Centralisering av hantering av data och underhåll
För att kunna optimera underhållet krävs det alltså en gemensam plattform, där information från all utrustning och alla tillgångar, oavsett källa samlas. Den typ av lösning det är fråga om är en EAM-plattform (Enterprise Asset Management) och den ger många fördelar:
- Tar bort barriärer mellan olika sammanhängande processer, som t.ex. mellan lager, kontroll av garantier, inköp och budgetering, samt mellan arbetsscheman, arbetstillstånd och hantering av entreprenörer.
- Plattformen blir en central punkt där många datakällor av olika slag samlas, inklusive data från IoT (Internet of Things). Sensorer som lastdetektorer för hjulpåverkan WILD (Wheel Impact Load Detectors) kan ge en stor mängd information och tidigt upptäcka problem med allt från skador och fel på hjulinställningen till avvikande temperaturhöjningar. Sensorerna är en fantastisk informationskälla särskilt när dess data matar en maskininlärningsalgoritm och som kan ge värdefulla insikter.
- Företag kan gå från traditionellt underhåll (felåtgärdande, schemalagd och förebyggande) mot effektiva, datadrivna strategier inklusive villkorsbaserat och prediktivt underhåll.
- Stora järnvägsoperatörer som använder HxGN EAM, en ledande enterprise asset management-plattform, använder data och maskininlärningsalgoritmer för att förutse utrustningsfel och som beslutsstöd i realtid. Det kan minska nertid för utrustning med 30-50% och öka utrustningens livslängd med hela 20-40%.
- Operatörer och verksamheter med ansvar för underhåll (Entities in Charge of Maintenance ECM) använder plattformen som en central förvaringsplats för regelefterlevnad/compliance med full spårbarhet för underhållsaktiviteter.
- Nya arbetssätt som leder till ökad produktivitet möjliggörs. Repetitiva administrativa arbetsuppgifter kan automatiseras, scheman kan optimeras efter tillgängliga resurser och med särskilt utvecklade mobila applikationer får fältpersonal enkelt tillgång till detaljerad information om utrustningen.
Synliggör tågens hela livscykel
En centralisering av all data relaterat till drift och underhåll, under hela systemets livscykel, kan leda till stora effektivitetsvinster.
SchweiziskStadler Rail Group är en global ledare inom tillverkning av både kuggstångsdrivna- och höghastighetståg som SMILE, kapabla till hastigheter på upp till 250 km/h. När privatiseringen av den regionala tågtrafiken ökade runt om i världen, såg de möjligheten att expandera till underhåll av rälsburna fordon. Det här är en bransch med stränga krav på regelefterlevnad, som dessutom hela tiden förändras, och där det finns mycket pengar att tjäna på en effektiv hantering av garantier.
Stadler använder HxGN EAM för att dokumentera och spåra alla underhållsaktiviteter. Det innebär att de kan definiera en helt ny tågflotta och alla dess underhållsaktiviteter i ett enda system. För Stadler, som både tillverkar och gör underhåll på tåg, ger det enorma fördelar i form av att kunna följa utrustningen under hela dess livscykel. Stadler är certifierad som Entity of Charge of Maintenance, enligt EUs föreskrifter.
Asset Performance Management – ett viktigt steg
Data kan göra ännu mer: när konkurrensen bland tågoperatörer ökar, använder allt fler avancerade programvaror för att hantera sina underhållsstrategier. Hit hör bland annat asset investment planning (AIP) och asset performance management (APM), plattformar som sätter underhåll i relation till ekonomi.
Hexagons nyligen lanserade plattform HxGN APM för asset performance management, hjälper transportföretag att optimera underhåll och på så sätt reducera oplanerad nertid.
Plattformen använder en avancerad analys- och optimeringsmotor som hela tiden bedömer risken att ett fel ska uppstå och som anpassar underhåll, inspektioner och övervakningsaktiviteter till tillgångens faktiska tillstånd och hur kritisk den är. Företag kan därmed fokusera sina resurser där de gör mest nytta.
Asset Investment Planning (AIP) bygger vidare på samma tankesätt och optimerar investeringar och beslut kring vilket är mest ekonomiskt fördelaktigt, att reparera eller köpa nytt. Båda strategierna är avgörande för en effektiv spårbunden trafik där kostnaden för underhåll är mycket höga och lätt kan förstöra lönsamheten.
Fördelarna är omfattande. I kontinental-Europa ligger den genomsnittliga livslängden på fordon för spårburen passagerartrafik på 33 år. Med moderna digitala verktyg kan de förlänga livslängden på sina tillgångar och därmed förbättra den totala lönsamheten.
När kraven ökar på att göra mer för mindre pengar kan de optimera underhållet, göra rätt insatser för att säkerställa att fel inte inträffar och därmed undvika oplanerad nertid.
Genom insikten om hur länge det är lönsamt att fortsätta underhålla tillgångarna kan de dessutom frigöra kapital för nyinvesteringar.