Systemet består av tolv deformerbara enheter som monteras i kopplen mellan tågvagnarna i hela tågsetet. Vid en kollision viker sig stålprofilerna av Strenx® 700 MC som ett dragspel och absorberar energin från sammanstötningen på mindre än en sekund. Genom att avvärja den första och högsta kraftutvecklingen, och genom att minimera påföljande krafter, distribueras energin från en kollision på ett kontrollerat sätt.
– Till skillnad från bilar, så är så gott som alla tågkollisioner frontala. Det här ger vårt system en enorm betydelse, säger Roger Danielsson. Genom att utrusta de energi-absorberande enheterna med sensorer kan statusen i varje enskild buffert övervakas, vilket ger möjlighet att kraftigt reducera stilleståndstid efter en kollision.
Med sitt innovativa system och med sin ambitiösa målsättning – noll okontrollerade urspårningar på grund av tågkollisioner – har Green Buffers potential att revolutionera tågsäkerhet.
De andra nominerade, DigJim från Norge, Gestamp från Spanien, och Levistor från Storbritannien och ZOOZ från Israel, (delad nominering) firades också vid prisceremonin i Stockholm i mitten av maj.
Världens mest prestigefyllda stålpris
Swedish Steel Prize prisar ingenjörskonst, samarbete och stålinnovationer som leder till en bättre och mer hållbar värld. Vinnaren belönas med ett diplom, en statyett av skulptören Jörg Jeschke, och intensiv mediabevakning. I anslutning till Swedish Steel Prize 2023 kommer SSAB att donera SEK 100,000 till UNICEF för att stödja deras arbete för kvalitativ utbildning och möjligheter till lärande för barn och ungdomar i hela världen.