Plattformens data- och samarbetsmöjligheter gör det alltså möjligt för Dassault Aviation att förutse MRO-problem, optimera underhållsoperationer och maximera flottans tillgänglighet. Inte minst blir detta en effekt om man lyckas utnyttja de stora mängder data relaterad till design, tillverkning, support och flyg-/underhållsloggböckerna för varje flygplan, som blir tillgängliga genom 3DEXPERIENCE-plattformen.
– I varje program drar Dassault Aviation nytta av djupet av möjligheter som vår molnbaserade 3DEXPERIENCE-plattform erbjuder. Genom att kombinera plattformens kapabiliteter för samarbete, datavetenskap och virtuella tvillingfunktioner kan de förutsäga hur varje flygplan specifikt kommer att bete sig och därför utföra ett mer effektivt underhåll. Detta innebär mer tillgänglighet och ökad innovation för utvecklingen av nya flygplan, hävdar David Ziegler (bilden t v), VP för Aerospace and Defence Industry-divisionen inom Dassault Systèmes.
Kräver specifika underhållsoperationer
Till saken hör det komplicerande faktum att när det är i drift, beter sig varje Rafale-flygplan olika och behöver specifika underhållsoperationer i enlighet med de händelser som inträffar under dess operativa livstid. Effektiv MRO kräver en integrerad lösning för att analysera komplexa data som genereras från olika informationssystem i olika format medan flygplanet är i bruk.
Med 3DEXPERIENCE-plattformen och NETVIBES-applikationer menar Ziegler att Dassault Aviations underhållsingenjörer och tekniker förutse problem innan de uppstår och snabbt utforma lämpliga underhållsscheman, byte av delar och MRO-processer för att uppfylla målen. Intressenter kan fatta samarbetande, informerade beslut om förutsägande underhåll, pilotstöd och markassistanslösningar som förbättrar reservdelsförsörjningskedjans motståndskraft och optimerar lager.