PTC-basen tillägger att, ”PLM-kapaciteten som PTC länge har erbjudit till ingenjörs- och tillverkningsavdelningar tillhandahåller de bästa systemet för digital definition av alla produktkonfigurationer. ServiceMax kommer att komplettera detta genom att tillhandahålla registreringssystemet för övervakning och service av produktinstanser efter att de lämnar fabriken och övergår till kundanvändning.”
Han tillägger att PTC efter slutförandet av detta förvärv kommer att ha den unika förmågan att komplettera den kompletta digitala produktdefinitionen från CAD och PLM-lösningar, med detaljerad användningsinformation från IoT-lösningar och den fullständiga servicehistoriken från ServiceMax.
– PTC är redo att vara det enda företaget som kommer att kunna erbjuda tillverkare denna heltäckande bild av sina produkter i varje skede av livscykeln, säger Heppelmann.
Omfattande molnbaserade FSM-funktioner byggda på Salesforce-plattformen
Så, vad handlar ServiceMax’ kapabiliteter mer detaljerat om? Övergripande ligger styrkan i en omfattande uppsättning molnbaserade FSM-funktioner, byggda på Salesforce-plattformen. Dessa funktioner inkluderar att hantera all relevant information om servade produkter – produktbeskrivning, serienummer, servicehistorik med mera – skapa och hantera arbetsorder och schemalägga och skicka tekniker. ServiceMax FSM-funktioner är också nära integrerade med Salesforces CRM-system (customer relationship management), som överbryggar en djup förståelse av produkten med en lika djup förståelse för kunden.
– ServiceMax och PTC har en långvarig relation med rötter i våra kunders gemensamma profil, de naturliga synergierna i våra produkter och en delad förståelse för vikten av produktdata i olika skeden av livscykeln, kommenterar Neil Barua, CEO för ServiceMax. Han fortsätter:
– PTC har en stark och konsekvent meritlista av framgång, och nu efter den tillväxt och innovation vi har uppnått under vårt partnerskap med Silverlake, är vi glada över att ServiceMax-teamet ska stärka tjänsteutbudet av PTCs digitala tråd och slutna- loop PLM-portfölj.
Till bakgrunden hör för övrigt att PTC och ServiceMax varit partners sedan 2015. I detta hävdas i pressmaterial att man, ”stödjer båda tillverkare av komplexa, välkonfigurerade produkter för medicintekniska produkter, industriprodukter, flyg och relaterade vertikaler. Dessa tillverkare ser fältservice som en strategisk del av sina verksamheter för att bibehålla produktprestanda, förlänga sina produkters livscykler, öka kundnöjdheten, driva intäktstillväxt och öka lönsamheten.”
Hur ServiceMax kompletterar PTCs programuppsättning
Allmänt är en rimlig slutsats av dagens annonserade affär att ServiceMax FSM-kapacitet kompletterar PTCs hela digitala tråd-portfölj: Man kan när det hela kommit på plats i optimerad integration att kunna utnyttja produktdefinitionsdata från PTCs Creo- och Windchill-lösningar, tekniska publiceringsmöjligheter från PTCs Arbortext-mjukvara, servicedelshanteringsförmåga från PTCs Servigistics-mjukvara, IoT och digitala tvillingkapaciteter från PTCs ThingWorx-lösningar och AR-funktioner från PTCs Vuforia-programvara.
Till exempel kan detta ske genom att fjärrövervaka anslutna produkter med ThingWorx, kunde kunder proaktivt upptäcka servicebehov och automatiskt generera serviceorder i ServiceMax. Medan servicetekniker kan utnyttja 2D-arbetsinstruktioner från Arbortext eller 3D AR-arbetsinstruktioner skapade i Vuforia som härrör från produktens digitala produktdefinitionsinformation skapad i Creo och hanterad i Windchill.
Tekniker kan också utnyttja en mer detaljerad förståelse av serviceaktiviteter för att bättre optimera reservdelslager med Servigistics.
Det hela ser lovande ut och tillför PTC ytterligare PLM-potential.