Autonoma fordon är inget nytt. Idag används självkörande truckar i många fabriker och lager. Men installationen på Julas centrallager kommer vara det första AGV-systemet som integreras med ett mobilt pallsystem av den här storleken och kombinationen kommer vara ett av världens största. Lösningen kommer effektivisera Julas hantering men är också en viktig del i den fortsatta utvecklingen av en hållbar logistik.
SIMULERING OCH EMULERING
Projektet har pågått sedan 2019 och under den tiden har Toyota utfört simulering och omfattande emulering samt fysiska tester både internt och på plats på Jula för att säkra lösningen både med hänseende på kapacitet och funktion. En stor utmaning är integrationen med de mobila pallställagen eftersom AGV’n måste hantera en omvärld som ständigt rör på sig utan att den tappar sin orientering. Projektet går nu in i en genomförandefas med en förväntad driftstart under senare delen av 2022 för att vara uppe i full drift under 2023.
Varför Jula väljer AGV-system till centrallagret är för att säkra hanteringen av det ökade logistikflödet i framtiden samt en del i Julas satsning för en hållbar logistik.
– Vi ser att det generellt är en väldigt bra återbetalning på den här typen av system då våra automatiserade truckar är i kontinuerlig drift dygnet runt, säger Henric Hasth, VD Toyota Material Handling Sweden. Säkerheten ökar och skadekostnaderna minskar vid införandet av automation, samtidigt som risken för störningar på grund av personalfrånvaro och personalomsättning minskar, vilket många kunder har upplevt lite extra under de senaste åren.
– Det känns extra roligt att kunna ta det här steget tillsammans med Jula som vi har haft ett nära och bra samarbete med under en lång period.