Teknologiutveckling för flygplanstillverkning innebär en hel del utmaningar, kopplade till de höga säkerhetskrav som industrin alltid måste möta.
”Vi ser flera fördelar med friktionsomrörnings-svetsning och vill nu gå vidare med att utreda ett antal frågor. Vi måste säkerställa att svetsteknologin klarar kraven på hållfasthet. Vi behöver skapa metoder för löpande kontroll i produktionsprocessen. Vi undersöker också vilka komponenter som teknologin kan vara aktuell för, säger Stefan Borgenvall, och fortsätter:
”Den här typen av processer tar lång tid, men om fem år tror jag vi kan ha komponenter monterade med den här svetsteknologin i flygplan som testkörs. Det hänger på till vilka slags komponenter vi vill använda teknologin.”
”Intresset för den här svetsteknologin är stort”
Forskningsarbetet ingår i det omfattande Vinnova-finansierade projektet IntDemo där en rad olika demonstratorer byggts upp för att bland annat testa ett flertal nya teknologier. I juni presenterades resultaten från alla delprojekten. På plats var forskarteamet från Högskolan Väst.
– Intresset för den här svetsteknologin är stort, men den är fortfarande inte särskilt välkänd i alla branscher. Teknologin har flera fördelar; den ger starka svetsar utan rökbildning, låg energiförbrukning och minimalt svinn. Dessutom blir produktionstiden kortare, berättar Vivek Patel, docent i svetsteknologi, Högskolan Väst.
FAKTA
- Friktionsomrörningssvetsning är en svetsprocess där friktionsvärme och mekaniskt tryck svetsar samman material utan att smälta dem.
- Högskolan Västs forskargrupp inom svetsning och svetsbaserad additiv tillverkning arbetar tvärvetenskapligt och är störst i Norden.
- Högskolan Väst ger Sveriges enda masterprogram i svetsteknologi och examinerar IWE-ingenjörer.