I pressmaterial noteras att Polestar 4 är positionerad mellan Polestar 2 och Polestar 3 vad gäller storlek och pris.
– Med Polestar 4 har vi tagit oss an designen hos en SUV-coupé på ett fundamentalt nytt sätt. Istället för att bara modifiera en befintlig SUV, ge den en snabbare taklinje och, som ett resultat, kompromissa med egenskaper som takhöjd och komfort, har vi designat Polestar 4 från grunden som en ny typ av SUV-coupé som premierar baksätespassagerarnas komfort och upplevelse, säger Thomas Ingenlath, CEO för Polestar.
Byggd Geelys premiumplattform SEA
Polestar 4 är byggd på premiumplattformen Sustainable Experience Architecture (SEA) som utvecklats av Geely Holding. Detta innebär i princip att PLM-miljön är den samma som inom Polestar, med CASTIA och med Siemens Digital Industries Software-verktyg som Teamcenter och Tecnomatix.
Bilen är en SUV-coupé i D-segmentet med ett stort axelavstånd på 2 999 mm. Total längd är 4 839 mm, bredd 2 139 mm och höjd 1 544 mm. De generösa interiörproportionerna som blir resultatet är särskilt tydliga bak, där de åkande är omslutna i en intim miljö med ställbart ryggstöd. Det justerbara stämningsljuset, inspirerat av solsystemet, ger en extra dimension till interiören och anpassning av förarmiljön.
I standardutrustningen ingår panoramaglastaket som sträcker sig över hela kupén. Det går att få (tillval) med elektrokromatisk funktionalitet, vilket innebär att det går att välja mellan tonad eller transparent genomskinlighet. Tack vare att bakrutan tagits bort sträcker sig glastaket bakom baksätespassagerarnas huvuden, vilket skapar en unik atmosfär invändigt. En sekundär skärm för media och klimat är monterad mellan framsätena för att möjliggöra kontroll för baksätespassagerarna.
Backspegeln är ersatt av en högupplöst skärm som visar en bild i realtid från en bakåtriktad kamera monterad på taket – vilket ger ett mycket bredare synfält än vad som finns i de flesta moderna bilar. Den digitala bilden kan inaktiveras för att föraren ska kunna se de bakre passagerarna vid behov.
Maximilian Missoni, Head of Design på Polestar, säger:
– Med Polestar Precept förhandsvisade vi en fantastisk ny passagerarupplevelse genom att ta bort bakrutan och flytta den bakre takbalken, som spelar en viktig roll för säkerheten, längre bak. Det betyder att passagerarna i baksätet nu får en unik upplevelse i vår SUV-coupé.
Interiören och dess material har designats kring temat ”soft tech”, med inspiration från modeindustrin och sportswear. Polestar utforskar nya utföranden genom färg- och materialval hos Polestar 4 – inklusive de nya exteriörfärgerna Storm och Electron, och en unik ny interiörfärg, Mist.
Hållbarare material, cirkuläritet och lägre klimatavtryck
I Polestar 4 ersätts traditionella lösningar med material som är mer cirkulära och har lägre klimatavtryck. Detta inkluderar åtgärder för större transparens i leveranskedjan, som spårbarhet via blockchain-teknik för riskmaterial i batterierna. En fullständig livscykelanalys (LCA), som visar bilens verkliga klimatavtryck, kommer att publiceras tillsammans med produkthållbarhetsdeklarationen för Polestar 4 under 2024.
Metoden med mono-material, som först presenterades i Polestars elektriska roadster-koncept 2022, tillämpas på interiörmaterial, där alla lager hos vissa komponenter är tillverkade av samma grundmaterial. Detta gör att de kan återvinnas mer effektivt genom att eliminera behovet av separering före återvinning.
Nya inredningsmaterial inkluderar en Tailored knit-textil som består av 100 procent återvunnen PET, tillsammans med Bio-attributed MicroTech-vinyl och animal welfare-spårat nappaläder.
Tailored knit-klädseln är en för bilindustrin ny teknik. Textilen, som först visades i konceptbilen Precept, är gjord av 100 procent återvunnen polyester. Materialet och designen har skapats av Polestars designer tillsammans med Textilhögskolan i Borås och vidareutvecklats tillsammans med leverantörer. Den är gjord efter precisa mått utan att material behöver skäras bort och minskar på så sätt spillet.
Inläggsmattorna invändigt är gjorda med återvunnen PET och golvmattorna är gjorda med ECONYL, som inkluderar återvunna fisknät. Delar av dörrsidorna är gjorda av NFPP (naturfiberpolypropen) vilket resulterar i upp till 50 procent mindre användning av nytillverkad plast och en viktbesparing på upp till 40 procent. Bio-attributed MicroTech, som först introducerades i Polestar 3, är en vinyl där råolja är ersatt med tallolja och den har ett bakre lager med återvunnen textil.
REJÄL prestanda -100 på bara 3,8 sekunder
Polestar 4 är den snabbaste produktionsbilen som Polestar hittills har utvecklat. Accelerationen 0-100 km/h tar 3,8 sekunder och maximal effekt är 400 kW (544 hk). Motorerna är synkrona med permanentmagnet och kördynamiken är trogen Polestar-varumärket – direkt styrning och vassa köregenskaper som resulterar i en underhållande upplevelse för alla åkande.
Både Dual motor och Single motor-versioner kommer att finnas tillgängliga, där Single motor-versionerna är bakhjulsdrivna. Trots hög effekt och prestanda är förtroendeingivande kontroll alltid en nyckelfaktor för att skapa en trygg elbilsupplevelse som går att njuta av till vardags. Dual motor-versionen har semiaktiv fjädring för att erbjuda en extra nivå av anpassning mellan komfort och prestandadynamik. Hjulstorleken spänner från 20 till 22 tum, beroende på version, med däck från Pirelli och Michelin.
De båda Long range-versionerna använder ett 102 kWh stort batteri. Versionen Long range Dual motor har 400 kW (544 hk), 686 Nm i vidmoment och ett preliminärt räckviddsmål på upp till 564 km WLTP. Effektiviteten optimeras tack vare att den främre elmotorn kan kopplas bort när den inte behövs för att maximera räckvidden.
Upp till 200 kW DC- och 22 kW AC-laddning ingår för alla versioner och laddningslocket är motoriserat. Dubbelriktad laddning ingår med kapacitet för Vehicle-To-Load (V2L) vid lansering som gör att externa enheter kan drivas av elektricitet från Polestar 4. Värmepump är monterad som standard och gör att bilen kan dra nytta av omgivningsvärmen vid förkonditionering av kupén och batteriet.
I Long range Dual motor-versionen finns körlägen som betyder att föraren kan välja mellan prestanda och räckvidd. Prestandaläget skärper responsen från drivlinan och kopplar in båda motorerna hela tiden för full kraftleverans och maximala prestanda. Räckviddsläget å andra sidan prioriterar effektivitet, ger drivlinan en lugnare karaktär och använder enbart den bakre motorn.
Versionen Long range Single motor har en elmotor på 200 kW (272 hk) och 343 Nm i vridmoment som sitter bak och ett preliminärt räckviddsmål på upp till 600 km WLTP.
Mot ökad autonomi
Polestar fortsätter att driva teknikutvecklingen mot en mer underhållande, uppkopplad och autonom framtid i alla sina bilar. Infotainmentsystemet i Polestar 4 drivs av Android Automotive OS och Snapdragon Cockpit Platform, och har nu en 15,4 tum stor liggande skärm.
Med Google inbyggt, inklusive Google-assistenten, Google Maps och Google Play, fortsätter Polestar att erbjuda en ledande uppkopplad upplevelse. Det nära samarbetet med Google innebär också att Polestar kan fortsätta att tänja på systemets gränser.
Ett ljudsystem från Harman Kardon finns som tillval med tolv högtalare och en förstärkare på 1 400 Watt. Ytterligare två nackstödshögtalare adderas till varje säte med tillvalet Nappa-paketet – som ökar det totala antalet högtalare till 16 stycken. Naturligtvis ingår Apple CarPlay.
Som med alla andra Polestar-modeller innebär regelbundna OTA-uppdateringar (Over The Air) att nya funktioner och förbättringar skickas på distans till alla bilar, vilket tar bort behovet av att besöka en verkstad för att få den senaste mjukvaran.
Säkerhetstänkandet en viktig del av arvegodset från Volvo
Säkerhet är en del av Polestars DNA tack vare dess starka band till Volvo Cars och dessa säkerhetsgener är inbyggda i Polestar 4. Den har ledande säkerhetsteknik inifrån och ut – testad enligt samma höga standarder som alla andra Polestar-modeller. Upp till nio krockkuddar ingår. Nya partnerskap sätter intelligent säkerhetsteknik i fokus, inklusive SuperVision Advanced Driver Assistance System från Mobileye.
Totalt ingår tolv kameror, en radar och tolv ultraljudssensorer som standard. Detta inkluderar en förarövervakningskamera, som endast vidarebefordrar data utan att spela in video, för att övervaka förarens ögon och huvudrörelser för att hjälpa till att undvika incidenter relaterade till trötthet eller om föraren förlorar medvetandet. En sensor känner av om förarens händer håller i ratten och hjälper förarövervakningssystemet att hålla föraren aktivt engagerad i körningen vid behov.
En 10,2-tums förardisplay är monterad framför ratten och inkluderar information om hastighet, batteri och räckvidd. När den används av olika assistanssystem kan en virtuell miljö visa andra trafikanter, aktuella körassistansfunktioner och navigationsinformation. För att minska distraktion förmedlar en head-up display (HUD) med 14,7 tums stor projektionsyta i vindrutan framför föraren viktig fordons-, telefoni- och navigationsinformation, vilket ytterligare hjälper till att förbättra förarens uppmärksamhet. Ett smart ”snöläge” för HUD:en skiftar textfärgen från vit till gul och förbättrar på så vis sikten i snöiga miljöer.
Tillvalet Pilot-paketet inkluderar förbättrad Pilot Assist med filbytesassistans, som initieras genom att föraren trycker på blinkersspaken i önskad riktning.
Produktion med förnybar el
Polestar 4 lanseras först i Kina, med produktion planerad att påbörjas i Hangzhou Bay, Kina, i november 2023. Den toppmoderna Geely-ägda produktionsanläggningen drivs med 100 procent förnybar el.
En fullskalig lansering för övriga marknader, inklusive i Europa, Nordamerika och Asien och Stillahavsområdet, är planerad till början av 2024 – med försäljning och produktion som startar för dessa marknader under det året. Alla detaljer för dessa marknader kommer att presenteras under 2024. Indikativt lanseringspris är från 60 000 euro.