Annons

DC-laddning och BATTERIER från Polestar i Candelas nya elbåt ger världens längsta räckvidd

FRUKTBART PRODUKTUTVECKLINGS-SAMARBETE. Ett av de mer spännande produktutvecklings-samarbetena är det mellan Volvos prestandamärke på elbilssidan, Polestar, och svenska utvecklaren av eldrivna bärplansbåtar, Candela. PLM&ERP News rapporterade så sent som i mitten av fjolåret om att detta samarbete var på gång; nu är den första konkreta applikationen som detta samarbete resulterat i på plats i nya bärplansbåten Candela C-8.
Med upp till 57 nautiska mils (65 US miles) förväntad räckvidd och DC-laddning, är bärplansbåten Candela C-8 därmed "driven av Polestar", allt i en design som tagit sikte på att ta loven av fossil-drivna båtar med ett hållbart nollutsläppsalternativ.
Idag presenterade elbåtstillverkaren Candela den första produkten som kommer ur batterisamarbetet med premium-elbilsmärket Polestar som tillkännagavs i augusti 2022: Candela C-8 "driven av Polestar", är kort sagt elbåten med den längsta räckvidden hittills.
- Detta samarbete innebär att C-8 kan resa till destinationer som tidigare endast nåtts med förbränningsmotorbåtar. Candela C-8 som drivs av Polestar markerar ett betydande genombrott för elektrifiering till sjöss, säger Gustav Hasselskog, VD och grundare av Candela.

Candela C-8 kommer att använda samma 69 kWh batteripaket och DC-laddningsteknik som Polestar 2 och har en förväntad räckvidd på upp till 57 sjömil (65 US miles) på en laddning vid en marschfart på 22 knop (25 mph). Räckvidden är två till tre gånger längre än vad konventionella elektriska motorbåtar kan uppnå i hög hastighet och jämförs positivt med hur motorbåtar med förbränningsmotorer används.

Bärplanstekniken är hemligheten
Användningsdata från Europas främsta båtdelningstjänst Agapi, med flottor på flera platser i Europa, från Helsingfors till Mallorca, visar att 95 % av deras medlemmars dagsutflykter är mindre än 50 nautiska mil, eller väl inom räckvidden för Candela C- 8.

Hemligheten med den långa räckvidden ligger i Candelas bärplansteknik. C-8an ”flyger” över vågorna på datorstyrda undervattensvingar, som kraftigt minskar vattenfriktionen och använder 80 % mindre energi än konventionella båtar i hög fart. Dess högeffektiva podmotor, Candela C-POD, ger 75 kW/100 hk för start. När den väl är folieburen flyger C-8 effektivt och drar bara cirka 23 kW/30 hk kontinuerligt från sitt Polestar-batteripaket – medan en konventionell båt av liknande storlek skulle använda cirka 120 kW/160 hk.

Polestar-samarbetet möjliggör även DC-laddning i Candela C-8, vilket öppnar för nya rutter och framtidssäkrar båten när DC-laddningsnätverk rullas ut längs kusterna.
– Med tillgång till DC-snabbladdare, som nu börjar dyka upp på flera ställen runt om i världen, kan du ta dig till helt nya rutter med Candela C-8. Du kan åka från Sverige till Finland på en dag, eller längs hela Franska Rivieran på några timmar. För några euro/dollars el, säger Gustav Hasselskog.

Polestars första tredjeparts-samarbete
Leveransen av batteri- och laddningssystem till en tredje part, det första för Polestar som elbilstillverkare, markerar starten på ett bredare avsett partnerskap mellan Polestar och Candela.
– Att dela vår kunskap om batterier och fordonsteknik med Candela kommer att hjälpa oss att nå vårt gemensamma mål att gå över till en framtid där alla former av transporter är hållbara, säger Thomas Ingenlath, VD Polestar.

SPECIFIKATIONER – Candela C-8, Polestar Power

Längd 8.5 meter (28 feet)

Bredd 2.5 meters (8.2 feet)

Vikt 1700 kg (3850 lbs)

Kapacitet 8 passagerare

Batteri 69 kWh (Polestar 2 Standard range Single motor)

Hastighet 27 knop (31 mph) toppspeed

Räckvidd 57 nautical miles (65 US miles) vid 22 knop 

Laddning Polestar DC charging, 11 kW 3-phase AC charging

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title