Annons

SDVs: Volvo Group och Daimler Truck i bindande avtal för utveckling av plattform för mjukvarudefinierade lastbilar

HUVUDKONTOR i GÖTEBORG. Dagens stora nyhet inom automotive är Volvo Groups och Daimler Trucks beslut att gå vidare till ett bindande avtal om utveckling av en plattform för mjukvarudefinierade fordon – s k SDVs, ”Software Defined Vehicles" - för tunga lastbilar. Avtalet går ut på en 50/50-deal och följer på ett tidigare meddelande från bolagen, från maj 2024. Särskilt intressant för svenskt vidkommande är att denna SDV-plattform har som mål att sätta en branschstandard och att planen innnefattar ett huvudkontor i Göteborg. I det gemensamma pressmaterialet noterar bolagen att partnernas gemensamma mål är att, ”utveckla ett lastbilsoperativsystem och att erbjuda joint ventures varumärkes- och mångsidiga applikations-agnostiska produkter till andra OEM-tillverkare av kommersiella fordon.” Men detta till trots ska konkurrensen mellan bolagen värnas och upprätthållas: ”Volvo Group och Daimler Truck kommer att förbli konkurrenter inom alla andra affärsområden och kommer att fortsätta fokusera på ett oberoende produkt- och tjänsteerbjudande,” skriver man.
Dagens besked kommer tveklöst att stärka den digitala transformationen inte bara inom Volvo och Daimler, utan också inom transportbranschen. Inte minst påverkat av det faktum att vi talar om den tunga lastbilsbranschens två största tillverkare.
En SDV är ett fordon där kärnfunktioner hanteras av ett mjukvarulager som sitter mellan förarens eller ”fleet managers” fordonsgränssnitt och som hanterar fordonsfunktioner via främst sensorer. Detta gör att tillverkaren kan förbättra både användbarhet och funktioner dynamiskt via uppdateringar, inklusive trådlösa.
Detta är en mycket intressant satsning, inte minst eftersom mjukvarudefinierade fordon är nästa stora utvecklingslinje inom fordonsindustrin. Men också för att det är det andra exemplet inom ramen för ett par år där Volvo och Daimler går samman inom ett viktigt utvecklingsområde. Tidigare, sedan 2020, har Volvo och Daimler Truck ett joint venture på gång kring bränslecell-lösningar för att driva fordonen. Då köpte Volvokoncernen 50 procent av Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co för en gemensam utveckling av energilösningar för tunga lastbilar vars el till batterierna genereras från bränsleceller drivna med vätgas. Med den nu aviserade SDV-satsningen går bolagen framåt tillsammans och delar på de betydande utvecklingskostnaderna. Onekligen ett smart drag.
Men det finns utmaningar: t ex, vilka system ska man använda i utvecklingsarbetet? PLM-sidan är en sak, medan mjukvaruutvecklingen kan landa på andra ställen. Hur som helst: Volvo Group har på PLM-sidan PTC med Windchill som cPDm-lösning. På ALM-sidan är det annars PTCs Codebeamer som ihop med Windchill kommer att spela viktiga roller i PTCs utbud. Detta medan Daimler principiellt jobbar i Siemens-miljöer med Teamcenter och NX CAD. När det gäller mjukvarusidan har Mercedes använt bl a IBM Doors. Siemens ALM-lösning heter Polarion, som man gissningsvis har goda förhoppningar om att få in på Daimler. Utvecklingen ska bli intressant att följa.
Klicka på rubriken för att läsa mer på PLM&ERP News.

Vad som meddelades från bolagen i maj i år var att Volvo Group och Daimler Truck ska, ”skapa ett joint venture för att utveckla en gemensam mjukvarudefinierad fordonsplattform och ett dedikerat lastbilsoperativ-system, som utgör grunden för framtida mjukvara- definierade nyttofordon.” När man nu går vidare med planerna har man alltså kommit fram till att etablera företaget med sitt huvudkontor i Göteborg, Sverige:

Volvo-chefen, Martin Lundstedt, konstaterar i en kommentar idag att man går samman för att omdefiniera mjukvaruarkitektur och banbryta en ny era av självoptimerande lastbilar:
”Tillsammans tar vi bort komplexiteten så att våra kunder kan låsa upp högre nivåer av anslutning, säkerhet och effektivitet och ständigt driva på för bättre prestanda. Det är ett revolutionerande svar på utmaningarna i vår moderna värld, och vi är stolta över att sätta industristandarden,” säger han.

Men man är från de båda bolagens ledande håll noga med att framhålla att den mjukvarudefinierade fordonsplattformen kommer att göra det möjligt för dem och potentiella framtida kunder till det gemensamma företaget att tillhandahålla fristående digitala fordonsfunktioner för sina produkter.

Leder den digitala transformationen
Från Daimler Trucks sida säger CEO, Karin Rådström:
”Undertecknandet visar vårt gemensamma engagemang för att leda den digitala transformationen av vår bransch. Mjukvaran och hårdvaran från detta joint venture kommer att vara avgörande för att uppnå oöverträffade nivåer av säkerhet, komfort och effektivitet för våra kunder.”

Samriskföretagets aktiviteter kommer att omfatta specifikation och upphandling av centraliserade högpresterande kontrollenheter avsedda för kommersiella fordon och som kan hantera stora mängder data. Det nya bolaget kommer att utveckla ett operativsystem och verktyg som fordonstillverkarna kan använda som grund för att utveckla sina egna differentierande digitala fordonsfunktioner. Detta kommer att frikoppla utvecklingscykler för mjukvara och hårdvara i framtiden och göra det möjligt för kunder att köpa och uppdatera digitala applikationer trådlöst ”över luften”, vilket i slutändan förbättrar kundens effektivitet och upplevelse.

Transaktionen för det gemensamma företaget förväntas slutföras under första halvåret 2025, under förutsättning att alla nödvändiga myndighetsgodkännanden erhålls.

Ett industriell drama,” säger Siemens PLM-bas, Tony Hemmelgarn
Men hur ser de större PLM-utvecklarna på saken, SDVs och mjukvarusidans framstormning som bärande del av fordons- och transportteknologin? PLM&ERP News har i två artiklar tittat närmare på detta:
1. ”Survival of the Fittest”: Så möter Siemens PLM-division skiftet inom fordonsindustrin när mjukvaror och elektronik ger en helt ny spelplan

Möt Siemens Digital Industries Softwares CEO, TONY HEMMELGARN, i denna intervju. Påståendet att bilindustrin går igenom en unik tekniskt explosiv fas just nu är ingen överdrift, konstaterar han. När AI, elektrifiering, elektronik och mjukvara – som några av de mest utstående nya teknologierna – banar väg för och dramatiskt förändrar produktframtagningen betyder timingen allt, för alla. Rätt verktyg vid rätt tidpunkt är av största vikt. Detta påverkar inte bara PLM-utvecklarna, som ledande spelaren på fordonsmarknaden, Siemens Digital Industries Software, utan förändrar i grunden också biltillverkarnas situation. Dagens är mer uppkopplade, mjukvarustyrda, autonoma och elektriska än någonsin. Vart och ett av fordonen innehåller, eller kommer inom kort att innehålla miljontals rader kod och måste dagligen kunna hantera tiotals terabyte data varje dag. Detta är ett enormt åtagande och det har lett till en ”vulkanisk” förändring av flera stora fordonstillverkares sätt att arbeta, inte minst för att nu snabbt bygga upp sofistikerade infrastrukturer för mjukvaruutveckling.
”Det som bilindustrin går igenom är faktiskt inget mindre än ett industriellt drama,” säger Tony Hemmelgarn, Siemens Digital Industries Softwares CEO och den idag längst sittande exekutive toppchefen inom hela PLM-området. ”Vi talar om överlevnad för de som är bäst på att anpassa sig. Kampen är hård och det finns tre områden som sticker ut: Programvara/elektronik, digitala tillverkningsprocesser och i ett 5-10 års perspektiv den fulla effekten av artificiell intelligens.”
Hemmelgarn hävdar i detta att Siemens är väl rustat vad gäller digitala verktyg och industriell kompetens. ”Xcelerator-portföljen är branschens rikaste när det gäller sömlöst integrerade programlösningar i allt från produktutveckling till tillverkningsautomation – vi har vad som krävs för att möta behoven hos dagens fordonsindustri: Molnet, PLM/PDM, CAD-design, simulering, EDA (Electronic Design Automation), ALM (Application Lifecycle Management), Digital Manufacturing, Smart Factory Automation, etc. Och vi har arbetat hårt och investerat mycket för att nå dit”, sa han och tillade, ”Under mina år som chef för Siemens PLM-verksamhet, från 2017, har vi gjort 34 förvärv som bland annat syftar till att skapa den kompletta uppsättningen verktyg för det omfattande digitala tvillingkonceptet.” I dagens artikel ligger fokus på mjukvara och elektronik inom fordonsindustrin, som enligt Hemmelgarn ”skapat en fundamentalt förändrad spelplan.”

PTC och mjukvarurevolutionen inom automotive
2. Missa inte heller att läsa artikeln: ”PTC och ALM – mjukvarurevolutionen inom automotive leder till ”seismiska förändringar av arbetssättet”
I denna diskuteras kring hur ser framtiden ut specifikt för PLM-utvecklaren PTC när det gäller mjukvaruområdet? Frågan är relevant, inte minst i det att ALM-domänen, Applikation Lifecycle Management, är ett av det senaste decenniets absolut snabbast växande områden ifråga om andel av utvecklingsarbetet.
Ingen kommer att kunna ställa sig vid sidan av utvecklingen. Varken Volkswagen (VW), Mercedes Benz (MB), Volvo Cars eller de andra storspelarna inom automotive är immuna mot förändringens vindar.
För OEMer av VWs, MBs och Volvos rang med lång analog industriell historik handlar förändringarna som kommer med SDV-konceptet inte om någon söndagspromenad. Utvecklingsdynamiken är obönhörlig; man måste framåt: SDV-plattformar tillhör inte bara framtiden inom automotive och transport, ”den gäller här och nu,” konstaterar PTCs Norden-chef, Filip Stål i denna artikel på PLM&ERP News. VWs prognoser redan 2020 var att en bil skulle behöva integrera upp till 1 miljard rader kod år 2025. ”Detta positionerar biltillverkare som mjukvaruföretag,” säger Stål och citerar tidigare VW-chefen, Herbert Diess, som också förutspådde att över 90 % av fordonsinnovationen kommer att härröra från mjukvara. Klicka på rubriken ovan i detta stycke eller på länken nedan för att läsa mer:
https://plm-erpnews.se/ptc-och-alm-mjukvarurevolutionen-inom-automotive-leder-till-narmast-seismiska-forandringar-av-arbetssattet/

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title