Volvo Group inrättar VICE-stipendiet (Volvo Internal Combustion Engine) för att säkerställa fortsatt kompetens inom förbränningsmotorteknik på grund av minskade offentliga anslag för akademisk forskning inom detta teknikområde och därför minskat intresse bland studenter.
– Väteforskningen på Chalmers, inte minst med TechForH2-centret, är en spännande och samarbetsmiljö som kommer att berikas ytterligare med det nya doktorandstipendiet, säger Martin Nilsson Jacobi, VD och koncernchef, Chalmers tekniska högskola, och tillägger: ”Tekniken som utvecklas representerar ytterligare steg i omställningen till ett fossilfritt samhälle. Vätgasförbränning kan skapa robusthet och därigenom hjälpa oss att klara av många globala omställningsscenarier.”
Minskade anslag
Annika Olsson, professor och dekanus vid Tekniska fakulteten, Lunds universitet, noterar i sammanhanget att anslagen till forskning om förbränningsmotorer under de senaste åren minskat och nationella kompetenscentra har försvunnit.
– Men för att bidra till minskat beroende av fossilbaserade bränslen och samtidigt öka tillväxten för svenska företag behöver vi stark utbildning och forskning om framtidens framdrivningsteknik, i nära samarbete mellan industri och akademi. Vätgas från överskottsel är ett exempel på ett område där vi tillsammans har möjlighet att göra ett tekniksprång till nytta för klimatet.
Kommer att vara anställda av Volvo Group
När de väl rekryterats kommer de framgångsrika kandidaterna att bli industridoktorander och kommer att utföra sin forskning under 2024-2029. Studenterna kommer att vara anställda av Volvo Group, som också kommer att finansiera forskning, handledning och experimentella kostnader.
– Vårt stipendium är ett initiativ för att inte bara säkra utbildningen av forskare utan också för att hjälpa övergången till hållbara transporter med en av Volvokoncernens tre framdrivningsteknologier. Det är viktigt för industri och akademi att ha ett starkt partnerskap och vi välkomnar fler initiativ för att säkra långsiktig kunskap om förbränningsmotorn, avslutar Lars Stenqvist.