Av de företag som använde minst en AI-tjänst i verksamheten använde fler än hälften minst en AI-tjänst baserade på språkmodeller (LLM), det som vanligtvis brukar benämnas generativ AI. Bara åtta procent uppgav att de inte har några planer på att använda AI-verktyg i verksamheten.
AI förväntas ge stoira branschförändringar
Under 2024 förväntade sig de svenska företagen som deltog i undersökningarna att deras digitala investeringar skulle öka med 53 procent jämfört med 2023, där fortsatta tillämpningar av AI-tjänster är den viktigaste pådrivaren för utvecklingen, tillsammans med molntjänster och cybersäkerhetsverktyg.
46 procent av de svenska företagen tror att AI kommer att innebära stora eller mycket stora förändringar i deras respektive bransch under de kommande fem åren. Genomsnittet för övriga nordiska länder är ännu högre, 52 procent.
Nästan två tredjedelar, 65 procent av de svenska företag som använder AI uppger också att tekniken redan nu skapat ökade intäkter, och samma andel uppger att AI-användning sänkt kostnader.
Samtidigt har många företag bara försiktigt närmat sig den nya tekniken, och det finns fortfarande ett stort behov av att öka förståelsen för hur teknologin kan bidra. Endast 20 procent av de svenska respondenterna kunde ge ett konkret exempel på ett vardagligt verksamhetsproblem som AI kunde bidra till att lösa.
Bland de utmaningar som svenska företag pekade ut var ett behov av ett bredare urval av AI-leverantörer, förbättrade regelverk för datahantering samt behovet att öka kompetens att utveckla och hantera AI-lösningar inom verksamheten.
Data i rapporten är baserade på en undersökning bland 1 000 svenska företag. Den är genomförd av undersökningsföretaget Public First på uppdrag av AWS.