin. Från det senaste projektet med Microsoft för att utnyttja generativ artificiell intelligens (AI) för att lösa omfattande rappoprtering av produktionsproblem via en AI-aktiverad integration mellan Teams och Teamcenter till ett annat tämligen nytt projekt för norsk batteriproduktion, FREYR.
Detta bolag producerar batterier med förnybar energi från vindkraft och vatten, som det finns gott om i vårt västra grannland. För att skala upp sin årliga battericellkapacitet, snabbt och hållbart, vände sig FREYR till Siemens för att i samarbete med AWS och NVIDIA bygga ett industriellt metavers kring sina fabriker, allt byggt på Siemens omfattande koncept kring digitala tvillingar, ”comprehensive digital twins”.
Exakt hur industriella metaverse-koncept kommer att se ut vet vi inte idag. Konturerna är ännu oskarpa men generellt brukar det beskrivas som en blandning av de digitala och fysiska världarna, som accelererar effektiviteten genom teknik, tillverkning och fältservice. Allt under visionen att det ska möjliggöra realtidssamarbete och uppkoppling i rumsligt delade sammanhang, oavsett var i världen man sitter, inom industriella miljöer. Siemens hävdar att man kommit långt inom detta och idag inte bara utvecklar de visionära innehållen i sådana koncept, utan faktiskt också kan leverera konkreta metaverse-miljöer.
Sällskap på scenen av
Boeings digitala chefsarkitekt
Realize LIVE har också skapat en scen där Siemens kan illustrera sitt ledarskap inom flyg och försvarsområdena (Aerospace & Defense, A&D). På detta område har bolaget en bred kundkrets i allt från elektriska startups med nollutsläppskoncept – som REGENT eller Wisk – till branschveteraner som Northrup Grumman. BAE Systems och Lockheed Martin.
Boeings digitala chefsarkitekt, Brian Carbrey, berättade apropå A&D om flygjättens digitala resa.
Det är i alla delar en berättelse om marknadens spetsigaste upplägg för digital transformation och ingenjörskonst. Resan påbörjades för 40 år sedan och kulminerar nu med en banbrytande strategi för digital transformation, som ger utdelning inte bara i framtida projekt som T-7A Red Hawk, ett helt nytt avancerat pilotutbildnings-system designat för US Air Force (i vilket f ö svenska SAAB har en roll), men som också tillämpas för att uppdatera äldre, på väg att bli obsoleta program. Exempelvis från flygplansmodellen F-15 till B-52 Stratofortress. Detta innebär i sin tur att man kan tillämpa den senaste digitala tekniken på plattformar som varit tjänst under decennier.
– Idag, tillsammans med nyckelpartners, jobbar Boeing fortsatt hårt på att förbli en pionjär inom utveckling och integration av digital ingenjörskonst inom flygindustrin. Genom att koppla kundernas behov och önskemål till operatörslösningar har vi skapat vår digitala tråd och i den digitala tråden finns inte bara vår digitala ingenjörskonst, utan den innehåller också digital tillverkning och digitalt underhåll, sa Carbrey och tillade att, ”vi har uppnått högre effektivitet, produktivitet, kvalitet, säkerhet och snabbare marknadshastighet genom digital ingenjörskonst.”