Annons

3DEXPERIENCE WORLD 2025: SOLIDWORKS-användarnas entusiastiska version av ”Tjurrusningen i Pamplona”

AI och 3D UNIV+VERSES i fokus när DASSAULT-chefen PASCAL DALOZ leder SW in i framtiden. Bilden är fascinerande - rusningen i samband med insläppet av tusentals deltagare i 3DEXPERIENCE World (tidigare SOLIDWORKS WORLD). Det är en slags CAD-branschens version av tjurrusningen i Pamplona. När detta globala event för SOLIDWORKS-användare gick av stapeln i måndags denna vecka (24 februari) i Houston, USA, såg det ut precis som vanligt: Entusiastiska SW-användare i kamp om att få de bästa platserna närmast scenen när insläppet öppnades i det väldiga George R. Brown konferens-komplexet. Det har alltid gått hett till, dock utan blodvite som i Pamplona-rusningen, när kampen om att från första parkett få dels de senaste nyheterna i världens mest sålda mainstream 3D CAD-mjukvara, SOLIDWORKS (600 000 pro-användare), och dels få en guidning genom Dassault Systemes visioner och lösningar kring hur vägen framåt ser ut för produkt- och produktionsutveckling. Ciceron var Pascal Daloz, Bernard Charles ersättare på DS' CEO-taburett, som gjorde sin första keynot på detta event. Men givetvis fanns också SOLIDWORKS-chefen, CEOn och R&D VPn Manish Kumar, på plats liksom hans företrädare, numera seniora VPn för 3DEXPERIENCE Works (SWs version av 3DEXPERIENCE-plattformen), Gian Paolo Bassi. Båda med uppdraget att presentera de senaste förbättringarna av 3D CAD-plattformen, även om Bassis jobb mer handlar om den sedan tiotalet år pågående ansträngningen att få den något konservativa SW-communityn att våga ta steget upp i molnet och tillgången på det där mycket bredare utbudet av toppmoderna PLM-, design- och kommunikations-kapabiliteter. T ex sånt som avancerad simulering och immersiv produktdesign.
Framför allt det senare var också en av de stora nyheterna under eventet: Lanseringen av Apple Vision Pro på 3DEXPERIENCE-plattformen där man bakom huvudmonterade ”3D-glasögon” kommer att erbjuda kraftfulla, intuitiva och immersiva rumsliga upplevelser under det nyligen tillkännagivna 3D UNIV+RSES-konceptet.
Dassault är i detta samarbete med Apple i och för sig inte först på planen, men icke desto mindre är detta ett viktigt framsteg som nu tillgängliggörs för bl a SW-communityn. Varför är det stort?
Av flera skäl. Immersiva lösningar växer i betydelse, inte minst i skenet av utvecklingen kring det industriella metaverset. Att dela 3D-modeller i naturlig eller expanderad storlek, titta immersivt, omslutet på dem med hjälp av glasögonliknande huvudmonterade displayer, modellera, zooma in detaljer och liknande är stort och initierande. Att dessutom kunna göra det gemensamt inom ett eller flera team i realtid, oavsett var i världen man befinner sig, gör det hela än mer värdefullt.
Apple Vision Pros avancerade kameror, sensorer och spårning tillåter också virtuella tvillingar att interagera med den fysiska världen runt dem i 3D UNIV+RSES.
Lösningen kommer att finnas i 3DLive-appen och blir tillgänglig i sommar.

För att förverkliga denna immersiva lösning har Dassault Systèmes alltså samarbetat med Apple för att integrera Apple Vision Pro i nästa generations 3DEXPERIENCE-plattform. Det djupa samarbetet på ingenjörsnivå mellan Dassault Systèmes och Apple har sammanfört det bästa från båda plattformarna för att leverera denna magiska upplevelse. Med 3DLive-appen kommer virtuella tvillingar skapade på 3DEXPERIENCE-plattformen att kunna hoppa från skärmen och in i en användares fysiska utrymme, vilket möjliggör realtidsvisualisering och teamsamarbete i verklighetstrogna miljöer.

Nya Apple Vision Pro är kärnan i bolagets nästa generations representation av världen, säger Dassaults Elisa Prisner. Den breda och växande användningen av 3DEXPERIENCE-plattformen ger detta Apple-/Dassault Systemes-samarbete ett unikt värde till, ”vår gigantiska, mycket diversifierade kundbas, som ser den höga potentialen hos 3D UNIV+RSES för att samarbeta och träna vår nästa generations AI-baserade upplevelser på sin egen virtuella tvillingdata-set,” tillägger hon.

”Avslöjar kraften i 3D UNIV+RSES”
”Vårt ingenjörssamarbete med Apple representerar ett djärvt framsteg som avslöjar kraften i 3D UNIV+RSES, där 3D är ett universellt språk för en ny värld som kombinerar verkligt och virtuellt”, säger Elisa Prisner, EVP för ​​Corporate Strategy & Platform Transformation på Dassault Systèmes, och fortsätter: ”Detta är kärnan i vår nästa generations representation av världen. Den breda och växande användningen av 3DEXPERIENCE-plattformen av våra kunder gör detta samarbete till ett unikt värde för vår gigantiska, mycket diversifierade kundbas, som ser den höga potentialen hos 3D UNIV+RSES för att samarbeta och träna vår nästa generations AI-baserade upplevelser på sin egen virtuella tvillingdata-set.”

Elisa Prisner, EVP för ​​Corporate Strategy & Platform Transformation på Dassault Systèmes.

Hon pekar vidare på att den nya lösningen representerar ett unikt och kraftfullt sätt att modellera, simulera, tillverka, träna och driva levererar värde inom alla branschsektorer och roller:
”Detta gör det möjligt för användare att dra nytta av den fulla potentialen av 3D UNIV+RSES och rumslig datoranvändning för att snabbt anpassa sig till marknadens efterfrågan, säkerställa vetenskapligt korrekt produktkvalitet, påskynda utbildning av personal, samarbeta och dela kunskap och know-how.”
Apples VP för Vision Products Group, Mike Rockwell, tillägger att man med Apple Vision Pro fortsätter att tänja på gränserna för vad som är möjligt med rumslig datoranvändning och förändrar människors sätt att arbeta i nyckelbranscher:
”Vi är glada över att samarbeta med Dassault Systèmes för att tillföra 3DEXPERIENCE-plattformen utrymmeslösa kapaciteter och motorer. Det ger 3D-designermöjligheter att s a s skapa liv på sätt som tidigare inte varit möjliga.”

För att få tillgång till de här immersiva upplevelserna och designverktygen kommer företagskunder att kunna ladda ner Dassault Systèmes nya 3DLive-app för Apple Vision Pro i sommar. Dessutom släpper Dassault Systèmes idag (26/2 2025) en ny Apple Vision Pro-app – HomeByMe Reality – som gör det möjligt för användare att imaginera, utforska och visualisera sin heminredning och sina alternativ, från bekvämligheten av sitt eget hem, en möbelaffär eller i ett showroom. Appen kan också göra det möjligt för människor att virtuellt ”gå runt” fastigheter.

AI var eventets röda tråd – Daloz tunga poänger
Generellt från eventet ska konstateras att AI föga överraskande var den tematiska röda tråden. CEO Pascal Daloz satte direkt tonen i sitt inledningsanförande i Houston:
”Denna nya generation sätter artificiell intelligens i centrum för allt vi gör,” sa  Daloz i detta sitt sitt första 3DExperience World-framträdande som DS’ CEO, och tillade att, ”3D UNIV+RSES är den sjunde generationens representation av de digitala 3D-verktygen i den produktutvecklings-värld som introduceras av Dassault Systèmes.”
Han noterade på en presskonferens också att 3D UNIV+RSES-konceptet till delar begreppsmässigt ligger nära Metas industriella metaverse liksom NVIDIAs Omniverse, som PLM&ERP News beskrivit i flera rapporter.

”3D UNIV+RSES är den sjunde generationens representation av de digitala 3D-verktygen i den produktutvecklings-värld som introduceras av Dassault Systèmes,” sa DS-basen, Pascal Daloz. Grafiken ovan visar hur generationssekvensen utvecklats.

Daloz har onekligen tunga poänger i sin syn på detta. Vad vi ser framför oss är vägen från traditionell tillverkning mot digitala tvillingar som grund för det som ska göras. Enligt den gamla utvecklingsmodellen är alltifrån utveckling t ex bilar och flygplan till tvättmaskiner och fabriksanläggningar i varierande omfattning komplexa och kostsamma designprojekt. Det har handlat om hundratals eller tusentals CAD-ritningar och simulerings-sessioner med massor av ingenjörer inblandade och tusentals timmar med möten – utan att man för den skull kunde vara säker på att allt skulle fungera enligt plan.
Med de lösningar som Dassault nu lägger upp på bordet som pelare i sin sjunde generation produktutvecklings-koncept har man alla förutsättningar att förändra bilden. Och då inte minst för att de finns redan nu, eller är på gång, i de industriella metaverse-lösningar, som DS i och för sig är långt ifrån ensamma att lägga fram. Men när Daloz och DS-ordföranden Bernard Charles skissar på tanken att digitalt kliva in i bilar, köra dem, manipulera designer, eller uppleva och kanske optimera funktionerna är de helt rätt ute. Eller hur man i fabriksanläggningar kan studera och experimentera kring hur tillverkningslinornas upplägg och maskiner kan tänkas fungera, innan de finns rent fysiskt, är en lika värdefull kapacitet som ligger inom ramen för dessa industriella metaverse. Ingenjörer och andra operativa medarbetare kan tränas i de digitala miljöerna, leverantörer kan visas runt, osv. Än mner värdefullt kan vara att man med dessa digital koncept kan kommunicera med kunderna av de produkter man tänker ta fram.

Med 3D UNIV+RSES-konceptet bäddar Dassault Systemes in flera generativa AI-tekniker i kärnan av global IP Lifecycle Management, ”POWER’by” 3DEXPERIENCE-plattformen. Denna nästa generations teknik erbjuder en miljö för att kombinera virtuella tvillingar, träna AI-motorer och skydda kunders IP.

Intresset växer i takt med att tekniken mognar
Kort sagt: användning av Metaverse i stor skala är en obönhörlig väg framåt. Tekniken är mogen, intresset och investeringarna växer. Det stora genombrottet för Metaverse är nära och AI har en central roll. Detta har Daloz och Charles alldelees rätt i.  
Men samtidigt; metaverse befinner sig i en brytningstid just nu och inget kommer så snabbt som man kan förledas att tro när det nya presenteras. Men betydelsefulla tekniker som 5G och edge computing börjar falla på plats och det är ingen djärv gissning att AI kommer fylla Metaverse-världarna med steroider.
Intresset bland de stora aktörerna är stort. Enligt en undersökning som automationsföretaget Nagarro gjort tillsammans med Visual Sweden har t ex 30 procent av svenska industriföretag startat metaverse-projekt, och två av tre undersöker tillämpningsområden.
”Men metaversen är en virtuell värld som inte är kopplad till verkligheten”, sa Daloz i en kommentar och pekade på att man med 3D UNIV+RSES förbinder det fysiska och det virtuella,” och tillade att, ”NVIDIAs Omniverse gör det också, men 3D UNIV+RSES erbjuder ”möjligheten att navigera över olika skalor och discipliner, något som Omniverse inte kan göra.”

Apropå AI introducerade Daloz i sin keynote två nya kategorier av AI-baserade tjänster som Dassault kallar,”generativa upplevelser och virtuella följeslagare.”

  • ”Generativa upplevelser” exemplifierade han som, ”AI-drivna automationer för montering, krav, design, test och valideringar.
  • Medan ”Virtuella följeslagare” beskrevs som: ”AI-assistenter som kan hjälpa till att förbättra färdigheter och påskynda arbetsflöden. En sådan följeslagare kallar DS för ”Aura” och är en chatbot som för närvarande finns tillgänglig i 3DSwym-appen på 3DEXPERIENCE-plattformen.
En av de mer intressanta funktionen i SW 2025 är introduktionen av AI-assistans i SOLIDWORKS. Detta kommer i form av en ny flik som lagts till i Command Manager som kallas Command Predictor. Detta ger dig ett område där man kan utnyttja AI för att förutsäga vilka verktyg man vill använda för att bli mer produktiv och designa snabbare.

AI i SOLIDWORKS
Självklart letade sig AI-temat också mer konkrets för SW-communityn också in i SOLIDWORKS-chefens, Manish Kumar, keynote. Av dessa är vissa redan nu tillgängliga medan andra befinner sig under utvecklings- eller planstadier. Men summa summarum fanns det en hel del AI-godbitar som direkt appelerade till 3D-designers och ingenjörer som har SOLIDWORKS CAD-plattform som sitt viktigaste designredskap.  
Bland sånt som togs upp på denna AI-lista var:

  • Generativ rendering som kommer att kunna snabbt skapa anpassade produktrenderingar.  
  • 3D-modeller av en produkt som kan konverteras till ett 3D-nät, redo för simulering.
  • En ”mesh-to-3D-funktion” som på sikt ska kunna förvandla dessa nät till parametriska 3D-modeller.

    ”Oavsett om du arbetar med 3D-skanningsdata, importerade mesh-filer eller äldre CAD-modeller, kommer den här funktionen när den är väl utvecklad att ge ett sömlöst sätt att övergå från komplex meshgeometri till inbyggda parametriska funktioner.”
    Bra saker förstås, men som sagt, mer om detta i en kommande artikel.
Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title