Samarbetet och banden mellan Volvo Cars och huvudägaren Geely har alltså utvecklats till något större och mer framgångsrikt än de flesta bedömare trodde. Sambandet och kontakterna mellan Volvos svenska och europeiska delar och de kinesiska anläggningarna har också varit ett centralt inslag i denna positiva utveckling, där Volvo Cars-relaterad personal i stor omfattning varit involverade och deltagande i uppbyggnaden av flera toppmoderna tillverkningsanläggningar i Kina.
Ett exempel som Geely redovisar i sitt nyhetsbrev är Luqiao-fabriken i kinesiska Taizhou. Denna tillverkningsanläggning ägs av Geely och drivs av Volvo Cars, och är därvidlag, menar man ett bra exempel på den dynamik som, ”kan utvecklas när två starka partners slår sig ihop.
ANLÄGGNINGEN I LUQIAO – ”INGEN VANLIG FABRIK”
Fabriken i Luqiao är ingen vanlig fabrik, både ifråga om upplägg och drift och med avseende på de produkter som tas fram:
”Genom Geely, ett kinesiskt utvecklat varumärke, och Volvo, med sina skandinaviska rötter, representerar det en överbryggning av kulturer, värderingar och arbetsstilar. När anläggningen öppnades var det tydligt att de två grupperna, båda redan välkända i att producera bilar, hade sitt eget unika sätt att driva och producera resultat,” skriver Geely i nyhetsbrevet.
Ledningen gjorde det snabbt till sitt uppdrag att ta itu med alla frågor i fokus, skillnader och olika styrkor inkluderade.
Oscar Falk, som är verkställande direktör för fabriken, beskriver sitt teams synsätt:
– Eftersom vi hade en stor blandning av olika intressen, olika kulturer och perspektiv i detta program, när vi tittade på de saker vi borde odla eller utveckla i vår kultur såg vi in i ordet ”bāoróng”, som handlar mycket om inkludering.
UTNYTTJAR CMA-ARKITEKTURENS MÅNGSIDIGHET
Detta öppna, toleranta tillvägagångssätt har, menar man, ”skapat en medkännande, mångsidig arbetskraft med en mängd olika styrkor och ett anpassningsbart, öppet tankesätt.”
Utöver allt detta skiljer sig fabrikens alltså på flera sätt ut sig från resten av koncernens anläggningar. I denna anläggning kan man, med hjälp av gruppens mångsidiga CMA fordonsarkitektur, tillverka tre olika bilmodeller, som kan utrustas med ren elektrisk drift, med plug-in hybrida, ”mildhybrida” eller med ICEs (förbränningsmotorer) som drivlinor.
MÅNGFALD OCH INKLUDERING
På sista raden, hävdar Geely, kokar verksamheten i LuQiao-fabriken ner till en grund baserad på mångfald och inkludering, med ett produktutbud som också är mångsidigt.
”Med hjälp av olika partners, ett skickligt team och framtidssäker fordonsarkitektur är fabriken på Luqiao redo för vad framtiden kan innehålla,” summerar man saken.
Självklart har Volvo Cars och Geely, liksom alla företag inom automotive, drabbats hårt av Coronavirusets härjningar, men någon gång klingar dessa effekter av och då står kombinationen Volvo Cars och Geely starkt och beredda…
När det gäller PLM-verktygen kan noteras att bolagsgruppen internt bygger verksamheten på Siemens Teamcentersvit, Tecnomatix-verktygen för digital produktion inkluderat, medan man på CAD-sidan använder Dassault Systemes CATIA som huvudverktyg.