Annons

HÅLLBART UNDERHÅLL: Så kan digital teknologi frigöra medel för investeringar i järnväg

Om att gå FRÅN SCHEMALAGT underhåll TILL PREDIKTIV REALTIDSHANTERING i HEXAGON-miljö. Världen satsar stort på järnväg för att minska koldioxidutsläpp och nå tuffa klimatmål. Indien har t ex elektrifierat 95% av sitt järnvägsnät. EU har också ambitiösa mål: en dubblering av både höghastighetstågen till 2030 och frakten på järnväg till 2050.
Den svenska järnvägen är redan till 80% elektrifierad, men till skillnad från övriga EU har utbyggnaden av järnvägen stannat av. Allt högre röster höjs om de stora problemen med den existerande infrastrukturen som drabbar både passagerare och industri. DNs granskning visar att järnvägsnätet har en underhållsskuld på 70 miljarder kronor som dessutom ökar med 400 000 kronor i timmen.
Att uppgradera och investera i infrastruktur är självklart viktigt för att järnvägen ska fungera tillfredsställande i framtiden. Men det går att göra något åt underhållsskulden, som generellt inom spårbunden fordonstrafik står för 80% av kostnaderna. En minskning av underhållskostnaderna med bara några få procent kan därför ha stor ekonomisk effekt. Det är framför allt tre teknologier som är aktuella för en effektivisering av existerande underhåll: Enterprise Asset Management EAM, Asset Performance Management APM, and Asset Investment Planning AIP.
Fördelarna är omfattande. I kontinental-Europa ligger den genomsnittliga livslängden på fordon för spårburen passagerartrafik på 33 år. Med moderna digitala verktyg kan de förlänga livslängden på sina tillgångar och därmed förbättra den totala lönsamheten. När kraven ökar på att göra mer för mindre pengar kan de optimera underhållet, göra rätt insatser för att säkerställa att fel inte inträffar och därmed undvika oplanerad nertid.
Så, hur möter man mer konkret det hela digitalt? En intressant aspekt relaterar till verktyg inom EAM-området (Enterprise Asset Management) som idag finns hos Hexagon. Bolagets EAM-plattform, HxGN EAM, bygger på konceptet att gå från traditionellt underhåll med schemalagt felåtgärdande underhåll mot effektiva, datadrivna strategier inklusive villkorsbaserat och prediktivt, förebyggande underhåll. För detta behövs en plattform där många datakällor av olika slag kan samlas, inklusive data från IoT (Internet of Things). Med bl a sensorbaserad data och maskininlärningsalgoritmer för att förutse utrustningsfel som beslutsstöd i realtid kan man minska nertid för utrustning med 30-50% och öka utrustningens livslängd med hela 20-40%.
Schweiziska Stadler Rail Group har gjort detta och nått avsevärda resultat, hur då?

Centralisering av hantering av data och underhåll
För att kunna optimera underhållet krävs det alltså en gemensam plattform, där information från all utrustning och alla tillgångar, oavsett källa samlas. Den typ av lösning det är fråga om är en EAM-plattform (Enterprise Asset Management) och den ger många fördelar:

  • Tar bort barriärer mellan olika sammanhängande processer, som t.ex. mellan lager, kontroll av garantier, inköp och budgetering, samt mellan arbetsscheman, arbetstillstånd och hantering av entreprenörer.
  • Plattformen blir en central punkt där många datakällor av olika slag samlas, inklusive data från IoT (Internet of Things). Sensorer som lastdetektorer för hjulpåverkan WILD (Wheel Impact Load Detectors) kan ge en stor mängd information och tidigt upptäcka problem med allt från skador och fel på hjulinställningen till avvikande temperaturhöjningar. Sensorerna är en fantastisk informationskälla särskilt när dess data matar en maskininlärningsalgoritm och som kan ge värdefulla insikter.
  • Företag kan gå från traditionellt underhåll (felåtgärdande, schemalagd och förebyggande) mot effektiva, datadrivna strategier inklusive villkorsbaserat och prediktivt underhåll.
  • Stora järnvägsoperatörer som använder HxGN EAM, en ledande enterprise asset management-plattform, använder data och maskininlärningsalgoritmer för att förutse utrustningsfel och som beslutsstöd i realtid. Det kan minska nertid för utrustning med 30-50% och öka utrustningens livslängd med hela 20-40%.
  • Operatörer och verksamheter med ansvar för underhåll (Entities in Charge of Maintenance ECM) använder plattformen som en central förvaringsplats för regelefterlevnad/compliance med full spårbarhet för underhållsaktiviteter.
  • Nya arbetssätt som leder till ökad produktivitet möjliggörs. Repetitiva administrativa arbetsuppgifter kan automatiseras, scheman kan optimeras efter tillgängliga resurser och med särskilt utvecklade mobila applikationer får fältpersonal enkelt tillgång till detaljerad information om utrustningen.
För Stadler, som både tillverkar och gör underhåll på tåg, ger det enorma fördelar i form av att kunna följa utrustningen under hela dess livscykel.

Synliggör tågens hela livscykel
En centralisering av all data relaterat till drift och underhåll, under hela systemets livscykel, kan leda till stora effektivitetsvinster.

SchweiziskStadler Rail Group är en global ledare inom tillverkning av både kuggstångsdrivna- och höghastighetståg som SMILE, kapabla till hastigheter på upp till 250 km/h. När privatiseringen av den regionala tågtrafiken ökade runt om i världen, såg de möjligheten att expandera till underhåll av rälsburna fordon. Det här är en bransch med stränga krav på regelefterlevnad, som dessutom hela tiden förändras, och där det finns mycket pengar att tjäna på en effektiv hantering av garantier.

Stadler använder HxGN EAM för att dokumentera och spåra alla underhållsaktiviteter. Det innebär att de kan definiera en helt ny tågflotta och alla dess underhållsaktiviteter i ett enda system. För Stadler, som både tillverkar och gör underhåll på tåg, ger det enorma fördelar i form av att kunna följa utrustningen under hela dess livscykel. Stadler är certifierad som Entity of Charge of Maintenance, enligt EUs föreskrifter.

Asset Performance Management – ett viktigt steg
Data kan göra ännu mer: när konkurrensen bland tågoperatörer ökar, använder allt fler avancerade programvaror för att hantera sina underhållsstrategier. Hit hör bland annat asset investment planning (AIP) och asset performance management (APM), plattformar som sätter underhåll i relation till ekonomi.

Hexagons nyligen lanserade plattform HxGN APM för asset performance management, hjälper transportföretag att optimera underhåll och på så sätt reducera oplanerad nertid.

Plattformen använder en avancerad analys- och optimeringsmotor som hela tiden bedömer risken att ett fel ska uppstå och som anpassar underhåll, inspektioner och övervakningsaktiviteter till tillgångens faktiska tillstånd och hur kritisk den är. Företag kan därmed fokusera sina resurser där de gör mest nytta.

Asset Investment Planning (AIP) bygger vidare på samma tankesätt och optimerar investeringar och beslut kring vilket är mest ekonomiskt fördelaktigt, att reparera eller köpa nytt. Båda strategierna är avgörande för en effektiv spårbunden trafik där kostnaden för underhåll är mycket höga och lätt kan förstöra lönsamheten.

Med moderna digitala verktyg kan de förlänga livslängden på sina tillgångar och därmed förbättra den totala lönsamheten.

Fördelarna är omfattande. I kontinental-Europa ligger den genomsnittliga livslängden på fordon för spårburen passagerartrafik på 33 år. Med moderna digitala verktyg kan de förlänga livslängden på sina tillgångar och därmed förbättra den totala lönsamheten.

När kraven ökar på att göra mer för mindre pengar kan de optimera underhållet, göra rätt insatser för att säkerställa att fel inte inträffar och därmed undvika oplanerad nertid.

Genom insikten om hur länge det är lönsamt att fortsätta underhålla tillgångarna kan de dessutom frigöra kapital för nyinvesteringar.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title