Wipros Harmeet Chauhan konstaterar vidare att det finns en klyfta som måste överbryggas i sammanhanget:
– Ja, så är det. Det nuvarande paradigmet för mjukvaruförsörjning kommer sannolikt inte att kunna hantera denna växande klyfta utan att offra både lönsamhet och befintliga ambitioner för mjukvarudefinierade fordon. SDVerse tar itu med denna problematik och bidrar med många fördelar till branschen.
Kommer att innehålla hundratals mjukvaruprodukter
SDVerse är för närvarande under utveckling och förväntas innehålla hundratals mjukvaruprodukter för bilar, och deltagare från hela fordonsindustrins värdekedja är inbjudna att gå med. Förutom grundarföretagen finns också en lanseringsgrupp som utgörs av Ampere, FEV, Forvia, HL Mando, NXP Semiconductors, TTTech Auto och Valeo.
Prashant Gulati har utsetts till VD för SDVerse med tillträde den 5 mars 2024. Prashant är en erkänd profil inom mjukvaruteknik med mer än två decennier av erfarenhet av att lansera och leda fordonsorganisationer, och därav helt rätt person att maximera potentialen hos framväxande teknologier, såsom AI, inom fordonsindustrin.
Vilka är fördelarna?
Några viktiga fördelar med SDVerse, som ska vara prenumerations-baserad:
• Minskad kostnad, tid och komplexitet, genom att eliminera dubbelarbete, möjliggöra återanvändning av redan utvecklad programvara och möjliggöra större skalfördelar genom att paketera beställningar av programvara från olika kunder
• Högre kvalitet på mjukvara, som redan har genomgått fler cykler av testning och validering. Dessutom förbättrar den fria marknadsstrategin kundernas fordonskvalitet genom konkurrens
• Förbättrad resursallokering, vilket gör det möjligt för OEM-tillverkare och leverantörer att använda tekniska resurser för att förnya sig inom områden som förbättrar och differentierar förarens och passagerarnas upplevelser, och minimerar tiden som går åt till att ”uppfinna hjulet på nytt”
• Förbättrade intäkter för säljare, genom en utökad kundbas och möjligheter att tjäna pengar på befintlig IP
• Nytt tillvägagångssätt för mjukvaruförsörjning, vilket gör det möjligt för företag att köpa mjukvara separat från hårdvara och skapa ett attraktivt alternativ till OEM insourcing av mjukvaruutveckling
Ett mer sammankopplat ekosystem
För Magnas del, tung global underleverantör till fordonsindustrin, säger Joerg Grotendorst, senior VP, Corporate R&D, att deras deltagande i SDVerse drivs av bolagets pågående engagemang för att främja samarbete och driva fordonsindustrin framåt:
– Genom att anamma denna innovativa plattform strävar vi efter att skapa ett mer sammankopplat ekosystem som uppmuntrar OEM-tillverkare, leverantörer och specialprogramvaruutvecklare att samarbeta och samskapa banbrytande lösningar. SDVerse representerar en transformativ möjlighet att revolutionera mjukvaruutveckling, försäljning och inköpsprocesser, vilket i slutändan påskyndar branschens övergång till det mjukvarudefinierade fordonet.
GM, Magna och Wipro har designat och utvecklat SDVerse, som också kommer att styras tillsammans av de tre grundande företagen. Managementföretaget Roland Berger har fungerat som projektets strategiska rådgivare sedan start.
Konstantin Shirokinskiy, partner på Roland Berger tillägger:
– SDVerse erbjuder en plan för OEM och leverantörer för att tillgodose deras behov av inbyggd mjukvara mer effektivt. Det frigör knappa programvarutekniska resurser som krävs för att rulla ut nya differentierade programvarufunktioner, omorganiserar utvecklingstidslinjer för att snabbare utveckla bättre SW-aktiverade fordon och säkerställer att programvara värderas korrekt. Företag kan effektivisera sin verksamhet, bli mer fokuserade, effektiva och lönsamma.
Torsdagen den 4 april kommer talespersoner från GM, Magna och Wipro att delta i en livestreamad paneldiskussion om initiativet.