Annons

Polestar i samarbete med Mobileye om teknik för autonom körning i kommande 4-modellen

DESIGN I DASSAULT'S CATIA - PLM/PDM I SIEMENS TEAMCENTER. Geelys och Volvo Cars prestandamärke på elbilssidan, Polestar, ska samarbeta med Mobileye om att göra Polestar 4-modellen till den första produktionsbilen med de senares Chauffeur-teknologi för autonom körning. Denna ska integreras av ECARX och med potentiell tillämpning i framtida Polestar-fordon. Om Mobileye ska sägas att deproducerar ledande avancerad förarassistansteknik (ADAS) som redan är monterad på över 150 miljoner bilar världen över.
Polestar 4, som börjar säljas i Kina idag och globalt 2024, lägger grunden för denna teknik genom att från början ha en Mobileye SuperVision-baserad ADAS. De första leveranserna i Kina väntas före slutet av 2023.
- Jag är verkligen nöjd med hur Polestar 4:s produktionsberedskap går framåt. Ett samarbete med Mobileye kan avsevärt driva på innovation i vår Polestar 4 elektriska prestanda SUV-coupé. Vi vet att det inte alltid är roligt och spännande att köra själv – den här tekniken innebär att våra kunder kan möjliggöra autonom körning när de vill, vilket gör alla framtida resor njutbara, säger Thomas Ingenlath, Polestars CEO, i en kommenterar.
När det gäller design-verktygen jobbar Polestar huvudsakligen med Dassault’s CATIA på CAD-området, medan PLM/PDM-bitarna sköts via Siemens Digital Industries Softwares TEAMCENTER. Denna kombination inom den globala automotive-industrin är inte ovanlig. Samtidigt ska dock noteras att Siemens CAD-flaggskepp, NX, har flyttat fram sina positioner inom detta industrisegment de senaste åren och blivit allt vanligare.

Allmänt kan noteras att Polestar 4 kombinerar distinkta designelement från konceptbilen Polestar Precept med de aerodynamiska linjerna i en coupé och utrymmet och komforten hos en modern SUV. Den är placerad mellan Polestar 2 och Polestar 3 vad gäller storlek och pris.

Ledande inom ADAS-funktionalitet
Mobileye är igen dålig partner när det gäller ADAS-funktionalitetleder. Bolaget anses vara en av ledarna i mobilitetsrevolutionen med sina teknologier för autonom körning och förarassistans, som utnyttjar världskända expertis inom datorseende, artificiell intelligens, kartläggning och dataanalys.
Sedan starten 1999 har Mobileye banat väg för så banbrytande teknologier som REM crowdsourcad kartläggning, True Redundancy sensing och Responsibility Sensitive Safety (RSS). Dessa tekniker driver ADAS- och AV-fälten mot framtidens mobilitet – möjliggör självkörande fordon och mobilitetslösningar, driver branschledande avancerade förarassistanssystem och levererar värdefull intelligens för att optimera mobilitetsinfrastrukturen.

Polestar 4 kommer med Mobileyes SuperVision-teknik från start på alla marknader.

Mobileye Chauffeur är avsedd för Polestar 4 senare i tiden, med exakta detaljer och tidpunkter som kommer att kommuniceras i framtiden. När Chauffeur lanseras under de kommande åren förväntas Chauffeur erbjuda automatisk körning från punkt till punkt på motorvägar samt automatisk körning i andra miljöer.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title