Allmänt kan noteras att Polestar 4 kombinerar distinkta designelement från konceptbilen Polestar Precept med de aerodynamiska linjerna i en coupé och utrymmet och komforten hos en modern SUV. Den är placerad mellan Polestar 2 och Polestar 3 vad gäller storlek och pris.
Ledande inom ADAS-funktionalitet
Mobileye är igen dålig partner när det gäller ADAS-funktionalitetleder. Bolaget anses vara en av ledarna i mobilitetsrevolutionen med sina teknologier för autonom körning och förarassistans, som utnyttjar världskända expertis inom datorseende, artificiell intelligens, kartläggning och dataanalys.
Sedan starten 1999 har Mobileye banat väg för så banbrytande teknologier som REM crowdsourcad kartläggning, True Redundancy sensing och Responsibility Sensitive Safety (RSS). Dessa tekniker driver ADAS- och AV-fälten mot framtidens mobilitet – möjliggör självkörande fordon och mobilitetslösningar, driver branschledande avancerade förarassistanssystem och levererar värdefull intelligens för att optimera mobilitetsinfrastrukturen.
Polestar 4 kommer med Mobileyes SuperVision-teknik från start på alla marknader.
Mobileye Chauffeur är avsedd för Polestar 4 senare i tiden, med exakta detaljer och tidpunkter som kommer att kommuniceras i framtiden. När Chauffeur lanseras under de kommande åren förväntas Chauffeur erbjuda automatisk körning från punkt till punkt på motorvägar samt automatisk körning i andra miljöer.