5 minuter är allt som krävs
I tidigare lösningar från Geely, det gäller batteribytes-stationer för konsumentfordon, har man istället lyft upp bilen så att batteriet kan bytas ut underifrån fordonet. Med ett 31-tons fordon orsakar detta dock problem. Istället är alltså batteripaketet placerat bakom förarhytten utformat så att det snabbt och säkert kan nås och lyftas uppifrån. Detta via en kran placerad ovanför fordonet, som sänks, fästs och hissar upp det 3,2 ton tunga batteriet, för in det till ett batterilager, där det byts ut mot ett nytt fulladdat batteri.
För att påbörja processen använder föraren först hjulstyrningar för att se till att lastbilen är korrekt placerad. Sedan presenterar han eller hon en QR-kod till en sensor för att påbörja den helt automatiserade processen. Från början till slut tar batteribytet av dessa lastbilar cirka 5 minuter, en liknande tid som det tar att fylla på med traditionella metoder.
Vilka är fördelarna med en sådan här station?
De använder inte bara ungefär samma tid som att tanka med bensin eller diesel, utan de är också kostnadseffektiva – kostnaden per 100 km för att köra dessa rena elektriska lastbilar motsvara cirka fem dollar.
Stationerna i sig är relativt utrymmeseffektiva, använder cirka 200 kvm och kan, tack vare sin modulära uppbyggnad, konstrueras snabbt. Detta gör dem till en utmärkta lösningar för tätbefolkade stadsområden, och även som ett alternativ till laddstationer, som kräver mer av lokal infrastruktur.
Solpaneler ovanpå stationen ger energi till en del av stationernas verksamhet.
Vid varje given tidpunkt behöver det bara finnas 8 batteripaket i dessa batteribytes-stationer – genom användning av smart batterihantering och snabbladdning (batterier här går från 0-100 % på 1 timme) kommer ett fulladdat batteri alltid vara redo och för närvarande kan en enda station stödja upp till 50 fordon.