Bakgrunden är att fordonsingenjörer allt mer lutar sig mot virtuella tester genom Computational Fluid Dynamics (CFD)-simulering för att säkerställa fordonsprestanda under alla körförhållanden samtidigt som utvecklingstid och kostnader minskar.
”Men för att minimera kostnadsintensiva experimentella tester måste simuleringar fånga komplexiteten i dessa körscenarier med tillräcklig trohet relativt de reala fysiska förhållandena. Från noggrann modellering av fordonsrörelsen till att förutsäga högdynamisk vattenhantering kräver CFD-simuleringar solida mekaniska och fysiska överväganden för att vända komplexiteten till en konkurrensfördel.”
Vässad användarupplevelse
Här hävdar Trappolini nu att man med den nya utgåvan av Simcenter SPH Flow 2202 kan dra nytta av nya möjligheter och förbättringar för att modellera komplexa dynamiska vätskekroppsinteraktioner, samtidigt som de går snabbare.
Den nya versionen ger en förbättrad användarupplevelse för att öka produktiviteten samtidigt som den minskar tiden till marknaden, noterar hon vidare.
En ny generation numerisk metodik
Allmänt kan som en bakgrund till denna lösning konstateras att SPH-metoden är en del av en ny generation numerisk metodik, utvecklad för att övervinna detta med meshingsrelaterade begränsningar i traditionella metoder; samtidigt som de är baserade på Navier-Stokes ekvationer. Med sin Lagrangian-karaktär och sitt partikelbaserade tillvägagångssätt är SPH Flow särskilt väl lämpat för högdynamiska flöden, deformerbara och komplexa gränser och gränssnitt med fragmentering/återkopplingar.
Simcenter SPH Flow inkluderar en helt integrerad simuleringsmiljö (Simcenter SPH Flow Studio) som tillhandahåller ett intuitivt användargränssnitt för automatisk geometriförberedelse, simuleringsinställning och lösningsanalys. Tillsammans påskyndar de analysen av komplexa applikationer som involverar högdynamiska vätskeflöden och rörelser.