Annons

Svensk sängjätte bygger samman fysisk och digital handel med SAP-lösning

Ola Benemark började på KungSängen 2021, men redan 2018 påbörjades ett omfattande arbete med att rusta upp IT-systemen och bygga om alla butiker. Resan har varit expansiv och på bara några år har KungSängen i stort sett fördubblat antalet butiker till ett femtiotal och etablerat en omfattande webbshop. 

Slår samman e-handel med de fysiska butikerna
Tillsammans med SAP och konsultföretaget Remit har man nu kommit fram till att slå samman e-handeln med de fysiska butikerna. Kunderna väljer olika vägar fram till köpbeslutet och man började skissa på ett nytt IT-landskap som skulle stödja hela resan.
Det tidigare e-handelssystemet var mer kompakt och hade alla funktioner i ett och samma system. Genom att implementera ett integrationslager från SAP ville man skapa ett mer modulbaserat system som kunde fungera som en brygga mellan det gamla och nya. 
KungSängen använder SAP Emarsys för att möjliggöra den digitala köpresan, anpassa marknadsföringen och skapa ett unikt kunderbjudande. Systemet hjälper till att hitta den bästa strategin och automatiserar arbetet med hjälp av AI och maskininlärning.
– För vår del handlar det om att engagera kunden på ett tidigt stadium, vara tillgänglig för kunden och skapa små barriärer under köpresan. På så sätt kan vi skapa en personifierad och unik upplevelse där man som kund kan välja var och när man vill slutföra sitt köp, berättar Ola. 

Stigande inflation och anpassade priser
– De flesta leverantörer pressas i dag av den stigande inflationen och konkurrenter som anpassar sina priser. Bra information om kunden är därför det nya guldet. Det gäller att hitta värde i den kunddata man har, berika den och skapa ännu mer aktiva kunder i alla kanaler, säger Mikael Kristiseter, Sales Director Customer Experience på SAP. 
KungSängen har haft det lättare än många andra att utveckla sin affärsmodell då man äger alla egna butiker och kontrollerar själv alla varumärken, e-handeln, lastbilarna och tillverkningen av produkter. 
– Skillnaden mot tidigare är att även mindre företag nu kan kosta på sig att investera i världsledande teknik. Tekniken har blivit tillgängligare, betydligt enklare att implementera och använda för medarbetare utan att man behöver flera års erfarenhet, avslutar Ola Benemark.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title