Vi börjar med serietillverkningen av ellastbilar i belgiskja Gent. Tre olika elmodeller kommer att byggas i Gent – Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX Electric. Dessa lastbilar kan köras med en totalvikt på 44 ton* och kan anpassas för ett brett spektrum av transportbehov.
– Våra lastbilar är mycket älskade för sin enastående kvalitet, säkerhet, design och förarkomfort. Det gör mig väldigt glad att våra kunder kan få alla dessa fördelar och samtidigt transportera varor utan att släppa ut någon CO2, säger Roger Alm.
Volvo Lastvagnars största anläggning
Fabriken i Gent är Volvo Lastvagnars största produktionsanläggning med en årlig kapacitet på cirka 45 000 lastbilar. Eltruckarna monteras på samma plattform och linje som de diesel- och gasdrivna truckarna, i ett produktionsupplägg som ger fabriken en hög flexibilitet när det gäller att hantera olika varianter och krav. Batteripaketen kommer från den nyligen öppnade batterimonteringsfabriken i Gent, som ligger precis intill produktionslinjen.
Gent blir nu den fjärde Volvo Lastvagnars fabrik som producerar elektriska batterilastbilar. Först ut var Blainville i Frankrike, där Volvo började bygga elektriska lastbilar för sophantering och stadsdistribution 2019. Ett år senare påbörjade anläggningen i New River Valley, USA, serietillverkning av VNR Electric, designad för regionala transporter. Sedan nåddes en viktig milstolpe förra året, då Volvo Lastvagnar satte sitt tyngsta sortiment i serieproduktion vid Tuve-fabriken i Sverige, som den första globala tillverkaren att göra det.
Hittills har Volvo Lastvagnar tagit emot beställningar, inklusive avsiktsförklaringar om att köpa, för cirka 6 000 elektriska lastbilar i 42 länder på sex kontinenter.
– För bara några år sedan trodde många att det var omöjligt att elektrifiera tunga lastbilstransporter. Men vi bestämde oss tidigt för att elektrifiering är vår främsta väg mot nollutsläpp. Nu kan vi erbjuda ett branschledande sortiment av specialbyggda eltruckar, i kommersiell drift över hela världen, säger Roger Alm, och fortsätter: ”Men för att det stora elskiftet ska ske måste regeringar agera nu och erbjuda incitamentsprogram för dem som investerar i den nya tekniken, ökar kapaciteten i elnätet och även inför CO2-skatter, för att göra hållbara transporter mer konkurrenskraftiga.”
Stor efterfrågan på grönt stål
När det gäller dagens andra besked från Volvo – införandet av ”grönt stål” i tillverkningen – är bakgrunden förstås att stål är ett av huvudmaterialen vid tillverkning av lastbilar, bussar och entreprenadmaskiner. Nära nollutsläppsstål fokuserar på att minska utsläppen till en punkt där påverkan på miljön avsevärt minimeras, om inte helt elimineras. Ett åtagande som fastställts av First Movers Coalition, där Volvo Group är en av grundarna, är att minst 10 % av allt stål som köps in per år ska vara nära nollutsläpp (enligt FMC-definitionen) senast 2030. Leveransavtal som detta är viktiga bidrag för att påskynda övergången mot nettonoll.
– Kommersfordonsindustrin har aktivt drivit på efterfrågan på grönt stål och validerat marknadsintresset. När en obestridlig stor aktör som Volvo Group, som arbetar i framkanten för hållbar förändring, lägger en kundorder är det ett tydligt tecken på förtroende för både våra företaget och vår produkt, säger Henrik Henriksson, H2Green Steels CEO.