Annons

AUTOMOTIVE: Scanias nya motorplattform ger SUPER-effektiva drivlinor

Allmänt handlar de nya lösningarna och uppgraderingarna om att befästa det som Vlaskamp kallar, ”branschledande roll beträffande lösningar för hållbara transporter”:
− Det vi introducerar idag är inte bara de nya Super-drivlinorna utan ett avgörande initiativ för att stärka Scanias branschledande roll beträffande lösningar för hållbara transporter under resten av det här årtiondet, säger han. Vårt starka fokus på transporteffektivitet vägleder oss i skiftet mot en fossilfri värld, ett skifte som får ett avgörande bidrag tack vare våra nya drivlinor.

BRÄNSLEBESPARING PÅ UPP TILL 8 PROCENT
Den nya motorplattformen Super för Euro 6-fordon har ett effektspann från 420 till 560 hk och Scania utlovar att drivlinan i normalfallet ger en bränslebesparing på upp till 8 procent för kunder inom fjärrtrafik. Alla motorerna kan köras på HVO och två av dem finns i ett utförande för biodiesel RME. Fler versioner följer för marknader utanför Europa samt för biogasdrift. Introduktionen omfattar både växellådor och drivaxlar samt en ny mer flexibel chassilayout.
− Vi fortsätter på den inslagna vägen och erbjuder våra kunder en palett med hållbara lösningar, säger Alexander Vlaskamp. Andelen fordon som drivs med förnybara bränslen eller elektriskt ökar dramatiskt de kommande åren, men vi är alla fortfarande beroende av förbränningsmotorer för våra dagliga liv. Det är just därför Scanias Super-baserade lastbilar är så viktiga eftersom de bidrar till att minska de fossila utsläppen under resten av det här decenniet.

SUPER – Några huvudpoänger i motorlösningen
• Nya dubbla överliggande kamaxlar förbättrar gasväxlingen i Scania Supermotorn. Detta gör det lättare för motorn att andas och ger optimerad förbränning. Det bidrar till enastående hög motoreffektivitet.
• Scanias nya Twin SCR-system, med betydligt bättre avgasrening, gör att motorn kan konstrueras för optimal förbränning, vilket i sin tur genererar enastående prestanda och bränsleeffektivitet.
• I kombination med Scania R4700D retarder kan den nya dekompressionsbromsen (tillval) skapa ett tillsatsbromssystem med exceptionellt hög kapacitet för de mest krävande uppdragen.
• Med växellådorna Scania Opticruise G25 och G33 introduceras ett nytt växellådshus av gjutet aluminium, ett bredare utväxlingsförhållande och förbättrad oljeflödesdistribution, vilket ger bättre växlingsprestanda, förbättrad backningsprestanda och lägre bullernivåer.
• Med möjligheterna att välja för snabbare utväxling höjer Scania R756 bakaxel med enkel reduktion standarden för bakaxelprestanda och kompletterar därmed den effektiviteten hos Scania Super-motorn på 13 liter och Opticruise-växellådan.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title