Med detta menar IBM och Siemens att man lägger upp en lösning på bordet med kraft att accelerera hållbar produktutveckling och drift. Till saken hör även att Siemens och IBM samarbetar också för att skapa en SysML v2-baserad lösning med en migreringsväg för att hjälpa kunder att gå över till nästa generations systemteknik som möjliggörs av den nya SysML-standarden.
Om det fördjupade partnerskapet noterar CIMdata i en kommentar kring upplägget att det är uppmuntrande, ”att se denna förhöjda nivå av samarbete mellan två av de ledande PLM-lösningsleverantörerna.”
”Tillsammans kommer de två företagen att snabbare kunna utveckla och leverera en bredare och djupare svit av lösningar än vad båda företagen själva skulle kunna. CIMdata tror att en kombination av Siemens och IBMs erbjudanden kan förbättra hållbar utveckling och service av de allt mer komplexa mjukvarudrivna, elektromekaniska produkterna som efterfrågas av dagens marknader, och att detta samarbete kommer att leverera både topp- och slutresultat till deras kunder.”
Bygger på ett tidigare samarbete mellan fäöretagen
Detta sagt ska noteras att det inte är första gången de här bolagen annonserar ett samarbete kring Maximo-lösningen och Siemens Teamcenter. Redan 2020 utökades partnerskapet mellan IBM och Siemens. Redan då tog sikte på var att ge användare bättre grepp om sina tillgångar och produkter genom att dynamiskt koppla samman verkliga underhållsaktiviteter och tillgångsprestanda tillbaka till tidigare tagna designbeslut och fältändringar.
– Den nya lösningen skapar en digital tråd, end-to-end, mellan utrustningstillverkare och ägare/operatörer av utrustningen genom att utnyttja delar av Siemens Xcelerator-portföljen och IBMs välkända Maximo-lösning, konstaterade Siemens Digital Industries Software-chefen, Tony Hemmelgarn, 2020.
Han hade redan i detta skede siktet inställt på att lansera en ny lösning för att optimera SLM-tillgångar (Service Lifecycle Management), vilket var en tydlig signal om den bredd i utvecklingsprogrammet inom Siemens Digital Industries som etablerats under Hemmelgarns ledarskap för software-divisionen. Men det handlar förstås inte bara om att etablera en vässad lösning för sakens skull. Till bakgrunden hör också att Siemens’, liksom IBM’s kunder, som i hög grad ofta är stora OEM-bolag, idag allt bredare tittar på sina aktiviteter och funderar på hur man kan riva ner silor och koppla ihop system för att på sista raden effektivisera verksamheten.
Det är i ljuset av detta man ska se beskedet om det utökade samarbetet mellan IBM och Siemens. Vad man tar sikte på i detta är att ge användare bättre grepp om sina tillgångar och produkter genom att dynamiskt koppla samman verkliga underhållsaktiviteter och tillgångsprestanda tillbaka till tidigare tagna designbeslut och fältändringar. Det finns i detta en hel del att hämta ifråga om kontroll, driftseffektivitet och livslängd.
IBM’s Maximo Enterprise Asset Management-programvara är en nyckelteknologi för att ytterligare utöka kapaciteten i Xcelerator-portföljen. Genom att utnyttja den mycket vassa funktionen för produktkonfigurationshantering i Teamcenter kan företag koirt sagt sammanföra produktdesign, tillverkning och service för att maximera sina investeringar i programvara, samtidigt som driftstopp minimeras, kvalitet förbättras och lagerkostnader minskas.