Wilhelmsen grundades i Norge står efter mer än 160 år i branschen idag som en omfattande global sjöfartskoncern som tillhandahåller viktiga produkter och tjänster till handelsflottan, samt levererar besättning och teknisk ledning till de största och mest komplexa fartyg som någonsin har seglats. Man är engagerade i att forma den maritima industrin och försöker också utveckla nya möjligheter och samarbeten inom förnybar energi, sjöfart med nollutsläpp och marin digitalisering.
Wilhelmsen Ships Service, en viktig del av Wilhelmsen Group, är en ledande global leverantör av maritima tjänster, med fokus på marina produkter och kemikalier. Med mer än 100 års maritim erfarenhet är WSS dedikerade till att förbättra effektiviteten och hållbarheten i den maritima industrin.
Utöver den huvudsakliga IFS Cloud-uppgraderingen inkluderar implementeringen för WSS även omfattande IFS Success Services från dag ett av projektet. Dessa tjänster är skräddarsydda för att stödja hela livscykeln för IFS Cloud, från initial implementering till pågående optimering och uppdateringar, och tillsammans säkerställer att hela projektet är mycket anpassat efter WSS behov.
I pressmaterialet skriver IFS vidare att, ”detta markerar en central punkt i det långvariga partnerskapet mellan IFS och WSS, som går tillbaka till 1998, och bygger på ett ömsesidigt engagemang för teknisk spetskompetens och ledande branschexpertis.”
– Denna uppgradering är en milstolpe i vårt mångåriga partnerskap som speglar våra gemensamma värderingar kring innovation, excellens och ett engagemang för att leverera lösningar som betyder något. Tillsammans sätter vi en ny standard för den maritima tjänstesektorn och hjälper till att säkerställa att WSS förblir en smidig ledare på en mycket konkurrenskraftig och dynamisk marknad, kommenterar Ann-Kristin Sander (bilden ovan), IFS Norden-chef, den nu annonserade affären.
Hur ser IFS’ framtidsplaner ut?
Missa inte att läsa PLM&ERP News nyligen publicerade djupintervju med IFS nye CEO:
Mark Moffat’s ”Moment of Service:”
Vad vill nye IFS-chefen med det världsledande svenska affärsystembolaget?
I intervjun med PLM&ERP News’ chefredaktör talar Moffat bl a om AI och drömmen om EAM-dominans. Till saken hör att bli ny toppexekutiv, CEO, för ett bolag som de senaste fem åren gjort i snitt 30-procentiga intäktsökningar inte är lätt. IFS har gått från en omsättning på runt 500 miljoner euro till att bli ett miljardeuro-företag och förväntningarna på fortsatta framgångar – inte minst från ägarna, bl a svenska EQTs VIII-fond och EQTs IX-fond – är stora. Detta är förstås nye IFS-basen, Mark Moffat, medveten om. Han har snart gjort sina 100 första dagar på posten, som han tillträdde i början på januari, och har kastats direkt in i hetluften. Den svenska utvecklaren av affärssystem, som Ulf Stern och Bengt Nilsson en gång startade i Linköping på 1980-talet, har blivit en global storspelare och kraven på ledarskapet speglar i detta en rad olika facetter. Det handlar långt ifrån bara om att leverera goda kommersiella resultat. Finansiella framgångar i affärsystembranschen vilar på mjukvaror i teknologisk världsklass, distribution över molnet, och i IFS fall drygt 400 konsultpartners, 6 000 kompetenta medarbetare och viktigast av allt, i dagsläget ca 6 000 kunder.
Mer än någonsin är det bolagets slagord ”Moment of Service”, som gäller. Det handlar kort sagt att leva upp till detta uttryck, som också är IFS främsta ”ideologiska” markering: Begreppet infördes under förre IFS-chefen, Darren Roos, numera exekutiv styrelseordförande, och har en substans med ideologiska förtecken: ett kundengagemang bortom det vanliga. Hur då?