Annons

Provisorisk överenskommelse i EU om minskning av koldioxidutsläpp från lastbilar, bussar och släpvagnar

PÅVERKAR PRODUKTUTVECKLINGS-ARBETET. Det europeiska EU-relaterade miljöarbetet går framåt. EU-rådet och Europaparlamentets förhandlare meddelade idag att man nått en provisorisk politisk överenskommelse om CO2-utsläppsnormer för tunga fordon (HDV). Syftet är att ytterligare minska CO2-utsläppen inom vägtransportsektorn och att införa nya mål för 2030, 2035 och 2040. De nya reglerna ska bidra till att uppfylla EUs 2030 klimatambitioner och nå klimatneutralitet till 2050.
Förslaget syftar också till att uppmuntra en ökande andel av nollutsläppsfordon (ZEV) i den EU-omfattande tunga fordonsflottan, samtidigt som man säkerställer att innovation inom sektorn och dess konkurrenskraft bevaras och förbättras. Om det hela blir ”lag” återstår dock än nu att se: Affären är provisorisk i väntan på formellt antagande av båda institutionerna.
Bakgrunden till de här satsningarna är att sektorn för tunga fordon (HDV) står för över 25 procent av växthusgasutsläppen från vägtransporter i EU. CO2-utsläppsnormer för vissa HDV fastställdes för första gången 2019, med mål för 2025 till 2029 och för 2030 och framåt.
Vad man nu enats om så här långt är sålunda att utöka tillämpningsområdet för förordningen till att göra nästan alla nya tunga fordon med certifierade CO2-utsläpp – inklusive mindre lastbilar, stadsbussar, turistbussar och släpvagnar – föremål för utsläppsminskningsmål.
I linje med EU:s klimatmål för 2030 och framåt, bibehöll rådet och parlamentet de mål som kommissionen fastställt i sitt förslag för 2030 (45 %), 2035 (65 %) och 2040 (90 %), utöver de 2025 minskningsmål på 15 % som redan fanns i den nuvarande förordningen. Dessa mål kommer att gälla för tunga lastbilar över 7,5 ton och bussar. Men det finns undantag, vilka då?
Klicka på rubriken för att läsa mer på PLM&ERP News.

I pressmaterialet noterar man att ett undantag från de koldioxidminskningsmål som anges i förordningen kommer att gälla för tillverkare av små volymer och fordon som används för gruvdrift, skogsbruk och jordbruk fordon för användning av försvarsmakten och brandförsvarets fordon för användning inom räddningstjänst, allmän ordning och sjukvård

Det provisoriska avtalet utvidgar också förordningens tillämpningsområde till att även omfatta yrkesfordon som sopbilar eller betongblandare i ett senare skede (2035). Dessutom kommer kommissionen att analysera möjligheten att inkludera mindre lastbilar (under 5 ton) i tillämpningsområdet.

Eftermonterade fordon
Det provisoriska avtalet tar också upp frågan om eftermonterade fordon, det vill säga konventionella fordon som konverterats till ZEV-bilar, vilket möjliggör överföring av sådana fordon mellan tillverkare. Medlagstiftarna enades om att ge kommissionen i uppdrag att senast 2025 bedöma behovet av att underlätta marknadsupptaget av eftermonterade HDV genom harmoniserade regler för godkännande av dem.

Vidare enades medlagstiftarna om att sätta målen för släpvagnar till 7,5 % och för semitrailers till 10 % (bilaga I). De införde också definitionen av ”e-släpvagnar” för att skapa rättslig klarhet och anpassa den befintliga förordningen till den tekniska utvecklingen av denna nya typ av släpvagnar, med hänsyn till e-släpvagnarnas potential att bidra till att minska CO2-utsläppen från släpvagnar.

Nollutsläppsmål för stadsbussar
Den föreslagna ändringen inför ett 100 % nollutsläppsmål för stadsbussar till 2035, samtidigt som ett mellanliggande mål på 90 % för denna kategori 2030. Medlagstiftarna enades om att undanta stadsbussar från detta mål och placera denna typ av HDV under de allmänna målen för bussar.

Effektiviteten och effekten av den ändrade förordningen på de ovan nämnda målen kommer att ses över av kommissionen 2027. Medlagstiftarna lade till en rad bestämmelser för att göra översynsklausulen mer heltäckande. Bland annat kommer kommissionen också att behöva utvärdera möjligheten att utveckla en gemensam metod för bedömning och rapportering av hela livscykelns CO2-utsläpp från nya HDV och ta fram en bedömning av vilken roll en kolkorrektionsfaktor (CCF) spelar i övergången. mot nollutsläppsmobilitet inom HDV-sektorn. Rollen av en metod för att registrera HDV som uteslutande körs på CO2-neutrala bränslen kommer också att bedömas i granskningen.

Nästa steg
Det provisoriska avtalet kommer nu att överlämnas till medlemsländernas företrädare inom rådet (Coreper) och till parlamentets miljöutskott för godkännande. Om texten godkänns måste den formellt antas av båda institutionerna, efter översyn av jurister-lingvister, innan den kan publiceras i EU:s officiella tidning och träda i kraft.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title