Först och främst ska noteras att HiMSEN är en serie marina dieselmotorer utvecklade av HD Hyundai Heavy Industries, kända för sin lätta, höga effekt och effektiva design. De används för fartygs-framdrivning och kraftgenerering, både på fartyg, men faktiskt också på land. HiMSEN-motorer finns i modeller som kan köras på både diesel och naturgas.
Det är alltså i dessa motormiljöer som Altair och HD Hyundai Heavy Industries kommer att samarbeta för att:

- Utveckla simuleringsplattformar för miljövänlig design och optimering av marinmotorer
- Använda AI-driven teknik för att förbättra motorns prestanda
- Utföra förutsägande, prediktivt underhåll och diagnostikfunktioner
- Förbättra motorsäkerheten genom AI-baserad visualiseringsteknik
Har samarbetat med skeppsbyggare över hela världen
Till bakgrunden hör vidare att Altair på många ställen, inte minst inom automotive och under senare år också i ökande omfattning inom aerospace & defense, har bevisat sin tekniska expertis inom simuleringsdriven design och AI-driven prediktiv analys. Men även genom samarbeten med stora skeppsbyggare över hela världen har man tagit fram synnerligen spetsiga lösningar. Ett sånt exempel är Mazagon Dock Shipbuilders (MDL), ett av de ledande varvsvarven i Indien, och samarbetan inom flera simuleringsområden. I dessa använder MDL Altairs lösningar för simuleringsdriven design och validering, beräkningar av strukturell trohet, stöt- och vibrationsbedömningar, hydrodynamisk belastning, elektromagnetisk simulering med mera.

Generellt inom skeppsbyggeri hjälper Altair marinarkitekter att ta itu med komplexa tekniska utmaningar och mildra miljörisker förknippade med havsgående laster, inklusive strukturella, vattenkraftiga, dynamiska, termiska och trötta, såväl som vapenhot ovan ytan och under vattnet för militären och hemlandets säkerhet.
Altairs HyperMesh i maritim industri
Bland Altairs inom området utvecklade och väl använda digitala verktyg finns exempelvis HyperMesh, som är ett framstående FE-modelleringslösning (Finita Element) som utvecklas att att bli något av en standard för den maritima industrin. Lösningen är en högpresterande finita element-preprocessor som används för att generera och manipulera maskor för simuleringsprogram. Det är en del av Altairs HyperWorks-plattform och tillhandahåller verktyg för att skapa och hantera komplexa modeller, och erbjuder manuella, halvautomatiska och helautomatiska meshing-alternativ. HyperMesh används i olika branscher för uppgifter som CFD, FEA och SPH-analys.
Att bygga FE-modeller av fartyg och offshore-strukturer har alltid varit en betydande utmaning för maritima proffs. Det är flaskhalsen för att göra simuleringar effektiva för att möta de ökande kraven från nya regelverk.
Med Altairs lösningar får användarna effektiva och robusta modelleringstekniker för den maritima industrin för att övervinna denna utmaning. Det säkerställer snabb och högkvalitativ generering av FE-modeller med full skepps- och offshorestruktur.
För övrigt kan notyeras att HyperMesh läser och skriver sömlöst ut data från alla vanliga kommersiella CAD-system och CAE-lösare. Man har också specialdesignade gränssnitt med vanliga marina CAD-system som AVEVA Marine, FORAN och Smart Marine. Inte minst är kopplingarna till AVEVAs lösningar intressanta då Siemens NX enligt dealen från 2022 med Hyundai bland annat var tänkta att ersätter dessa.

Strukturell och CFD-optimering med Optistruct
Altair är för övrigt en av de världsledande spelarna inom optimeringsteknik, som har använts i många olika branscher under årtionden. På den maritima sidan innebär detta att man med Altair-verktygen kan ta fram optimala lösningar som uppfyller designkraven med minsta möjliga materialmassa och svetsansträngning. Detta resulterar i ett fartyg som är billigare att tillverka och underhålla. Sjöproffs kan också optimera skrovformen för att minska vattenmotståndet samtidigt som det ökar bränsleeffektiviteten och minimerar driftskostnaderna.
Annat handlar om att skapa effektiv kärl- och strukturdesign med topologioptimering för att upptäcka konstruktioner med bättre spänningsfördelningar och längre utmattningslivslängd. Detta med verktyget för strukturoptimering, OptiStruct.
Med denna lösning kan man optimera tjockleken på stålplåtar och storleksplattor automatiskt över hela fartyget genom att använda Optistructs storleks- och formoptimering.