Erik Siwkowski hos Tobii har varit projektledare och hävdar att de anställda fått stor insikt kring hur de jobbar med hjälp av tekniken. Men även arbetsledare har fått upp ögonen för finesser och hinder som de tidigare inte känt till. Med hjälp av eyetracking-tekniken har man fångat upp expertis från personal för att introducera nya medarbetare i produktionen, kompetensutvecklat befintliga medarbetare och gjort det lättare att övervinna språkhinder vid anställning av nyanlända.
Offensiv automotive-satsning
Detta sagt ska konstateras att Tobii har funnits på marknaden under de senaste 20 åren, detta genom att skapa eyetracking-teknik för hälsovård, beteendeforskning, spel och förstärkt och virtuell verklighet. Men sedan 2019 har man haft siktet inställt på att expandera användningen av teknologin till nya segment, som t ex industriell tillverkning i exemplet ovan.
Men det stannar inte där, även marknaden för bilsystem som ”ögon-spårar” förare tillhör expansionsplanerna. Den här typen av förarövervakningssystem kan göra saker som att övervaka en förares vakenhet. Till saken hör här att Tobii Group köpt ett bolag som heter Phasya, vilket är ett fordonssystemföretag.
I planerna för automotivesatsningen finns att Tobii Driver Monitoring System (DMS) ska komma ut på marknaden för bilar 2024 till 2025. Man samarbetar i detta med branschleverantörer som Sunny SmartLead och Nviso.
”Tanken är att använda både eyetracking och AI för att dechiffrera viktiga datapunkter om en förares uppmärksamhet och dåsighet för att öka trafiksäkerheten. Den kan övervaka flera personer, upptäcka känslor, granska överkroppsrörelser och gester,” skriver Tobii på sin sajt.