Båda fartygen kommer att trafikera mellan Oslofjorden och Rotterdam, en sträcka på cirka 700 nautiska mil. De 135 meter långa fartygen byggs av Cochin Shipyard, som är den största varvs- och underhållsanläggningen i Indien. Levereras äör beräknad under Q3 respektive Q4 av 2025.
3,2 MW vätebränsleceller
Samskips fartyg kommer att drivas av en 3,2 MW vätebränslecell vardera, med dieselgeneratorer installerade för backup. Logistikgruppen, som har som mål att uppnå netto-noll år 2040, räknar med att varje fartyg kommer att kunna undvika cirka 25 000 ton CO2-utsläpp per år när de drivs av bränsleceller och genom att använda grön landström i anlöpshamnen. Samtidigt som fartygen sätter nya standarder för miljövänlig verksamhet förväntas de prestera på samma nivå som Samskips konventionella fartyg.
Projektet är i linje med Internationella sjöfartsorganisationens reviderade strategi för minskning av växthusgaser (GHG), som kräver att växthusgasutsläppen från internationell sjöfart ska nås till noll i närheten av 2050, med ett åtagande att öka upptaget av koldioxidsnåla bränslen till 2030.
– Samskips ambitionsnivå för utsläpp kräver partners som ABB, med liknande mål för innovation och viljan att investera i framtiden, koimmenterar Erik Hofmeester, chef för Fleet Management, Samskip Group, och tillägger: ”Dessa fartyg är en milstolpe för den maritima industrin och levererar vätebränsleceller som en ren och förnybar teknologi.”
Statlig norsk samfinansiering
Projektet samfinansieras av det norska statliga företaget ENOVA. Med verksamhet under Norges klimat- och miljödepartement främjar ENOVA en förändring mot mer miljövänlig energiförbrukning och produktion, samt utveckling av energi- och klimatteknik.