Moffat sa också att kunderna genom att använda IFS Digital Business Value-modell i genomsnitt kunde uppnå en 22-procentig förbättring av nyckeltal som kostnader, intäkter eller produktivitet. Klart är att detta tillvägagångssätt på intet vis är ovanliga, många lösningsleverantörer gör denna typ av affärsbedömningar och konstruerar ROI-modeller för att hjälpa till att fatta implementeringsbeslut. Men, som CIMdata konstaterar, ”många använder de här ROI-modellerna för att motivera sina investeringsbeslut, men ignorerar dem sedan.”
IFS har använt AI i flera år
Men som sagt, på den teknologiska sidan har CIMdatas analys av IFS ett fokus kring AI, särskilt generativ AI (genAI).
”Under en tid har många leverantörer av industriella mjukvarulösningar utnyttjat maskininlärning (ML) för att förbättra användarupplevelsen (UX). Idag bäddar programvaruföretag in genAI i applikationer för att dra nytta av allmän kunskap och affärskunskap för att förbättra UX, vilket minskar vardagligt arbete så att användare kan fokusera på att fatta bättre beslut,” skriver analytikern och noterar att IFS har använt AI i flera år.
2023 lanserade IFS, som PLM&ERP News vid flera tillfällen tittat närmare på, sin IFS.ai i USA, med fokus på ”funktioner som kommer att hjälpa kunder att öka produktiviteten i sin verksamhet och utnyttja digital teknik för att bygga smidighet och operativ excellens.” CIMdata menar också att IFS i detta arbetar för att dra nytta av IFS.ai-kapaciteten även över sin expansiva IFS Cloud- och industrilösningar.
”BAE System har AI överallt”
Christian Pedersen, CPO, hävdade apropå detta från scenen i Orlando att AI finns överallt och att IFS tillämpar det på sina kärnfunktioner. ”I denna diskussion var det tydligt att IFS använde Retrieval Augmented Generation (RAG), som tillämpar kontextuell data om användaren och deras behov för att fokusera genAI-stöd,” skriver CIMdata.
RAG är processen att optimera resultatet av en stor språkmodell, så den refererar till en auktoritativ kunskapsbas utanför sina träningsdatakällor innan ett svar genereras. Detta, menade Pedersen, ”ger Industriell AI förstår ditt sammanhang, ditt folk och kommer att bidra till att framtiden blir industriellt sett AI-driven.”
Under Unleashed-eventet fick vi f ö också se mer av Christian Pedersen, som ledde en spännande session med Luigi Sidoli, som är BAE Systems chef för kampanjer och program. Enligt Sidoli visade en granskning att BAE Systems har AI överallt. Vissa drönare är beroende av AI, och deras användning för att återuppfinna försörjningskedjor är spännande. AI stöder också prediktivt underhåll för att förlänga tiden mellan underhållsåtgärder.
Boomi och anpassade AI-agenter bygger IFS-SAP-integrationer
Ytterligare AI-relaterad punkt som CIMdata tar upp från Unleashed 2024 cirkulerar kring att partners spelar en stor roll i IFS ekosystem.
”Steve Lucas, styrelseordförande och VD för Boomi, gav en lockande vision om genAI-aktiverad integration. En långvarig IFS-partner, Boomi var känd för sin drag-and-drop, no-code integration och automationsplattform. Nu, med genAI, byggde Boomi sex live AI-agenter för att hjälpa till att bygga anpassade integrationer mellan IFS och SAP. Ge Boomi bara en textbeskrivning av din integration så bygger den upp den. Du kan granska data och flödet den skapar, göra ändringar med några få klick och sedan instansiera den. Boomi kommer till och med att skriva dokumentationen för integrationen, på vilket språk du väljer. Lucas kallade det början på den ’agentiska framtiden’.”
Hållbarhetssamarbetet mellan IFS och PwC
CIMdata tar i sin kommentar till eventet även upp hållbarhetsfrågan, där IFS tillsammans med storkonsulten PwC utvecklat en innovativ lösning för hållbarhetsrapportering. Med funktioner och teknik som är avgörande för företags förmåga att rapportera in den hållbarhetsdata som numera krävs, kommer denna lösning dessutom hjälpa företag med att integrera hållbarhet i hela sin verksamhet, lokalt som globalt.
Initiativet innebär att IFS utvecklar en särskild hållbarhetsmodul, Sustainability Management-modulen, inom IFS Cloud. PwC bidrar i detta med sin expertis inom hållbarhetskriterier och de ständigt föränderliga regleringarna för att stödja utvecklingen av lösningen.
Lösningen kommer den hjälpa IFS kunder att hantera de nya kraven från EUs Corporate Sustainability Reporting (CSRD)-direktiv om företags hållbarhetsrapportering, och flera andra kommande globala regleringar.
I en av sessionerna belyste IFS och PwC också hur man arbetar för att göra hållbarhet till en konkurrensfördel. Bakgrunden till samarbetet är att man i maj 2024 i år, som PLM&ERP News tidigare rapporterat, tillkännagav det ovan nämnda partnerskapet för att skapa en Sustainability Management Solution i IFS Cloud.
IFS anser att det är unikt positionerat för att stödja hållbarhetskrav. Deras lösningar är rekordsystemet för miljö-, social- och styrningsmetoder (ESG) hos deras många kunder.
CIMdata kommenterar saken på följande vis:
”Europeiska unionen (EU) är ledande inom hållbarhetsreglering. PwC uppskattar att 50 000 företag kommer att ’fångas’ av ett nytt EU-direktiv för hållbarhetsrapportering (CSRD). Men rapporterings-landskapet sträcker sig långt utanför EU-direktivet till flera hållbarhetsramverk, standarder, koalitioner och initiativ och ESG-betygssystem. Detta gör det svårt att jämföra ’äpplen med äpplen’. IFS och PwC fokuserar på CSRD eftersom det är det första välformade kriteriet som finns. Det finns upp till 1 400 datapunkter som varje företag kan behöva rapportera, med fokus på detta ’material’ till sin organisation. PwC Readiness Services kommer att hjälpa kunder att optimera Sustainability Management med hjälp av IFS.ai-plattformen. Detta är ett viktigt ämne och ett strategiskt förhållningssätt är avgörande för industriell framgång.