Traditionella IT-approacher räcker inte till. Det är vanligt att den nödvändiga kunskapen inte finns inom företagets väggar. AI handlar om mänsklig kunskap och vetenskap mer än teknik eller data, vilket gör att företag behöver bli bättre på att investera i människor med olika talanger, inklusive AI-ingenjörer, strateger, designers och juridiska experter.
Svårighet att gå från pilotprojekt till skarp läge. Vi ser ganska många piloter, men färre projekt där företag lyckas ta steget till att generera verkligt värde. Mitt råd är att agera lite mer långsiktigt i samband med generativ AI. Dessutom behöver man ta hänsyn till tekniska, etiska och strategiska aspekter. Här är det dock viktigt att inte glömma att en solid grund förblir den viktigaste förutsättningen för framgång. I detta sammanhang handlar det om att etablera robusta datastyrning innan du överhuvudtaget skalar AI-applikationer.
Se upp med icke-kompatibla lösningar. Regelefterlevnad och etik måste finns med i projekten redan från början för att AI-initiativen ska synka med företagets värderingar. Det kan också vara lättare att börja med en lösning som Copilot, vilken redan är integrerad i befintliga Microsoft-lösningar. Vi ser en hel del standardlösningar dyka upp som Copilot inom M365, eller Copilot riktade mot specifika funktioner. Du kan också bygga en anpassad version med Copilot Studio så att lösningen blir skräddarsydd för din organisation.
Otydlighet är en potentiell risk. På vilket sätt kan AI göra skillnad i en specifik sektor? Hela AI-processen står och faller med den grundläggande insikten. Se bortom produktivitetsvinster för att ta vara på generativa AI-möjligheter; fokusera på AI-applikationer som förbättrar kundernas och de anställdas upplevelser samtidigt som de hanterar kritiska affärsprocesser. Ju viktigare processen är, desto större möjlighet. Generativ AI kan utan tvekan spela en viktig roll i en kunds bankupplevelse eller för att få insikter genom en försörjningskedja.

Generativ AI erbjuder organisationer nya sätt att öka intäkter, förbättra operativ effektivitet, förnya sina erbjudanden och omdefiniera sina verksamheter. Att omsätta pilotprojekt baserade på generativ AI till konkret värde kräver dock att företaget tar ett helhetsgrepp kring kompetens, processer och strukturer utöver tekniken.
Av Gregory Verlinden
Cognizant