Annons

GRÖN FORDONSTEKNIK: Volvo Group accelererar forskning kring vätgasdrivna förbränningsmotorer

SATSAR PÅ DOKTORANDER VID CHALMERS OCH LUND. En av de mest spännande vägarna framåt för hållbar framdrivningsteknik på fordonsområdet handlar om vätgasteknik. Utveckling av konkreta applikationer för detta är i full gång, men har ännu inte nått nivån där lösningarna är färdiga för generellt införande. Därför behövs kraftfulla forskningssatsningar för att så snabbt som möjligt få fram framdrivningslösningar som vid sidan av batterielektriska koncept kan bidra till utfasning av traditionella fossildrivna förbränningsmotorer. Allt i akt och mening att på sista raden skapa växthusgasutsläpps-fria produkter.
I detta hävdar Volvo Group att man är, ”ett av få fordonsföretag som satsar kraftfullt på fortsatt forskning och utveckling av förbränningsmotorn för att hjälpa till att nå nettonoll för lastbilar, bussar, bygg-, marin- och industrilösningar.” Visserligen har förbränningsmotor-tekniken kontinuerligt utvecklats och förfinats genom Volvokoncernens historia och är fortfarande relevant i dagens och morgondagens landskap, men då i kombination med ny teknik.
Volvokoncernen använder också en rad av de senaste framdrivningsteknikerna i sin ambition att nå växthusgasutsläppsfria produkter, lösningar och tjänster till 2040. Företaget erbjuder redan batterielektriska lösningar och investerar stort inom vätgasområdet – både för bränslecellstillämpningar och som ett förnybart bränsle för förbränningsmotorer.
På det senare området är dagens nyhet att koncernen vidareutvecklar förbränningsmotorn med vätgas som framdrivningsteknik, genom att initiera doktorandstipendier dedikerade till teknik för väteförbrännings-motorer. Två doktorander kommer att väljas ut att bedriva sin forskning vid Chalmers tekniska högskola och vid Lunds universitet, Sverige, samtidigt som de är anställda av Volvokoncernen. Rekryteringen startar under första kvartalet 2024.
- Vi tror att framtiden kommer att kräva olika framdrivnings-applikationer för att möta våra kunders behov och miljökrav. Det är därför vi har en tredelad strategi för framdrivning. Jag ser förbränningsmotorn som körs på grönt väte som en annan lösning av stort intresse som vi just nu testar i våra motorlabb och testfordon, säger Lars Stenqvist, CTO på Volvo Group.
Inom parentes kan noteras att bolaget på PLM-området satsat på att huvudsakligen jobba i PTC-miljöer, med bl a Creo (CAD) och med Windchill som PLM-system.

Volvo Group inrättar VICE-stipendiet (Volvo Internal Combustion Engine) för att säkerställa fortsatt kompetens inom förbränningsmotorteknik på grund av minskade offentliga anslag för akademisk forskning inom detta teknikområde och därför minskat intresse bland studenter.

Martin Nilsson Jacobi, rektor Chalmers.

– Väteforskningen på Chalmers, inte minst med TechForH2-centret, är en spännande och samarbetsmiljö som kommer att berikas ytterligare med det nya doktorandstipendiet, säger Martin Nilsson Jacobi, VD och koncernchef, Chalmers tekniska högskola, och tillägger: ”Tekniken som utvecklas representerar ytterligare steg i omställningen till ett fossilfritt samhälle. Vätgasförbränning kan skapa robusthet och därigenom hjälpa oss att klara av många globala omställningsscenarier.”

Minskade anslag
Annika Olsson, professor och dekanus vid Tekniska fakulteten, Lunds universitet, noterar i sammanhanget att anslagen till forskning om förbränningsmotorer under de senaste åren minskat och nationella kompetenscentra har försvunnit.
– Men för att bidra till minskat beroende av fossilbaserade bränslen och samtidigt öka tillväxten för svenska företag behöver vi stark utbildning och forskning om framtidens framdrivningsteknik, i nära samarbete mellan industri och akademi. Vätgas från överskottsel är ett exempel på ett område där vi tillsammans har möjlighet att göra ett tekniksprång till nytta för klimatet.

Kommer att vara anställda av Volvo Group
När de väl rekryterats kommer de framgångsrika kandidaterna att bli industridoktorander och kommer att utföra sin forskning under 2024-2029. Studenterna kommer att vara anställda av Volvo Group, som också kommer att finansiera forskning, handledning och experimentella kostnader.
– Vårt stipendium är ett initiativ för att inte bara säkra utbildningen av forskare utan också för att hjälpa övergången till hållbara transporter med en av Volvokoncernens tre framdrivningsteknologier. Det är viktigt för industri och akademi att ha ett starkt partnerskap och vi välkomnar fler initiativ för att säkra långsiktig kunskap om förbränningsmotorn, avslutar Lars Stenqvist.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title