HÄR ÄR DE SENASTE NYHETERNA
SEEL: Hon blir ny CEO för forskningsarbetet kring infrastruktur och elmobilitet inom fordons- och...
Victoria Woyland tar över på Swedish Electric Transport Laboratory. SEEL är en intressant aktör på elmobilitetsområdet och spelar en viktig roll i att inom teknikinfrastruktur stödja svensk och europeisk fordonsindustri, flygindustri och den maritima sektorn i den snabba omställningen mot elektrifiering.
SEEL, som invigdes invigdes i september 2023, ägs av RISE och Chalmersstiftelsen i ett gemensamt bolag och har också ett tätt samarbete med industriparterna Volvo Cars, Scania, Zeekr och Volvo Group.
När Victoria Woyland nu blir ny CEO får organisationen en chef med närmare 20 års erfarenhet från olika roller inom automotive-branschen. Bland annat har hon haft flera ledande tjänster inom Volvokoncernen. Närmast kommer Woyland från en roll som VD på EpinovaTech.
"Den testning och forskning som bedrivs på SEEL kommer att ha en avgörande plats för övergången till ett elektrifierat transportsystem. Jag ser fram emot att bygga vidare på det fantastiska samarbete som etablerats mellan industri, institut och akademi och vidareutveckla nyttan och värdet vi skapar för våra kunder," säger Victoria Woyland.
Victoria Woyland efterträder Henrik Svenningstorp som varit ledare för SEEL-satsningen sedan starten i maj 2017, först som projektledare och därefter som VD. Henrik Svenningstorp går vidare till en roll som Chef strategisk forskning och affär inom området energi och elektrifiering på RISE.
”SEEL är inne i en spännande fas där vi driftsatt och invigt tre stora anläggningar för testning och forskning inom elektromobilitet i Säve utanför Göteborg, Nykvarn samt Borås. Jag är oerhört glad över att hälsa Victoria Woyland välkommen till oss som ny VD för SEEL. Med hennes långa erfarenhet och kompetens tror jag att hon är precis rätt person att leda SEEL in i nästa fas,” säger Lars Ljungqvist, styrelseordförande för SEEL. Han tillägger:
"Vi tackar Henrik Svenningstorp för hans oerhörda engagemang och driv kring att bygga upp och driftsätta SEEL. Han har haft en mycket avgörande roll för att sätta SEEL på kartan."
Klicka på rubriken för att läsa mer på pLM&ERP News.
SEEL, som invigdes invigdes i september 2023, ägs av RISE och Chalmersstiftelsen i ett gemensamt bolag och har också ett tätt samarbete med industriparterna Volvo Cars, Scania, Zeekr och Volvo Group.
När Victoria Woyland nu blir ny CEO får organisationen en chef med närmare 20 års erfarenhet från olika roller inom automotive-branschen. Bland annat har hon haft flera ledande tjänster inom Volvokoncernen. Närmast kommer Woyland från en roll som VD på EpinovaTech.
"Den testning och forskning som bedrivs på SEEL kommer att ha en avgörande plats för övergången till ett elektrifierat transportsystem. Jag ser fram emot att bygga vidare på det fantastiska samarbete som etablerats mellan industri, institut och akademi och vidareutveckla nyttan och värdet vi skapar för våra kunder," säger Victoria Woyland.
Victoria Woyland efterträder Henrik Svenningstorp som varit ledare för SEEL-satsningen sedan starten i maj 2017, först som projektledare och därefter som VD. Henrik Svenningstorp går vidare till en roll som Chef strategisk forskning och affär inom området energi och elektrifiering på RISE.
”SEEL är inne i en spännande fas där vi driftsatt och invigt tre stora anläggningar för testning och forskning inom elektromobilitet i Säve utanför Göteborg, Nykvarn samt Borås. Jag är oerhört glad över att hälsa Victoria Woyland välkommen till oss som ny VD för SEEL. Med hennes långa erfarenhet och kompetens tror jag att hon är precis rätt person att leda SEEL in i nästa fas,” säger Lars Ljungqvist, styrelseordförande för SEEL. Han tillägger:
"Vi tackar Henrik Svenningstorp för hans oerhörda engagemang och driv kring att bygga upp och driftsätta SEEL. Han har haft en mycket avgörande roll för att sätta SEEL på kartan."
Klicka på rubriken för att läsa mer på pLM&ERP News.
Why PTC’s Globally Leading VAR, PDSVISION, bought Danish CPC: “A Bet on Building the...
Meet ALEKSANDER PATZ CHOLAKOV, Nordic head of PDSVISION: "CPC's Modular Architecture and Sharp Variant Management Central to Manage Growing Product Complexity." When PDSVISION, in January, purchased modular architecture specialist CPC - Center for Product Customization, the group's CEO, Mats Oretorp, said that it was "another milestone" on the way to forming the market's strongest digital ecosystem in product development. It is also clear that this purchase is of great importance, but why?
PLM&ERP News has discussed this in today's in-depth interview with PDSVISION's Managing Director for the Nordic operation, Aleksander Patz Cholakov. There are several perspectives, he states, but the technical side is perhaps the most important overall, as it involves PDSVISION proactively meeting a market development trend that is moving towards effective handling of products that are intended to be produced in multiple variants, and which are often equipped with specific customization requirements; or which, with regard to functional performance, should be upgradeable over time.
This drives complexity and makes modular architectures particularly attractive in industries such as vehicles, heavy machinery, consumer electronics, wind power, computers and others where customers want specific choices and criteria alternatives when defining how the products they want should look.
“With a modular methodology, you can combine and assemble products in countless ways with a limited number of components,” says Patz Cholakov. “This fits perfectly in the sense of being able to offer a wide range of distinct product variants.”
Generally, the manufacturing industry is developing in this direction, which means that PDSVISION’s purchase is well aligned with the requirements of both existing and potential customers. But the acquisition also strengthens its position as an increasingly complete supplier of PLM, product development methodology and a broad digital product realization support; the simulation pieces included where the Ansys solutions are particularly central.
In this, you can sense the recipe that has placed PDSVISION, mainly owned by the Finnish CAP MAN fund, in the absolute top of the world on PTC’s VAR partner page. The global growth in 2024 was around 10% and revenues landed at around $148 million. The Nordic operation, grew even higher, 13% with revenues around $35 million. With the CPC acquisition, the group is adding another $10 million.
But the goals are even more ambitious, as indicated by the reasons for the purchase of CPC:
"Several factors were decisive," says Patz Cholakov. “The market is characterized by increased complexity, where customers are faced with more requirements in product development. Some effects are that internal processes and value chains are becoming increasingly complex, which requires more efficient development methods with higher demand of variant management and standardization, while at the same time providing increased flexibility. CPC's competence and expertise in these areas perfectly complement PDSVISION's offering. Together, we can now take greater responsibility and help customers realize greater value across the entire value chain, from requirements to actual implementation in production and on to service and aftermarket.” But how does what CPC develops connect to PTC's software offering, including Windchill PLM and Creo CAD? Will the newly acquired company be integrated into PDSVISION? What does it look like on the customer side; why do major players such as Volvo Construction Equipment (Volvo CE) and wind power giant Vestas use modular design approaches?
Click on the headline to read the full story on PLM&ERP News.
PLM&ERP News has discussed this in today's in-depth interview with PDSVISION's Managing Director for the Nordic operation, Aleksander Patz Cholakov. There are several perspectives, he states, but the technical side is perhaps the most important overall, as it involves PDSVISION proactively meeting a market development trend that is moving towards effective handling of products that are intended to be produced in multiple variants, and which are often equipped with specific customization requirements; or which, with regard to functional performance, should be upgradeable over time.
This drives complexity and makes modular architectures particularly attractive in industries such as vehicles, heavy machinery, consumer electronics, wind power, computers and others where customers want specific choices and criteria alternatives when defining how the products they want should look.
“With a modular methodology, you can combine and assemble products in countless ways with a limited number of components,” says Patz Cholakov. “This fits perfectly in the sense of being able to offer a wide range of distinct product variants.”
Generally, the manufacturing industry is developing in this direction, which means that PDSVISION’s purchase is well aligned with the requirements of both existing and potential customers. But the acquisition also strengthens its position as an increasingly complete supplier of PLM, product development methodology and a broad digital product realization support; the simulation pieces included where the Ansys solutions are particularly central.
In this, you can sense the recipe that has placed PDSVISION, mainly owned by the Finnish CAP MAN fund, in the absolute top of the world on PTC’s VAR partner page. The global growth in 2024 was around 10% and revenues landed at around $148 million. The Nordic operation, grew even higher, 13% with revenues around $35 million. With the CPC acquisition, the group is adding another $10 million.
But the goals are even more ambitious, as indicated by the reasons for the purchase of CPC:
"Several factors were decisive," says Patz Cholakov. “The market is characterized by increased complexity, where customers are faced with more requirements in product development. Some effects are that internal processes and value chains are becoming increasingly complex, which requires more efficient development methods with higher demand of variant management and standardization, while at the same time providing increased flexibility. CPC's competence and expertise in these areas perfectly complement PDSVISION's offering. Together, we can now take greater responsibility and help customers realize greater value across the entire value chain, from requirements to actual implementation in production and on to service and aftermarket.” But how does what CPC develops connect to PTC's software offering, including Windchill PLM and Creo CAD? Will the newly acquired company be integrated into PDSVISION? What does it look like on the customer side; why do major players such as Volvo Construction Equipment (Volvo CE) and wind power giant Vestas use modular design approaches?
Click on the headline to read the full story on PLM&ERP News.
Därför köpte PDSVISION danska CPC: ”Hårdsatsning på att skapa marknadens starkaste digitala ekosystem,” säger...
Möt ALEKSANDER PATZ CHOLAKOV, Norden-chef för PTCs ledande VAR-partner. När PDSVISION nu i januari köpte danska specialisten inom modulär arkitektur, CPC - Center for Product Customization, menade bolagsgruppens CEO, Mats Oretorp att det var, ”ytterligare en milstolpe” på vägen mot att formera marknadens starkaste digitala ekosystem inom produktutveckling. Klart är också att detta köp är av stor vikt, men varför?
PLM&ERP News har diskuterat kring detta i dagens fördjupande intervju med PDSVISIONs Managing Director för den nordiska rörelsen, Aleksander Patz Cholakov. Perspektiven är flera konstaterar han, men tekniksidan är den övergripande kanske viktigaste i att det handlar om att PDSVISION proaktivt möter en maknadstrend som går mot att effektivt kunna hantera produkter som är avsedda att produceras i flertalet varianter, och som ofta är försedda med specifika anpassningskrav; eller som med avseende på funktionell prestanda ska kunna uppgraderas över tid.
Detta driver komplexitet och gör modulära arkitekturer särskilt effektiva i industrier som fordon, tung maskinutrustning, konsumentelektronik, vindkraftsenergi, datorer och andra där kunderna vill ha specifika val och kriteriealternativ när de definierar hur produkterna man vill ha ska se ut.
”Med modulär metodik kan man med ett begränsat antal komponenter kombinera ihop och montera produkterna på otaliga sätt,” säger PDSVISIONs nordenchef. ”Detta passar perfekt i meningen att kunna erbjuda ett brett utbud av distinkta produktvarianter.”
Tveklöst utvecklas tillverkningsmarknaden generellt också åt detta håll, vilket innebär att PDSVISIONs köp färgar väl in gentemot krav bland både existerande och potentiella kunder. Men köpet kopplar också till att man förstärker sin position som en alltmer komplett leverantör av PLM, produktutvecklings-metodik och ett brett digitalt produktframtagningsstöd, simuleringsbitarna inkluderade där framför. Allt ansys.-lösningarna är centrala. I detta kan man ana något av det recept som placerat PDSVISION, huvudägt av finska CAP MAN-fonden, i absolut världstopp på PTCs VAR-partnersida. Bolagets tillväxt globalt låg 2024 på runt 10 % jämfört med 2023 och intäkterna landade på ca 148 miljoner dollar, motsvarande ca 1,5 miljarder kronor. För Norden-rörelsen var tillväxten ännu högre, 13 % och intäkterna ca 345 miljoner. Med CPC-köpet tillförs gruppen en rörelse som drar in runt 100 miljoner kronor.
Men målen är än mer ambitiösa, vilket antyds av skälen till köpet av CPC:
”Flera faktorer var avgörande,” säger Patz Cholakov. ”Marknaden präglas av ökad komplexitet, där kunder ställs inför fler krav vid produktutveckling. Några effekter är att interna processer och värdekedjor också de blir alltmer komplexa, vilket kräver effektivare utvecklingsmetoder med högre grad av hållbar varianthantering och standardisering, samtidigt som det skall ge en ökad flexibilitet. CPCs revolutionerande kompetens och expertis inom just dessa områden kompletterar PDSVISION’s erbjudande perfekt. Tillsammans kan vi nu ta ett större ansvar och hjälpa kunderna att realisera större värden över hela värdekedjan, från teori, kravspecifiering och modellering till faktisk implementering i produktion vidare till service och eftermarknad.”
Men hur kopplas det som CPC utvecklar till PTCs mjukvaruutbud, med bl a Windchill PLM och Creo CAD? Ska det nyköpta bolaget att integreras i PDSVISION? Hur ser det ut på kundsidan; varför använder storspelare som Volvo Construction Equipment (Volvo CE) och vindkraftsgiganten Vestas modulära designupplägg?
Klicka på rubriken för att läsa mer på PLM&ERP News.
PLM&ERP News har diskuterat kring detta i dagens fördjupande intervju med PDSVISIONs Managing Director för den nordiska rörelsen, Aleksander Patz Cholakov. Perspektiven är flera konstaterar han, men tekniksidan är den övergripande kanske viktigaste i att det handlar om att PDSVISION proaktivt möter en maknadstrend som går mot att effektivt kunna hantera produkter som är avsedda att produceras i flertalet varianter, och som ofta är försedda med specifika anpassningskrav; eller som med avseende på funktionell prestanda ska kunna uppgraderas över tid.
Detta driver komplexitet och gör modulära arkitekturer särskilt effektiva i industrier som fordon, tung maskinutrustning, konsumentelektronik, vindkraftsenergi, datorer och andra där kunderna vill ha specifika val och kriteriealternativ när de definierar hur produkterna man vill ha ska se ut.
”Med modulär metodik kan man med ett begränsat antal komponenter kombinera ihop och montera produkterna på otaliga sätt,” säger PDSVISIONs nordenchef. ”Detta passar perfekt i meningen att kunna erbjuda ett brett utbud av distinkta produktvarianter.”
Tveklöst utvecklas tillverkningsmarknaden generellt också åt detta håll, vilket innebär att PDSVISIONs köp färgar väl in gentemot krav bland både existerande och potentiella kunder. Men köpet kopplar också till att man förstärker sin position som en alltmer komplett leverantör av PLM, produktutvecklings-metodik och ett brett digitalt produktframtagningsstöd, simuleringsbitarna inkluderade där framför. Allt ansys.-lösningarna är centrala. I detta kan man ana något av det recept som placerat PDSVISION, huvudägt av finska CAP MAN-fonden, i absolut världstopp på PTCs VAR-partnersida. Bolagets tillväxt globalt låg 2024 på runt 10 % jämfört med 2023 och intäkterna landade på ca 148 miljoner dollar, motsvarande ca 1,5 miljarder kronor. För Norden-rörelsen var tillväxten ännu högre, 13 % och intäkterna ca 345 miljoner. Med CPC-köpet tillförs gruppen en rörelse som drar in runt 100 miljoner kronor.
Men målen är än mer ambitiösa, vilket antyds av skälen till köpet av CPC:
”Flera faktorer var avgörande,” säger Patz Cholakov. ”Marknaden präglas av ökad komplexitet, där kunder ställs inför fler krav vid produktutveckling. Några effekter är att interna processer och värdekedjor också de blir alltmer komplexa, vilket kräver effektivare utvecklingsmetoder med högre grad av hållbar varianthantering och standardisering, samtidigt som det skall ge en ökad flexibilitet. CPCs revolutionerande kompetens och expertis inom just dessa områden kompletterar PDSVISION’s erbjudande perfekt. Tillsammans kan vi nu ta ett större ansvar och hjälpa kunderna att realisera större värden över hela värdekedjan, från teori, kravspecifiering och modellering till faktisk implementering i produktion vidare till service och eftermarknad.”
Men hur kopplas det som CPC utvecklar till PTCs mjukvaruutbud, med bl a Windchill PLM och Creo CAD? Ska det nyköpta bolaget att integreras i PDSVISION? Hur ser det ut på kundsidan; varför använder storspelare som Volvo Construction Equipment (Volvo CE) och vindkraftsgiganten Vestas modulära designupplägg?
Klicka på rubriken för att läsa mer på PLM&ERP News.
EU-krav på digitala produktpass för att dokumentera livscykler
BATTERIER FÖRST UT 2027. Snart kommer helt nya EU-krav på svenska företag kring dokumentation av produkters livscykler. Det handlar om digitala produktpass, DPP.
”Det är hög tid för företag att agera,” säger Sophie Charpentier, DPP-expert på Chalmers Industriteknik. ”Det hela blir som ett digitalt ID-kort per produkt, tänk att likna en QR-kod, som ger tillgång till heltäckande information om produktens livscykel. Från ursprung, tillverkning och innehåll till reservdelar, återanvändning eller slutstation.”
Kraven på digitala produktpass (DPP) kommer för mängder av produkter framöver. Passen blir en nyckel till efterlevnad av EUs ekodesignförordning (ESPR). Bara om några veckor, i mitten av april 2025, kommer EU-kommissionen att anta och publicera den första arbetsplanen. Enligt nuvarande tidsplan handlar det om batterier, textilier, stål- och järnprodukter under 2027. Men för få svenska företag är redo att möta de nya kraven, hävdar Charpentier, som jobbat med DPP i flera år.
”Regelverken kommer, även om allt inte är bestämt än från EU-håll, så det gäller att vara förberedd. Det handlar om hållbarhet och ger samtidigt företag chansen att optimera sina processer och få kontroll på sin leverantörskedja. De som är redo får en stor konkurrensfördel,” säger tillägger hon.
Alla företag som säljer produkter på den europeiska marknaden kommer så småningom att påverkas. Det blir en stor utmaning, då många företag inte har den nödvändiga digitala infrastrukturen på plats – eller ens vet om vilka krav som ställs.
”Många svenska företag behöver stöttning att navigera rätt i de regelverk som DPP innebär och som är relevanta för deras verksamhet. När jag föreläser om DPP visar jag demonstratorer och piloter från företag som belyser vad som fungerar och vad som inte fungerar,” säger Charpentier, som också menar att de flesta företag tror att de är digitaliserade, utan att riktigt vara det. ”Här kommer att krävas en digitalisering av informationsflödet på ny nivå, en stor omställning för många organisationer. Med omställningen kommer också många fördelar.” Vilka då och hur kan man identifiera nödvändiga åtgärder?
Klicka på rubriken för att läsa mer på PLM&ERP News.
”Det är hög tid för företag att agera,” säger Sophie Charpentier, DPP-expert på Chalmers Industriteknik. ”Det hela blir som ett digitalt ID-kort per produkt, tänk att likna en QR-kod, som ger tillgång till heltäckande information om produktens livscykel. Från ursprung, tillverkning och innehåll till reservdelar, återanvändning eller slutstation.”
Kraven på digitala produktpass (DPP) kommer för mängder av produkter framöver. Passen blir en nyckel till efterlevnad av EUs ekodesignförordning (ESPR). Bara om några veckor, i mitten av april 2025, kommer EU-kommissionen att anta och publicera den första arbetsplanen. Enligt nuvarande tidsplan handlar det om batterier, textilier, stål- och järnprodukter under 2027. Men för få svenska företag är redo att möta de nya kraven, hävdar Charpentier, som jobbat med DPP i flera år.
”Regelverken kommer, även om allt inte är bestämt än från EU-håll, så det gäller att vara förberedd. Det handlar om hållbarhet och ger samtidigt företag chansen att optimera sina processer och få kontroll på sin leverantörskedja. De som är redo får en stor konkurrensfördel,” säger tillägger hon.
Alla företag som säljer produkter på den europeiska marknaden kommer så småningom att påverkas. Det blir en stor utmaning, då många företag inte har den nödvändiga digitala infrastrukturen på plats – eller ens vet om vilka krav som ställs.
”Många svenska företag behöver stöttning att navigera rätt i de regelverk som DPP innebär och som är relevanta för deras verksamhet. När jag föreläser om DPP visar jag demonstratorer och piloter från företag som belyser vad som fungerar och vad som inte fungerar,” säger Charpentier, som också menar att de flesta företag tror att de är digitaliserade, utan att riktigt vara det. ”Här kommer att krävas en digitalisering av informationsflödet på ny nivå, en stor omställning för många organisationer. Med omställningen kommer också många fördelar.” Vilka då och hur kan man identifiera nödvändiga åtgärder?
Klicka på rubriken för att läsa mer på PLM&ERP News.
The New Head of Siemens’ PLM Nordics: Blazing the Trail for PLM &...
"A Combination That Provide UNBEATABLE Added Value." It will be a woman who takes over the job as top manager of Siemens' Nordic PLM division, Zandra Nilsson. This should not be remarkable in any way, but as it looks in the male-dominated PLM industry, it stands out: The number of female executive top managers is few. But don't think for a moment that Zandra Nilsson was quota-ed into the management of one of the big players in PLM, Siemens Digital Industries Software Nordics, just because she is a woman. She has been given the job because she has all the qualifications required to lead the region into the future.
After a double degree as a civil engineer and economist from Linköping University of Technology and more than a decade at IBM, she was recruited to Siemens Digital Industries Software in 2017 by the person she now succeeds, VP and Nordic head, Mats Friberg; the man who built the company to its current position as one of the market leaders in the regional PLM world, with a turnover of around SEK 2.5 billion.
When Zandra Nilsson steps onto the leadership stool on April 1, she does so after having successfully led the company's GEO Sales Team for all industries except Automotive and Aerospace & Defense. In doing so, she has laid the foundation for making the region a pioneer in the company's ongoing transformation process into a SaaS company.
This is a tough job: You not only have to be deeply tech-savvy, have exciting visions of how and where to expand, but also overcome the ever-present cold-hammered demands from top management to deliver results. Every quarter, in a continuous process where perseverance and the ability to cope with pressure are the cornerstones of professional life. That's exactly where Zandra Nilsson finds herself:
"Nobody cares what gender you are, regardless of whether you are a man or a woman, it's about showing results. Competence is more important; not just sales figures for the top management of the company, but even more so technically well-functioning and affordable solutions for customers. They must be able to trust that what they get not only keeps what we promised, but perhaps even better, provides new, unexpected profits. It is of course challenging, but we have a good organization, a number of sharp employees, specialists and an incredibly rich set of PLM and automation software in the Xcelerator portfolio, which makes life as a sales manager much easier," says Nilsson.
PLM&ERP News did an in-depth interview with her as recently as the last quarter of 2024 and in today's article we summarize what was said during this because it is highly relevant to what Zandra Nilsson stands for and what she wants to do with the Nordic movement. So how does she see the future of PLM? Why is the cloud and the SaaS model a focus? And what is Siemens' role in this?
Click on the link to read the full interview with Zandra Nilsson on PLM&ERP News.
After a double degree as a civil engineer and economist from Linköping University of Technology and more than a decade at IBM, she was recruited to Siemens Digital Industries Software in 2017 by the person she now succeeds, VP and Nordic head, Mats Friberg; the man who built the company to its current position as one of the market leaders in the regional PLM world, with a turnover of around SEK 2.5 billion.
When Zandra Nilsson steps onto the leadership stool on April 1, she does so after having successfully led the company's GEO Sales Team for all industries except Automotive and Aerospace & Defense. In doing so, she has laid the foundation for making the region a pioneer in the company's ongoing transformation process into a SaaS company.
This is a tough job: You not only have to be deeply tech-savvy, have exciting visions of how and where to expand, but also overcome the ever-present cold-hammered demands from top management to deliver results. Every quarter, in a continuous process where perseverance and the ability to cope with pressure are the cornerstones of professional life. That's exactly where Zandra Nilsson finds herself:
"Nobody cares what gender you are, regardless of whether you are a man or a woman, it's about showing results. Competence is more important; not just sales figures for the top management of the company, but even more so technically well-functioning and affordable solutions for customers. They must be able to trust that what they get not only keeps what we promised, but perhaps even better, provides new, unexpected profits. It is of course challenging, but we have a good organization, a number of sharp employees, specialists and an incredibly rich set of PLM and automation software in the Xcelerator portfolio, which makes life as a sales manager much easier," says Nilsson.
PLM&ERP News did an in-depth interview with her as recently as the last quarter of 2024 and in today's article we summarize what was said during this because it is highly relevant to what Zandra Nilsson stands for and what she wants to do with the Nordic movement. So how does she see the future of PLM? Why is the cloud and the SaaS model a focus? And what is Siemens' role in this?
Click on the link to read the full interview with Zandra Nilsson on PLM&ERP News.