Det är ord och inga visor Ingenlath kommer med. Visserligen lanseras kontinuerligt nya hybridlösningar och förvisso också rena elbilslösningar, men det går för långsamt, menar han. Generellt verkar bilindustrin byta till elfordon så långsamt som de kan. Många fordonstillverkare fortsätter kort sagt att investera i att utveckla nya bensin- och dieseldrivna bilar, och utan att det finns mer ambitiösa avvecklingsplaner kommer dessa att vara på vägarna år 2050 och därefter. Allt detta istället för att använda de enorma relaterade utvecklingsfonderna som finns för att driva innovation som leder till klimatneutral rörlighet.
FÖRSTÅR KOMPLEXITETEN och FINNER FUNDAMENTALA FEL
Thomas Ingenlath säger sig förstå komplexiteten i denna utmaning för traditionella biltillverkare, liksom de kostnader som kommer med mer fokuserade kraftfulla elbaserade mobilitetssatsningar. Samtidigt välkomnar han de satsningar som flera automotive-OEMs gör för att utveckla elbilar. Men han finner det fundamentalt fel att i detta läge ta beslut som underbygger utveckling av nya generationer bensin- och dieselmotorer.
– Detta är inte en tid för inkrementell förändring, utan radikal transformation, säger Thomas Ingenlath, och fortsätter: ”Kan du föreställa dig att beskriva detta till ett barn idag: 30 år från och med nu kommer bilar fortfarande att producera giftiga gaser, vilket gör att luften blir svårare andas?”
Polestar-basen konstaterar vidare att bygga och sälja elbilar är inte slutpunkten, det är början.
– Vi behöver minst lika mycket uppmärksamhet kring att skapa en ren försörjningskedja och slutligen återvinning. En elbil är en bra start, och en väg till äkta klimatneutral rörlighet, men med rena medel rena från början till slut. Polestar är inte perfekt, men vi arbetar på att vara bättre.
AMBITIONERNA SKA HUGGAS I STEN
Till saken hör också att Polestar publicerar fullständiga detaljer om CO2e-avtrycket på sina bilar och man har infört en industriellt unik hållbarhetsdeklaration för sina produkter, vilket gör det enkelt och intuitivt för konsumenterna att överväga klimatpåverkan av olika Polestar-fordon, tillsammans med pris och relaterade intervall.
Polestar använder också BLOCKCHAIN-teknik för transparens med försörjningskedja, berättar Ingenlath. Man har i detta en ambitiöst satt räckvidd, som syftar till att spåra alla riskmaterial, inklusive nickel, mangan, grafit och litium, förutom kobolt, som spåras idag.
Dessutom har Polestar meddelat ett branschledande mål att skapa en riktigt klimatneutral bil år 2030, utan att förlita sig på koldioxidutjämning.
Polestar anser att klimatåtgärder inte bara handlar om ambitioner, utan också ansvarsskyldighet. Vid den viktiga COP26-konferensen kommer Polestar att notera vad som sägs och sedan bokstavligen hugga detta i sten.
”Klimatmål från biltillverkare på COP26 kommer att etsas till en granitkub, vilket skapar ett historiskt dokument för framtida generationer för att bedöma om industrin gjorde tillräckligt,” skriver man i sitt pressmaterial kring saken.