Undersökningen visar även ett ökat intresse för nya arbetssätt som främjar innovation. Bland annat ställer sig 57 procent positiva till fyra dagars arbetsvecka. Medan många ser hybrid- och flexibelt arbete som en positiv drivkraft för innovation (56 procent håller med) säger hela 81 procent att de bästa förutsättningarna för innovation är att medarbetare tillbringar fyra dagar i veckan på arbetsplatsen. En motsägelse som kan bli svår att få ihop.
Delat bilägarskap
Vad gäller de största utmaningarna inför framtiden tror de svarande att konsumenter i högre grad kommer att dela bilägarskap snarare än äga sin egen bil. 39 procent av de svarande anser att det är inom detta område de största innovationsmöjligheterna kommer att finnas i framtiden. Utöver det skiljer sig bilmärken, underleverantörer och återförsäljare åt.
Återförsäljare som befinner sig närmast slutkunden, anser att nya aktörer på marknaden, främst teknologiföretag, är en viktig faktor för innovation (46%), medan bara 29 procent av biltillverkare, och 34% av underleverantörer håller med. Frågan är om det här är ett tecken på viss självgodhet i en bransch som varit ovanligt stabil väldigt länge?
– I Norden finns ett stort intresse för ökat innovationssamarbete, mer automatisering och säkrare leveranskedjor, menar Stephan Garber, ansvarig för Protolabs i Norden och Baltikum. Samtidigt finns behov av att hitta gemensamma iterationsprocesser som är snabba och smidiga och underlättar innovation och prototyputveckling. Det ska bli intressant att se hur branschen utvecklas under 2024 som ser ut att bli ett kanonår för innovation inom fordonsbranschen, avslutar han.
Undersökningen genomfördes bland högre befattningar i företag inom bilbranschen (bilmärken, underleverantörer och återförsäljare) i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Italien och Frankrike tillfrågades via enkät och med uppföljande intervjuer.