I sin roll som Chief Technology and Information Officer kommer Hofmann att rapportera till Volta Trucks verkställande direktör, Essa Al-Saleh, och hans ansvar kommer att innefatta det strategiska ledarskapet för företagets vision för kundens digitala tjänster och IT-drift.
Här tänker man främst på Volta Zero-modellen med laddningsinfrastruktur enligt ett ”Truck-as-a-Service-koncept” (TaaS). Detta implementeras t ex hos franska logistikföretaget Heppner, som med detta utvecklar sitt utbud av stadsdistribution genom att introducera de helelektriska Volta Zero-lastbilarna i sin fordonsflotta. Fordonen är en del av Heppners strategiska avkolningsplan, som integrerar elkraft i energimixen. Med Volta-avtalet knyter Heppner ihop säcken med både 16 och 18 tons fullelektriska lastbilar lämpliga för sista-milen-leveranser.
Skapar ett digitalt ekosystem enligt en ”Transport-as-a-Service-koncept”
Volta Trucks chef, Essa Al-Saleh, säger att Martin Hofmann blir en del av lastbilsutvecklarens Executive Management Team vid en för Volta Trucks vid denna avgörande tidpunkt i utvecklingen av företaget.
– Att bygga en ny helelektrisk lastbil från grunden ger oss en unik möjlighet att skapa ett digitalt ekosystem runt fordonet, byggt specifikt för våra kunders behov, ungefär som Apple gjorde med lanseringen av den ursprungliga iPhonen, säger Al-Saleh och tillägger att, ”Martin Hofmanns omfattande branschkunskap och erfarenhet av digitala transformationer kommer att vara ovärderlig för Volta Trucks för att stödja vår vision om en branschledande digital kundupplevelse.”
Generellt har bolaget, som jobbar efter en distribuerad produktframtagnings-modell, kommit så långt som att man både produktutvecklat – detta på produktutvecklingsenheten i Storbritannien – och börjat tillverka fordonen i MANs tidigare österrikiska fabrik i Steyr. HK ligger i Sverige.
150 ellastbilar levereras till europeiska logistikjätten Schenker i år
När det gäller färdiga fordon kan noteras att bolagets storkund, logistikjätten DB Schenker, snart kommer att ha 150 Zero-fordon i drift. För bara ett par dagar sedan meddelade bolaget att när Volta Trucks lämnar över nycklarna till de 150 fordonen senare i år, innebär det att DB Schenker kan erbjuda utsläppsfria leveranser i 124 städer och 22 länder med sina 330 ellastbilar och 70 ellastcyklar – speditionsmarknadens största elektrifierade fordonsflotta.
– Som marknadsledare strävar vi efter att vara världens främsta leverantör av grön logistik, och har stort fokus på att minska utsläppen från vår fordonsflotta. Feedbacken från våra förare och transportörer under pilottesterna kommer att vara värdefull när det är dags att börja serietillverka lastbilen, kommenterar Cyrille Bonjean, chef för landtransporter på DB Schenker Europa, saken.