Annons

Tunga automotiveleverantören Schaeffler kliver upp i molnet med PTCs Plattform Windchill+

PLM/"Vår MOLNET-FÖRST-STRATEGI är en topprioritet", säger RAINER EIDLOTH, på Schaeffler. När PLM-utvecklaren PTC förra veckan meddelade att en av företagets stora kunder inom fordonssektorn, Schaeffler, går från en lokal PLM-installation och istället hoppar på molntåget, var det ytterligare en bekräftelse på en av dagens viktiga PLM-trender: Det är molnet och SaaS PLM som gäller företag med ambitioner att snabbt utveckla konkurrenskraft på en marknad där de övergripande kraven handlar om snabbare produktutveckling, flexibilitet, skalbarhet och globalt samarbete i realtid. På samma sätt behöver alla som vill få ut det mesta av AI molnet som teknisk plattform.
För en tier 1 leverantör till fordonsindustrin, som Schaeffler – bolaget har intäkter på runt 200 miljarder kronor och cirka 115 000 anställda - är bakgrunden den explosiva framväxten av ett tekniskt nytt produktlandskap. Sättet vi tar oss fram med fordon av alla typer förändras drastiskt. Elektrifiering, mer autonom funktionalitet, en massiv övergång till mjukvara, SDV:er (Software Defined Vehicles) och elektronik är faktorer som ställer nya krav på denna aktör, som utvecklar och levererar några av de mest avancerade och differentierade lösningarna inom fordonsindustrin, inklusive motorer, transmissionslösningar, chassi och elektriska framdrivningssystem, med mera.
Resultatet för Schaeffler är nya attackvinklar i produktutvecklingsstödet och Rainer Eidloth, senior VP of Engineering Digitalization & IT, säger att övergången till vad molnet kan erbjuda är avgörande skäl bakom satsningen på PTC:s Windchill+.
"Som långvarig industriledare inser vi vikten av fortsatt transformation inom digitalisering för att leverera produkter i världsklass. Att accelerera produktutvecklings-processen och anta en moln-först-strategi är två av våra högsta prioriteringar," noterade Eidloth och påpekade att PTCs PLM-verktyg har varit nyckelkomponenter i produktutvecklingen under det senaste decenniet.
För PTC-kunder är Windchill+-plattformen ett bra svar på frågan om hur man mest effektivt tar de nödvändiga stegen i denna riktning. En nyckel i sammanhanget är SaaS PLM-upplägget, vilket innebär att användare har tillgång till samma konfigurerbara arbetsflöden, förändringshanterings-processer och BOM-funktioner, tillsammans med kontinuerliga uppgraderingar, friktionsfri användning av nya moduler och inbyggd säkerhet, som i de mest avancerade lokalt installerade Windchill-versionerna. Med ”plusversionen” får Schaeffler kort och gott en funktionsrik PLM-lösning levererad som en tjänst i molnet med flexibel tillgång till mjukvarufunktioner och skalbar infrastruktur (IaaS, Infrastructure-as-a-Service). Inte minst värdefullt med SaaS-modellen är att man kan få en helt uppkopplad digital tråd.
"Precis, värdena är många och vi är övertygade om att fördelarna med Windchill+ - inklusive samarbete, användarvänlighet och att alltid ha den senaste versionen med de senaste funktionerna - kommer att göra det möjligt för Schaeffler att accelerera sina produktutvecklingsprocesser och bygga vidare på sin position som branschledare", kommenterar PTC-chefen, CEO Neil Barua.
Men hur har PLM utvecklats hittills på Schaeffler? Och vad är kärnan i PTCs erbjudande och molnmodell?

I pressmeddelandet kring Schaefflers satsning på Windchill+ noteras att en effekt är att relationen mellan företagen förväntas expandera ytterligare. Dels i ljuset av den framgångsrika sammanslagningen av Schaeffler och Vitesco Technologies i oktober 2024, dels relaterat till det samarbete som krävs för att utveckla AI-drivna produktutvecklingsinitiativ.

Inte minst AI-bitarna ser väldigt intressanta ut. I pressmaterialet står det att utvecklingen av artificiell intelligens-drivna initiativ inom produktutveckling förväntas bli en hörnsten. Detta görs till exempel genom att effektivare använda produktdata som hanteras över PTCs produktutvecklingsportfölj, vilket gör det möjligt för Schaeffler att påskynda till detta  relaterade processer.”

Schaefflers AI-bitar ser klart intressanta ut. I pressmaterialet pekar man på att utvecklingen av artificiell intelligens-drivna initiativ inom produktutveckling förväntas bli en hörnsten i samarbetet mellan PTC och Schaeffler. PTC arbetar förstås hårt inom detta område och demonstrerade till exempel sin Windchill AI PLM-assistent, ett generativt AI-drivet PLM-erbjudande, på Hannover Messe 2025. Windchill AI utnyttjar all produktdata som lagras i Windchill för att göra det möjligt för ingenjörer att få tillgång till information, fatta beslut och utveckla sina produkter mer effektivt.

Rainer Eidloth tillägger i en PTC-case video att eftersom marknaden har förändrats dramatiskt på kort tid är valet att gå över till molnmodellen för att hänga med, logiskt.
”Den externa utmaningen idag handlar i många stycken om övergången från förbränningsmotorer till elmotorer. Men även andra energilösningar, som vätgas, är möjliga framtida lösningar. Detta medför betydande förändringar ”, sa han men underströk i detta att utvecklingen inte bara erbjuder utmaningar utan också innebär nya möjligheter till förnyelse och innovation.

Ett viktigt steg som förbättrar Schaefflers konkurrenskraft
En allmän observation är att molnsatsningen Schaeffler gör kommer i tider då nödvändigheten att göra detta är, och i ännu större utsträckning blir, något som kommer att krävas inte bara av Schaeffler, utan också inom hela industrisegmentet. Inte bara för att fordonsaktörerna allmänt behöver vässa sina egna utvecklingsapparater, utan också för att globala samarbeten går i samma riktning. Schaeffler har i princip alla de större automotive-spelarna på kundlistan; alla dessa och även bolagets partners inom produktutveckling går således i denna riktning. En konklusion av detta är att man för att optimera både externa och interna globala samarbeten kommer behöva tekniska plattformar i molnet, tillgång till avancerade digitala verktyg och en kontinuerligt utvecklad infrastruktur. Detta som grundläggande förutsättningar.

En bakgrund relaterat till Schaeffler är att Windchill redan i dagsläget fungerar som kärnverktyg för att integrera mekaniska, elektroniska och mjukvaruelement i produktutvecklingen. Den centraliserar all data och bildar i detta en enda hub med s a s källan till sanningen”. Detta ger stöd till att övervinna stora utmaningar, som avbrott i den digitala värdekedjan. Dessutom, enligt en casestory publicerad på PTCs webbplats, ”bildar Windchill hemmabasen för samarbete, vilket säkerställer ett sömlöst flöde över olika system och därmed skapar grunden för en produktdriven digital tråd.” Plattformen ”utvidgar också åtkomst, självbetjäning och spårbara produktdata även för icke-experter, vilket minimerar komplexitet. Denna integration gör det möjligt för Schaeffler att upprätthålla kontinuitet i sina digitala processer och tillhandahålla nödvändig data till användare över olika system, vilket stöder både internt och externt samarbete.”

Sättet vi tar oss fram med fordon av alla typer förändras drastiskt. Elektrifiering, mer autonom funktionalitet, en massiv övergång till mjukvara, SDV:er (Software Defined Vehicles) och elektronik är faktorer som ställer nya krav på denna aktör, som utvecklar och levererar några av de mest avancerade och differentierade lösningarna inom fordonsindustrin, inklusive motorer, transmissionslösningar, chassi och elektriska framdrivningssystem, med mera. Schaeffler utvecklar sålunda t ex nya modeller för eldrift som visas på 3D-modellen på bilden.

Struktur och spårbarhet i värdekedjan
I nuläget används PTC-lösningar för att definiera hård- och mjukvarukraven för Shaefflers produkter med applikationslivscykelhanteringsverktyg (ALM), Creo CAD för att designa sina produkter, Windchill för att hantera produktkonfigurationer i PLM och för att utöka användningen av dessa data som grund för tillverkningsprocessen med PLM-lösningar som Windchill Navigate.
En huvudpoäng idag är den centrala roll som PTCs PLM-kostym Windchill spelar. Med en grund av kapacitet centrerad kring PLM, har Schaeffler fört struktur och spårbarhet till den digitala värdekedjan.
Här är några exempel på vad de har utvecklat, hämtat från PTC:s casebook:

Modellbaserad definition, MBD, är ett tillvägagångssätt, som används av Schaeffler, för att skapa 3D-modeller så att de effektivt innehåller all data som behövs för att definiera en produkt. Med MBD blir modellen den källmyndighet som driver all ingenjörsverksamhet. Denna modell kan vidare användas nedströms av leverantörer och över organisationer inom ett företag. En bakgrund är att ingenjörer i flera år använde 2D-ritningar för att leverera produkttillverkningsinformation – även när de designade modeller i 3D. Nu, med hjälp av modellbaserade definitionsmetoder (MBD) bäddar ingenjörer in produktdata direkt i 3D-modellerna, vilket skapar en enda, pålitlig källa till sanning för hela det utökade teamet som förhindrar fel och sparar tid för alla.
  • Model-Based Definition, MBD/MBE är avgörande element för Schaeffler för att säkerställa kontinuitet från modelldesign och tillhörande data till alla nedströmsprocesser. Genom att förlita sig på digitala modeller som en enda källa till sanning eliminerar Schaeffler saknad eller feltolkad information, främjar tydlighet och minskar fel. Användningen av 3D-modeller förbättrar spårbarheten genom hela produktens livscykel, möjliggör bättre förändringshantering och beslutsfattande.
  • Digital tråd: Schaeffler använder en PLM-baserad digital tråd för att möjliggöra konsekvens, samarbete och anpassning över hela företaget genom att tillhandahålla ett kontinuerligt flöde av korrekt produktdata.
  • Enterprise Collaboration: Genom att använda PLM som den centrala datastrukturen kan Schaeffler utnyttja kraften i en digital tråd för att centralisera data, vilket gör den tillgänglig för alla relevanta intressenter.
  • Krav och förändringshantering: För Schaeffler är effektiva krav och valideringsmetoder mer än bara en integrerad del av att utveckla och konstruera komplexa produkter och system. Förändringshantering spelar en avgörande roll i supportprocessen och hjälper till att kontrollera konfigurationshanteringen.
  • CREO (CAD) Generativ och multikropp: Med ett nätverk av Creo-användare ger generativ design och multikroppsdesign snabbhet, smidighet och konsekvens till Schaefflers produktdesign. Generative utnyttjas för att optimera design tidigt i konceptfasen för att möta kraven och minska vikten och den totala kostnaden.
Codebeamer är en av PTCs viktigaste investeringar. Det är en komplett mjukvarulösning för livscykelhantering – ALM, Application Lifecycle Management – ​​med allt-i-ett-krav, risk- och testhanteringsmöjligheter.

PTC-verktyg i framkant av PLM-branschen
Som nämnts är det också meningsfullt att gå framåt när det gäller PLM-stödet baserat på PTC-verktyg, både tekniskt och affärsmässigt. Varför då?
Efter ett tiotal år i PTC-baserade utvecklingsmiljöer finns redan mycket av den grundläggande kunskapen om deras PLM-verktyg i organisationen. Men PTC parallellt har utvecklats positivt inom i stort sett alla domäner som är av stor betydelse på en marknad där elektrifiering, elektronik och mjukvaruverktyg tar en allt större plats som andel i den totala utvecklingskedjan och som blir väsentliga i de produkter som redan är utvecklade eller är under utveckling.
Med den organiska utvecklingen eller förvärv och integrationer av lösningar som Codebeamer, som Windchill Navigate, eller som ThingWorx och Vuforia, har PTC utvecklat positioner på ledande nivåer inom kritiska domäner:

Codebeamer är en komplett mjukvarulösning för livscykelhantering – ALM, Application Lifecycle Management – ​​med allt-i-ett-krav, risk- och testhanteringsmöjligheter. Med smarta digitala arbetsflöden kan du på ett holistiskt sätt koppla samman människor, roller och processer längs mjukvarans leveranslivscykel, inklusive projekt, uppgift, krav, test, förändring, konfiguration, bygg, kunskap och dokumenthantering. Används till exempel inom VW-koncernen.

Windchill Navigate gör det möjligt för intressenter i hela organisationen att enkelt komma åt den rika data som lagras i organisationens företagssystem – ingen utbildning krävs. Med out-of-the-box (OOTB) roll- och uppgiftsbaserade appar som tillhandahåller kontextualiserad information samt möjligheten att enkelt anpassa appar för att möta organisationens behov, hjälper Windchill Navigate användare att spendera mindre tid på att söka efter data och mer tid på att samarbeta för att: utveckla, tillverka, sälja och stödja produkter i världsklass. Används t.ex. i BMW.

ThingWorx och Vuforia: ThingWorx är PTC:s lösning för industriell IoT. ThingWorx nämns ofta som en smärtpunkt och är utformad för att minska dessa barriärer. Nyckelfunktioner inkluderar att snabbt integrera befintliga affärssystem med IoT-applikationer med förbyggda och återanvändbara pekpunkter. Det ger också en grund för att utveckla lösningar som kräver data från flera system. Möjliggör snabb integrationsutveckling. Medan Vuforia är företagets omfattande ”artificial reality” (AR)-portfölj för att till exempel fånga och dela expertkunskap kring arbetsinstruktioner baserade på hämtad befintlig produktdata från CAD-sidan. Du kan till exempel också bygga AI-förbättrade visuella inspektionskontroller och hjälpa frontlinjearbetare med fjärrassistans i realtid. Används till exempel av Volvo Lastvagnar.

Parallellt har ett antal Windchill-moduler och kapaciteter utvecklats inom PDM, MBSE (Model-Based System Engineering), BOM-hantering (Bill of Material), ECM Engineering Change Management (förändringshantering), PCM-produktkonfiguration (Product Configuration Management), MPM-hantering av tillverkningsprocesser (Manufacturing Process Management), QM-kvalitetshantering (Kedjestyrning av de flesta), viktigt.

Designarbete på Schaeffler. Genom att använda PLM som den centraliserade datakällan kan Schaeffler utnyttja kraften i en digital tråd för att centralisera data, vilket gör den tillgänglig för alla relevanta intressenter.

Cloud och SaaS – vinnare trots effekterna av tullkrisen
Att få sina användare upp i molnet, investera i SaaS och AI har varit en absolut prioritet bland PLM-utvecklare under en tid. PTC, Siemens, Dassault Systemes, Autodesk, SAP, Aras och alla de andra bland de så kallade ’Mindshare Leaders’ som identifierats av PLM-analytikern, CIMdata, har detta fokus.
Detta börjar nu alltmer få genomslag på användarnivån bland företag. Skälen är tungt vägande, som tillgång till all tänkbar mjukvara på ett ställe, molnets exponentiellt växande prestanda för att bearbeta de växande mängderna data som följer med digitaliseringen av produktutvecklingsprocesser och framväxten av AI, dess skalbarhet, automatiskt integrerade uppgraderingar, de globalt anslutna samarbetsplattformarna via AWS eller Microsofts Azure, etc., allt pekar på den här oslagbara kapaciteten och kombinationen av pengar, oöverträffad kapacitet.

Sedan får vi se var Trump-administrationens besvärliga vägval gällande tulltariffer leder. Oron för detta gör att företag känner sig osäkra på grundläggande handelsvillkor, vilket riskerar att få stor inverkan på deras verksamhet och som en konsekvens av detta håller de hårdare på sina investeringsbudgetar. Men förr eller senare är vägen framåt för molnet, AI och SaaS en vinnare.

Analytikern IDC förutspår till exempel en ökning av införandet av SaaS PLM under de närmaste åren drivet av dess unika förmåga att digitalt transformera produktutveckling och tillverkningsprocesser. Företag förlitar sig på SaaS för att omdefiniera kundupplevelsen och påskynda skapandet av innovativa produkter med ett mer smidigt och säkert sätt att arbeta. I en InfoBrief skriver analytikern:
”SaaS PLM är nyckeln till produktutveckling i en ’störd’ global ekonomi – det förenklar samarbete och effektiviserar information för att förbättra design, tillverkning och supportprocesser.”

I ljuset av denna utveckling ser Schaefflers investering ut som ett klokt drag.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title