Annons

VOLTA TRUCKS värvar sin nya CTO från SALESFORCE och levererar snart 150 ellastbilar till logistikjätten DB Schenker

Uppstickaren på ellastbilssidan, Volta Trucks, fortsätter att göra starka rekryteringar. Idag meddelar det svenska bolaget, som framför allt utvecklat den tunga helelektriska lastbilen Volta Zero och hela koncept för urbana transporter, att man har utsett dr Martin Hofmann till ”Chief Technology and Information Officer”. Hofman kliver på posten den 1 maj.
Det är en erfaren person som Volta värvat; Martin Hofmann kommer närmast från rollen som senior VP på Salesforce, men har tidigare haft roller inom Volkswagen Group, bl a som ”Group Chief Information Officer”. Under Hofmans ledning startade Volkswagen-koncernen sin digitala omvandling till molnet och kopplade ihop fordon och fabriker via internet.
Han har också varit med och startat flera mjukvaruutvecklings- och teknikcenter för Volkswagen i Portugal, Spanien, Indien och Silicon Valley. Under Hofmans ledning var Volkswagen den första aktören som fick amerikanska patent (tre stycken) inom tillämpad Quantum Computing, varav ett inom mobilitetsoptimering.
- Volta Trucks-teamet som har åstadkommit mycket på kort tid - vilket gör mobiliteten i våra städer säkrare och avgasfri. Eftersom jag brinner för fordon och avancerad informationsteknologi är jag stolt över att driva skapandet av Volta Trucks digitala plattform - ett riktmärke för kundupplevelser, mjukvarudefinierade fordonstjänster och effektiva ekosystemprocesser, kommenterar Voltas nye CTIO sitt nya uppdrag.
Som PLM&ERP News tidigare rapporterat jobbar bolaget på produktutvecklings-sidan primärt i Dassault Systemes 3DEXPERIENCE-miljö, med CATIA som CAD-system. På laddinfrastruktur-området har man vidare annonserat att samarbete med Siemens Smart Infrastructure, som kommer att finnas med när Volta bygger upp en omfattande eMobility-laddningsinfrastruktur och mjukvara till sina ellastbils-kunder.
En annan intressant nyhet är att leveransen av 150 Volta Zero ellastbilar till DB Schenker är nära förestrående.

I sin roll som Chief Technology and Information Officer kommer Hofmann att rapportera till Volta Trucks verkställande direktör, Essa Al-Saleh, och hans ansvar kommer att innefatta det strategiska ledarskapet för företagets vision för kundens digitala tjänster och IT-drift.
Här tänker man främst på Volta Zero-modellen med laddningsinfrastruktur enligt ett ”Truck-as-a-Service-koncept” (TaaS). Detta implementeras t ex hos franska logistikföretaget Heppner, som med detta utvecklar sitt utbud av stadsdistribution genom att introducera de helelektriska Volta Zero-lastbilarna i sin fordonsflotta. Fordonen är en del av Heppners strategiska avkolningsplan, som integrerar elkraft i energimixen. Med Volta-avtalet knyter Heppner ihop säcken med både 16 och 18 tons fullelektriska lastbilar lämpliga för sista-milen-leveranser.

Skapar ett digitalt ekosystem enligt en ”Transport-as-a-Service-koncept”
Volta Trucks chef, Essa Al-Saleh, säger att Martin Hofmann blir en del av lastbilsutvecklarens Executive Management Team vid en för Volta Trucks vid denna avgörande tidpunkt i utvecklingen av företaget.
– Att bygga en ny helelektrisk lastbil från grunden ger oss en unik möjlighet att skapa ett digitalt ekosystem runt fordonet, byggt specifikt för våra kunders behov, ungefär som Apple gjorde med lanseringen av den ursprungliga iPhonen, säger Al-Saleh och tillägger att, ”Martin Hofmanns omfattande branschkunskap och erfarenhet av digitala transformationer kommer att vara ovärderlig för Volta Trucks för att stödja vår vision om en branschledande digital kundupplevelse.”

Generellt har bolaget, som jobbar efter en distribuerad produktframtagnings-modell, kommit så långt som att man både produktutvecklat – detta på produktutvecklingsenheten i Storbritannien – och börjat tillverka fordonen i MANs tidigare österrikiska fabrik i Steyr. HK ligger i Sverige.

DB Schenker-medarbetare på besök i Volta Trucks kontraktsfabrik i österrikiska Steyr.

150 ellastbilar levereras till europeiska logistikjätten Schenker i år
När det gäller färdiga fordon kan noteras att bolagets storkund, logistikjätten DB Schenker, snart kommer att ha 150 Zero-fordon i drift. För bara ett par dagar sedan meddelade bolaget att när Volta Trucks lämnar över nycklarna till de 150 fordonen senare i år, innebär det att DB Schenker kan erbjuda utsläppsfria leveranser i 124 städer och 22 länder med sina 330 ellastbilar och 70 ellastcyklar – speditionsmarknadens största elektrifierade fordonsflotta.
– Som marknadsledare strävar vi efter att vara världens främsta leverantör av grön logistik, och har stort fokus på att minska utsläppen från vår fordonsflotta. Feedbacken från våra förare och transportörer under pilottesterna kommer att vara värdefull när det är dags att börja serietillverka lastbilen, kommenterar Cyrille Bonjean, chef för landtransporter på DB Schenker Europa, saken.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title