Annons

BATTERITEKNIK: Billigare elbilar kan på sikt bli resultatet av Northvolts nya natriumjon-lösning

Hur man än ser på saken måste man säga att svenska batteriutvecklaren inom framför allt automotive, Northvolt, hunnit synnerligen långt på sin relativt korta industriresa sedan starten 2016. Framför allt med avseende på etableringen av de gigantiska anläggningar som krävs för rationell batteri- och GWh-produktion. Men även när det gäller produktutveckling och lösningar för miljövänliga processer, hållbar hantering och materialutveckling har resan utvecklats i god fart.
Ett talande exempel är veckans tillkännagivande från Northvolt om ett toppmodernt natriumjonbatteri, utvecklat för expansion av kostnadseffektiva och hållbara energilagringssystem. Cellen man har tagit fram på företagets FoU- och industrialiseringscampus, Northvolt Labs, i Västerås, har validerats för en av klassens bästa energitätheter på över 160 wattimmar (Wh) per kilogram. Densiteten på natriumbatterier är fortfarande relativt låg, mellan 140 Wh/Kg och 160 Wh/kg, jämfört med litiumjonbatteriets 180 Wh/Kg–250 Wh/Kg. Poängen med att använda natrium - istället för som tidigare litium - med natriumjoner som laddningsbärare, är framför allt kostnadsrelaterat, råmaterialet är billigare. Kan man bara få upp energitätheten, som indikeras i Northvolts i nya natriumjonbatteri-paket, kan kostnaderna minskas. Resultatet kan landa i billigare elbilar, med tillräcklig räckvidd för att passa pendlare och stadstrafik i synnerhet. Men i första hand är denna nya första-generationslösning designad för energilagring. Inom parentes kan noteras att Northvolt främst jobbar i Siemens Digital Industries-miljöer med NX CAD, Simcenterplattformen inom simulering & analys och Teamcenter/Tecnomatix och andra batterirelaterade lösningar inom Xcelerator-portföljen.
Northvolts validerade cell är säkrare, kostnadseffektivare och hållbarare än konventionella nickel-, mangan- och kobolt- (NMC) eller järnfosfat (LFP) kemi, och produceras med mineraler som järn och natrium som finns i överflöd på globala marknader. Den är baserad på en hård kol-anod och en s k preussisk vit-baserad katod och är fri från litium, nickel, kobolt och grafit. Istället består den av kol, järn, kväve och natrium. Genom att utnyttja ett genombrott inom batteridesign och tillverkning planerar Northvolt att bli först med att industrialisera preussiska vitbaserade batterier och ta dem till kommersiella marknader.
- Världen har satt stora förhoppningar på natriumjon, och jag är mycket glad att kunna säga att vi har utvecklat en teknik som kommer att möjliggöra dess utbredda användning för att påskynda energinövergången, kommenterar Peter Carlsson, CEO och medgrundare av Northvolt.

Den nya natriumjon-lösningen är hur som helst en milstolpe för Northvolts, ”men batteriteknik som denna är också avgörande för att nå globala hållbarhetsmål genom att göra elektrifiering mer kostnadseffektiv, hållbar och tillgänglig över hela världen,” fortsätter Peter Carlsson. Natriumjontekniken, som har utvecklats tillsammans med forskningspartnern Altris, är tänkt att utgöra grunden för Northvolts nästa generations energilagringslösningar. Den låga kostnaden och säkerheten vid höga temperaturer gör tekniken särskilt attraktiv för energilagringslösningar på kommande marknader inklusive Indien, Mellanöstern och Afrika.

Dessutom kan tekniken produceras med lokalt anskaffade material, vilket ger en unik väg för att utveckla ny regional batteritillverkningskapacitet helt oberoende av traditionella batterivärdekedjor.

Northvolt använder ett material som kallas Prussian White för sin natriumjonkatod.

Designad främst för energilagring
Northvolts första generation av natriumjonceller är främst designad för energilagring, med efterföljande generationer som ger högre energitäthet och öppnar möjligheter för kostnadseffektiva lösningar även för elektrisk mobilitet.
Tekniklen representerar ett idealiskt komplement till Northvolts produktportfölj bestående av premium litiumjonbattericeller, skräddarsydda för bilkunder och energität litiummetallbatteri-teknologi under utveckling för flyg- och högpresterande fordon hos Cuberg, ett Northvolt-företag baserat i San Leandro, USA.
– Vår natriumjonteknologi levererar den prestanda som krävs för att möjliggöra energilagring med längre varaktighet än alternativa batterikemi, till en lägre kostnad, vilket öppnar nya vägar för att implementera förnybar energiproduktion. Potentialen för natriumjon enbart på denna marknad kommer att göra en enorm inverkan på strävan mot global elektrifiering, avslutar Peter Carlsson.

Slutligen några ord om Northvolts marknadsläge. Bolaget etablerades 2016 och har till dags dato fått beställningar värda 55 miljarder dollar från nyckelkundersom BMW, Fluence, Scania, Volvo Cars och Volkswagen Group.
Företaget levererar för närvarande batterier från sin första gigafabrik Northvolt Ett, i Skellefteå, Sverige och från sitt FoU- och industrialiseringscampus Northvolt Labs, i Västerås, Sverige. Totalt har man över 5 000 anställda i Sverige, Tyskland, Norge, Polen, Portugal, USA och Kanada.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title