Att extrahera meningsfull teknisk information från de enorma mängderna data som genereras i virtuella tester ökar som en konsekvens vikten av process- och dataarkitektur. Men detta står inte för sig själv, även sånt som maskininlärning och analystekniker för artificiell intelligens får avgörande betydelse för process-effektiviteten. Här hävdar Mahesh Kailasam att Hexagons autonoma simuleringslösningar gör det möjligt för användare att skapa, konfigurera och visualisera kompletta virtuella miljöer där fordon kan utvärderas och valideras fullt ut i alla tänkbara driftsförhållanden.
Exakta fysikbaserade simuleringar
Att säkerställa kvaliteten och säkerheten för ADAS mjukvaruutveckling är mycket kostnads- och tidsintensivt, men kritiskt eftersom kostnaden för att åtgärda defekter när ett fordon är redo för produktion kan varas upp till femton gånger högre.
”VTDx tar itu med dessa utmaningar med en omfattande konsumtionsbaserad tjänst som gör det lättare att skala upp virtuella prototyper och mildra förseningar, höga kostnader och säkerhetsrisker i samband med fysisk testning,” konstaterar Kailasam. Han noterar också att Hexagons SaaS-lösning (Software as a Service) är byggd nerifrån och upp för att utnyttja molnberäkningskraften och automatiseringen av Hexagons Nexus digitala verklighetsplattform, vilket gör att mjukvaruteam kan bygga in rigorösa tester i sina kontinuerliga test- och integrationsarbetsflöden för ADAS och autonoma fordonssystem.
Tilläggas här kan att Nexus-plattformen är en öppen molnbaserad plattform som tar med teknologier från både Hexagon och bolagets partnerekosystem, bl a då från ”CAE-syskonbolaget” MSC. Nexus använder modern, användarcentrerad UI- och UX-design och erbjuder möjligheter att bygga appar och lösningar inklusive anslutningsmöjligheter, visualisering, kraftfulla datorer och AI-tekniker.
Parentetiskt notabelt när det gäller Kailasam är att han på sin CV har en drygt tioårig sejour på Dassault Systemes bakom sig. Bl a var han under sina drygt två senaste år (han lämnade bolaget 2017) på DS senior direktör för affärsutveckling på Life Sciences-sidan (Virtual Human Modeling), där man bl a utvecklat simuleringslösningen för det mänskliga hjärtat i 3D, Living Heart Project.
Från ett intuitivt webbgränssnitt kan ADAS-ingenjörer enkelt skapa och konfigurera sitt system under test (SUT), som ADAS-algoritmer. De kan validera sin SUT med mycket exakta fysikbaserade simuleringar från Hexagons miljösimuleringsmotor som utnyttjar dess 15 år av domänexpertis. När utvecklare kör ett test, i detta fall företrädesvis i VTDx OpenDRIVE och OpenSCENARIO standardkompatibla Software-in-the-Loop (SIL) testprogram. Genom att orkestrera tiotals eller tusentals simuleringar av – så många scenarier som behövs – automatiskt och samtidigt kan företag avsevärt minska förseningar i konfiguration och beräkningstid för sina standardiserade SIL-testprogram.
Centralisering av elektriska/elektroniska arkitekturer
Som noterades i ingressen ovan tar VTDx itu med den dramatiska förändringen i ADAS relaterat till att elektriska/elektroniska (E/E) arkitekturer centraliseras och reglerna därmed blir hårdare. Det möjliggör nya SDV-teststrategier som är i linje med modern mjukvaruutvecklingspraxis och bäddar in viktiga fysiska säkerhetstestmetoder som är unika för ADAS-komponenten i fordonskodbasen. Dess högproduktiva, mycket skalbara kodtest och integrationsmetod ger:
- Kontinuerlig integration och kontinuerlig testning (CI/CT): Möjliggör kontinuerlig utveckling, integration och testning, vilket möjliggör snabbare mjukvaruiterationer och releaser.
- Sömlös arbetsflödesintegration: Integreras enkelt med befintliga ADAS-utvecklingsverktygskedjor, inbäddade i befintliga kundarbetsflöden med moderna, väldefinierade API:er och simuleringsstandarder för öppen miljö.
- Användarvänlighet: Intuitiva konfigurationer av sensorer och testscenarier med användarvänlig drift.
- Skalbarhet: Stödjer parallellt scenarioexekvering och realtidssamarbete mellan globala team, vilket gör det skalbart för olika ADAS-utvecklingsbehov.
- Molntillgänglighet: Lölsningen är tillgänglig som en offentlig eller privat SaaS, VTDx kan enkelt distribueras av små och stora organisationer med konsumtionsbaserad prissättning och 24-7 tillgänglighet.
- Teamsamverkan inom ramen för: Användare kan dela ett projekt med globalt spridda teammedlemmar, vilket gör scenarioinställningar och resultat tillgängliga i realtid genom en intuitiv webbaserad användarupplevelse.
Utvecklad i nära samarbete med Microsoft Azure-teamet
VTDx, som är tillgängligt offentligt för första gången redan nu och Hexagon uppger i en pressrelease att tjänsten har tagits emot väl bland bolagets OEM-kunder för fordonsindustrin och Tier one, framför allt för dess intuitiva högproduktiva användarupplevelse, hands-off automatisering av tusentals kodtestsimuleringar och tillhandahållandet av förbrukningsbaserad prissättning .
Lösningen har vidare utvecklades i nära samarbete med Microsoft Azure-teamet, realiserar fotorealistisk visualisering via Unreal Engine och ger fullt stöd för ASAM-underhållna OpenSCENARIO- och OpenDRIVE-standarder.
”Vi påbörjade en resa för att bygga vår molnbaserade ADAS-simuleringsprogramvara från grunden med CI/CT-processer i åtanke, för att ta itu med mjukvaruutvecklingsutmaningarna som våra fordonskunder står inför idag. Oavsett om vi syftar till att öka testtäckningen, förkorta testcyklerna eller automatisera arbetsflöden, erbjuder vår VTDx-lösning betydande fördelar,” kommenterar Mahesh Kailasam, Hexagons Manufacturing Intelligence (bilden till höger).
VTDx gör det möjligt för biltillverkare att noggrant testa och validera sina ADAS och autonoma fordonssystem i en SIL-miljö, vilket garanterar säkerhet och prestanda. Den är tillgänglig som en offentlig SaaS med konsumtionsbaserad prissättning på Nexus från och med idag, med privata molninstallationer tillgängliga på begäran.