I pressmaterialet noterar man att ett undantag från de koldioxidminskningsmål som anges i förordningen kommer att gälla för tillverkare av små volymer och fordon som används för gruvdrift, skogsbruk och jordbruk fordon för användning av försvarsmakten och brandförsvarets fordon för användning inom räddningstjänst, allmän ordning och sjukvård
Det provisoriska avtalet utvidgar också förordningens tillämpningsområde till att även omfatta yrkesfordon som sopbilar eller betongblandare i ett senare skede (2035). Dessutom kommer kommissionen att analysera möjligheten att inkludera mindre lastbilar (under 5 ton) i tillämpningsområdet.
Eftermonterade fordon
Det provisoriska avtalet tar också upp frågan om eftermonterade fordon, det vill säga konventionella fordon som konverterats till ZEV-bilar, vilket möjliggör överföring av sådana fordon mellan tillverkare. Medlagstiftarna enades om att ge kommissionen i uppdrag att senast 2025 bedöma behovet av att underlätta marknadsupptaget av eftermonterade HDV genom harmoniserade regler för godkännande av dem.
Vidare enades medlagstiftarna om att sätta målen för släpvagnar till 7,5 % och för semitrailers till 10 % (bilaga I). De införde också definitionen av ”e-släpvagnar” för att skapa rättslig klarhet och anpassa den befintliga förordningen till den tekniska utvecklingen av denna nya typ av släpvagnar, med hänsyn till e-släpvagnarnas potential att bidra till att minska CO2-utsläppen från släpvagnar.
Nollutsläppsmål för stadsbussar
Den föreslagna ändringen inför ett 100 % nollutsläppsmål för stadsbussar till 2035, samtidigt som ett mellanliggande mål på 90 % för denna kategori 2030. Medlagstiftarna enades om att undanta stadsbussar från detta mål och placera denna typ av HDV under de allmänna målen för bussar.
Effektiviteten och effekten av den ändrade förordningen på de ovan nämnda målen kommer att ses över av kommissionen 2027. Medlagstiftarna lade till en rad bestämmelser för att göra översynsklausulen mer heltäckande. Bland annat kommer kommissionen också att behöva utvärdera möjligheten att utveckla en gemensam metod för bedömning och rapportering av hela livscykelns CO2-utsläpp från nya HDV och ta fram en bedömning av vilken roll en kolkorrektionsfaktor (CCF) spelar i övergången. mot nollutsläppsmobilitet inom HDV-sektorn. Rollen av en metod för att registrera HDV som uteslutande körs på CO2-neutrala bränslen kommer också att bedömas i granskningen.
Nästa steg
Det provisoriska avtalet kommer nu att överlämnas till medlemsländernas företrädare inom rådet (Coreper) och till parlamentets miljöutskott för godkännande. Om texten godkänns måste den formellt antas av båda institutionerna, efter översyn av jurister-lingvister, innan den kan publiceras i EU:s officiella tidning och träda i kraft.