Annons

Simulering & Analys/Automotive: Polestar bland vinnarna när ALTAIR belönade hållbara lösningar

De senaste årens stjärnskott inom mjukvaruutveckling på sub-PLM-området Simulering & Analys, ALTAIR, har avslöjat namnen på vinnarna av 2023 års Altair Enlighten Award. Tävlingen arrangeras i samarbete med Center for Automotive Research (CAR) för att lyfta centrala framsteg inom hållbarhet och lättviktskonstruktioner, som minskar koldioxidavtrycket, minimerar förbrukningen av vatten och energi, samt ökar mängden återanvänt och återvunnet material.
Intressant att notera är att svensk-kinesiska Geely-gruppens prestandamärke inom elbilar, Polestar, har belönats, liksom japanska Toyota, uppstickaren på elbilssidan, Nicola, liksom Lucid Motors.
- Altair Enlighten Award är en exklusiv utmärkelse som visar hur ledarna inom fordonsindustrin – från de mest välkända märkena till innovativa startups – tillämpar avancerad teknologi och ansvarsfull AI för att skapa en bättre, grönare industri, kommenterade James R. Scapa, grundare och CEO för Altair, saken och tillade: “Fokus på lättvikt, optimering och hållbarhet är viktigare än någonsin för den moderna fordonsindustrin. Det är med stolthet som Altair väljer att uppmärksamma de lösningar som driver utvecklingen för en hållbar industri.”

“Som alltid känner vi oss hedrade att dela ut Enlighten Award tillsammans med Altair. Vi ser fram emot att ta del av de innovativa lösningar som årets bidrag visar upp på vägen mot ett mer hållbart ekosystem för hela fordonsindustrin,” säger Alan Amici, ordförande och VD för CAR.

En fullständig lista av årets vinnare, uppstickare och hedersutnämningar ser ut så här:

Hållbara produkter

  • Årets vinnare (Personbil): Polestar – Polestar 2 MY24
    • 2024 års Polestar 2 har nästa generations elmotor, snabbare laddning, högre effektivitet och längre räckvidd — nu uppmätt till 654 kilometer med Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Trots betydande ökning av prestanda, räckvidd och effektivitet har Polestar 2 också minimerat sitt koldioxidavtryck, där vissa modeller nu producerar tre ton mindre koldioxid jämfört med premiärmodellen som släpptes år 2020. Dessutom använder Polestar blockkedjeteknik i sin leveranskedja för ökad spårbarhet av råvaror samt för att adressera både sociala och miljörelaterade utmaningar.
  • Årets vinnare (Klass 8): Nikola Corporation – Nikola Tre FCEV
    • När Nikola utvecklade den nya modellen Tre FCEV låg fokus på återvinning – 100 % av det bilskrot som produceras i samband med batteritillverkningen återvinns och/eller återanvänds, och 100 % av det farliga avfallet återvinns på ett säkert sätt. Nikola implementerar också ett cirkulärt återanvändningsprogram för alla batteripallar och man har helt eliminerat användningen av vatten i fordonstillverkningen.
  • Årets nykomling: Lucid Motors – Lucid Air Sedan
    • Lucid Air är en elbilstillverkare med bas i Kalifornien, USA. De har nu lanserat sitt flagship Lucid Air Sedan som har slagit branschrekord i räckvidd, laddningshastighet, aerodynamik och prestanda. Lucid Air-sortimentet – vars teknologi är internt utvecklad och designad – visar upp 483 kilometers räckvidd på bara 22 minuters laddning, de har en branschledande aerodynamisk luftmotståndskoefficient på 0,197, och visar upp flera modeller med en EPA-beräknad räckvidd på upp till 830 kilometer och körsträcka på 7,4 kilometer per kilowattimme.

Hållbara processer

  • Årets vinnare: ArcelorMittal – använder biomassa för koldioxidneutral tillverkning av stål
    • Pelletsproducenten ArcelorMittal Port-Cartier är den första i världen att på kontinuerlig basis ersätta pyrolytisk olja med tjockolja. Genom att använda denna typ av biobränsle, som produceras lokalt av BioÉnergie AE Côte-Nord Canada, minskar ArcelorMittal inte bara sina utsläpp, de bygger också grunden för ett regionalt energiekosystem genom att förena två viktiga naturresurser från regionen – järn och skog.
  • Årets nykomling: Brose Antriebstechnik GmbH, Co. Kommanditgesellschaft, Berlin – Reman-Drive – återtillverkad elcykel
    • Brose introducerar nu en återtillverkad elcykel som minskar utsläppen med 21 kilo koldioxid per enhet, samtidigt som kvalitetsstandarden bibehålls, till en låg kostnad på marknaden. Processen återvinner och återställer tidigare sålda, utslitna eller icke-funktionella produkter till ”nyskick”, vilket sparar material och minskar kostnaden samt mängden koldioxidutsläpp.
  • Hedersutmämning: Kasai Kogyo Co. Ltd. – Kasai Hi-Papia, Kasai Original Sustainable Material
    • Kasai Hi-Papia (KHP) består av 100 % återvunnen polypropen (PP), polyetylentereftalat (PET) och ren talk. Dessutom återanvänds materialskrot från KHP:s tillverkningsprocess. KHP bidrar till expanderingen av marknaden för återvunnen plast och minskar den mängd material som textiltillverkare använder. Deras flexibla produktionssystem gör det möjligt att arbeta med flera former av plaståtervinning i olika regioner.

Ansvarsfull AI

  • Årets vinnare: Volteras – ett nytt sätt att ansluta elfordons ekosystem
    • Volteras API ger företag tillgång till ekosystemdata för elfordon. Det gör man under två veckors integrering, vilket annars tar organisationer flera år att ordna. Lösningen gör det möjligt för organisationer att reducera sin energianvändning och mängden utsläpp, förbättra hanteringen av elbilsflottor och optimerar också laddningen av hemladdare tack vare smarta laddningsalgoritmer.

Möjliggörande teknik

  • Årets vinnare: Toyota, BASF Corp, och US Farathane – världens första användning av kompositram för ISO-dynamiskt säte
    • Toyota har konverterat över 17 separata delar av stål till en gjuten form, vilket leder till mindre volym använt råmaterial och minskat avfall. Processen innebär också en uppskattad minskning av kostnader med 20 % och en viktminskning på 30 %. Dessutom är det första gången i världshistorien som justerbara dämpare hanterar både laterala, vertikala och horisontella dynamiska rörelser i terrängfordon.
  • Årets uppstickare: NIO – HPDC-material och bearbetningsmetoder för effektiv strukturell design
    • Med målet att minimera miljöpåverkan använde NIO ett nytt legeringsmaterial som inte kräver värmebehandling, i kombination med en mer exakt och effektiv laserrengöringsprocess. Dessa förändringar har lett till resultat i form av 31 % mindre delmassa, 98 % färre delar (från 54 delar till en) och en 60-procentig minskning av tillverkningstiden.

Modulerad lättvikt

  • Årets vinnare: Toyota, Adient, och Multimatic – IsoDynamiskt Säte, Accra SuperStructure
    • Multimatics Accra visar upp en teknologi som bygger på varmbearbetning med formblåsning och härdning (inklusive snabb vattenhärdning) för att tillverka ultrahöghållfast stål (borstål). Tack vare optimeringen minskar mängden använd massa med 17 %, förpackningsutrymmet med 40 % och hållfastheten för vridkraft för de mest kritiska punkterna ökar med 30 %.
  • Årets uppstickare: Nemak – BMW HPDC E-fäste
    • Nemak har utvecklat en ny typ av legeringsmaterial för högtrycksgjutning (HPDC) som reducerar vikten på BMW:s E-fäste med 30%, vilket resulterar i en totalvikt på 16,74 kilogram.

Framtiden för lättvikt

  • Årets vinnare: Marelli – Lättviktsuretan för interiörprodukter
    Marelli har utvecklat ett nytt lättviktspolyuretanskum som kan appliceras på alla foam-in-place (FIP) system, specifikt på instrumentpanelen. Metoden reducerar massan använt skum med 40 % på nya delar och 8 % på befintliga system. Metoden minskar även mängden flyktiga organiska ämnen (VOC) med 80 % jämfört med nuvarande polyuretanskum på marknaden – samtidigt som produkten behåller en högkvalitativ känsla och form.
  • Årets uppstickare: Solvay Specialty Polymers – Ajedium PEEK Slot Liners
    • Ajedium PEEK spårskydd reducerar batteripaketets vikt med upp till 12 kilo och minskar vikten på elektriska motorer med upp till 4 kilo. Dessutom finns det inget krav på högeffektiva utrustning för att hantera damm eller klimatkontrollerad förvaring för att förhindra fuktupptagning – vilket minskar energiförbrukningen. Detta eftersom PEEK spårskydd kan användas med befintlig utrustning. Reducerad användning av aluminiumgjutna motorer innebär också lägre energianvändning och materialåtgång jämfört med tidigare.
  • Hedersutmämning: WorldAutoSteel, Ricardo plc – Stålkarosser för autonoma fordon
    • WorldAutoSteel har i samarbete med Ricardo utvecklat världens första autonoma fordon som är konstruerat för att klara de tuffaste krocktesterna. Detta nya konceptfordon har en kaross på 282 kilo, vilket innebär 25 % mindre massa jämfört med ett förväntat referensfordon. Det har också potentialen att minska de totala koldioxidutsläppen under hela livscykeln med 86 %, vilket kommer att bidra till att nå det globala klimatmålet om nettonollutsläpp.
  • Hedersutmämning: Michigan Technological University for Auto/Steel Partnership – Steel E-Motive Side Closure Mechanism
    Genom att utveckla denna mekanism med avancerat höghållfast stål (AHSS) i stället för aluminium finns det potential att minska koldioxidutsläppen med 3x, samtidigt som tillverkningskostnaderna sjunker.

Samarbetspartners för 2023 års Enlighten Award är Automotive Engineering SAE, Tech Briefs, Auto Bild Japan, Automobile Industrie, och Korean Society of Automotive Engineers (KSAE).

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title