Annons

Volvo Cars: Tre designers bakom det prisbelönta modellprogrammet

Tillsammans har de etablerat Volvo Cars som ett av världens ledande bilmärken. Thomas Ingenlath, Robin Page och Maximilian Missoni har haft ett nära samarbete vid utvecklingen av ett stolt och självsäkert skandinaviskt designspråk genom sin differentierade, kollaborativa strategi.
Under ett event i Volvo Cars regi träffades de tre designansvariga nyligen i Stockholm i samband med att bolaget visade upp sin modellserie.
– Att arbeta med Max Missioni och Robin Page är upplyftande. Vi känner oss bekväma i varandras sällskap och det är inspirerande att arbeta tillsammans. Det som jag är mest stolt över är att ta detta otroliga varumärke och placera det i dess rätta kontext, som ett skandinaviskt premiummärke, med en design som gör det till en attraktiv produkt och åtråvärd produkt, konstaterade chefsdesigner, Thomas Ingenlath.

Den nya modellserien både symboliserar och exemplifierar den förvandling som företagets verksamhet har genomgått de senaste åren, något som manifesterat sig med nya globala försäljningsrekord fem år i rad sedan 2014 och en kraftigt förbättrad lönsamhet.
Efter att ha förvandlat utseendet på Volvo Cars modellprogram och vitaliserat varumärket Volvo de senaste åren kommer de tre designspecialisterna nu att fokusera på designmöjligheter som skapats av företagets skifte mot elektrifierade och slutligen autonoma bilar.

Modellserien som hjälper Volvo att nå rekordtillväxt. Bolaget passerade nyligen milstenen 600.000 sålda bilar under ett år. Med råge, dessutom.

XC90 först med det nya formspråket. Den stora SUV:en XC90, lanserad 2014, var den första modellen att introducera Volvos nya formspråk. Den satte tonen för de efterföljande nya bilarna i 90, 60 och 40-serien, baserade på de modulära fordonsarkitekturerna SPA och CMA, som möjliggör proportionerna som ”andas” premium.
Alla tre SUV:arna i modellprogrammet vann prestigefyllda ”Årets bil” i Nordamerika, Asien och Europa, vilket visar på framgångarna för Volvos nya designspråk.
– Vi har en vänskap som är riktigt bra och ett bra sätt att arbeta tillsammans som kollegor. Innan Max och jag kom till Volvo skapade Thomas strategin och efter det byggde vi teamet som behövdes för att förverkliga hans vision. Resultatet ser vi här idag, med en rad fantastiska bilar, säger Robin Page, designchef på Volvo.
– Jag tror att vi verkligen lyfte Volvos design till premiumsegmentet. Thomas största styrka är att han är en visionär och har en känsla för vad som blir nästa stora grej. Robin har förvandlat interiördesignen och Volvos kvalitet till ett absolut riktmärke, tillägger Maximilian Missoni, chef för exteriör design.

Värdet av kreativ design. Teamets samarbetsstrategi sträcker sig bortom design. Man arbetade till exempel nära Volvo Cars säkerhetsexperter vid utvecklingen av kommunikationsmetoder för framtida självkörande bilar, som visat i 360c-konceptet. Konceptet illustrerar även värdet av kreativ design som öppnar upp nya potentiella affärsmöjligheter.
– Vi har sett en massiv förändring de senaste fem åren, från den punkt där Volvo befann sig till där vi befinner oss nu. Mycket av det handlar om designen av bilarna och det faktum att de även representerar Volvo och Skandinavien. Om man tittar på nästa generations bilar, kommer det att bli intressant att se hur vi tar till oss nya tekniker och skapar essensen av skandinavisk design i dessa nya produkter, säger Robin Page.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title