Annons

Volvo Group kliver vidare i satsningen på autonoma lastbilskoncept i USA

Samarbetar med DHL SUPPLY CHAIN med specialbyggt fordon för autonom körning, t o m med en virtuell ”förare". Ett av de mer intressanta dotterbolagen inom lastbilskoncernen Volvo Group är Volvo Autonomous Solutions (V.A.S). Bolagets inriktning är toppmodern: man har tagit sikte på att tackla transportbranschens kapacitetsbegränsningar genom säkra, hållbara och effektiva autonoma transportlösningar. Detta gör man genom att erbjuda paketerade autonoma transportlösningar (ATS), som inkluderar hårdvara, mjukvara och tjänster som krävs för att driva självkörande transporter. Konceptet bygger på en modell där man på motorvägar driver lösningen baserat på en hub-till-hub-modell: Autonoma lastbilar tar hand om motorvägsdelen av körningen och kör alla timmar på dygnet mellan överföringsnaven. Detta emedan mänskliga förare står för de lokala operationerna.
Det var i mitten av 2023 som bolaget öppnade en amerikansk filial i Texas för att påskynda utvecklingen och införandet av autonoma transportlösningar i samarbete med tunga branschaktörer, bl a DHL och Uber Freight, båda en en del av V.A.S. nyckelkunds-program. Detta riktar sig till speditörer, transportörer, logistiktjänsteleverantörer och fraktmäklare som V.A.S. arbetar med för att etablera piloter och kommersialisera autonoma transportlösningar. Satsningen har också börjat bära frukt:
Idag rapporterar V.A.S. att man tillsammans med DHL Supply Chain gjort betydande framsteg för sin autonoma verksamhet genom att lansera godstransporter i enlighet med sitt koncept. Verksamheten kommer att möjliggöras av den specialbyggda, produktionsklara Volvo VNL Autonomous-fordonet, som drivs av Aurora Driver. Fordonet är specialbyggt för autonom körning, har en virtuell ”förare”, nödvändig infrastruktur och drift, samt en molnlösning som styr transportsystemet och hanterar logistikflöden.
Starten av verksamheten markerar en kritisk fas i valideringen av hela ekosystemet som krävs för autonoma transporter i stor skala. I detta skede kommer en säkerhetsförare att vara närvarande för att övervaka prestanda och säkerställa sömlös integration i befintliga logistiknätverk. Frakt kommer initialt att transporteras på två körfält, Dallas till Houston och Fort Worth till El Paso.
"Early adopters spelar en avgörande roll för att påskynda implementeringen och acceptansen av autonom teknologi, vilket gör det möjligt för oss att validera både säkerhet och driftprestanda", säger Sasko Cuklev, chef för On-Road Solutions på Volvo Autonomous Solutions.
Nils Jaeger (bilden), CEO för Volvo Autonomous Solutions, tillägger:
"Som en del av Volvokoncernen har vi tillgång till branschledande produktutveckling, tillverkning i världsklass och ett moget återförsäljar- och servicenätverk."

Nils Jaeger säger vidare att det för en storskalig utbyggnad av autonomi, utöver den autonoma lastbilen, också måste finnas, ”ett sammanhängande och sömlöst stödnätverk av omgivande infrastruktur, vilket skapar ett heltäckande autonomt ekosystem som möjliggör daglig drift.” V.A.S. har också för att säkerställa drifttid för framtida autonoma flottor använt branschexpertisen från Bruckners Truck & Equipment, tillsammans med andra nyckelåterförsäljare av Volvo Lastvagnar över hela Texas, för att skapa viktiga support- och servicepunkter för Volvo VNL Autonomous.

Jim Monkmeyer, VD för transport för DHL Supply Chain North America, tillade:
”Autonomi är en nyckelfaktor för att främja den digitala transformationen inom logistiksektorn genom att tillhandahålla pålitlig kapacitet för långdistanser. Vårt långvariga partnerskap med Volvo har varit avgörande för att anpassa deras autonoma transportlösningar till våra 24/7-operativa krav. Volvos arv av säkerhet och obevekliga strävan efter innovation gör dem till en idealisk partner i vår resa för att höja lastbilseffektiviteten och leverera större värde till våra kunder.”

Kompromisslöst engagemang för säkerhet
I pressmaterialet noteras att Volvo VNL Autonomous, ”håller fast vid Volvos långvariga engagemang för säkerhet och är designad från grunden med inbyggd redundans för kritiska system.”
I autonoma lastbilar ersätter redundans backupen som tillhandahålls av en mänsklig förare med system som automatiskt kan ta kontroll i det sällsynta fallet då primära system stöter på problem, vilket garanterar säker drift.

Denna säkerhetsstrategi förstärks ytterligare av Volvos nära partnerskap med Aurora, vars sofistikerade och robusta teknologi gör det möjligt för Volvo VNL Autonomous att säkert navigera i världen runt den. Aurora Driver är utrustad med kraftfulla sensorer, inklusive högupplösta kameror, bildradar och egenutvecklad långdistanslidar som möjliggör säker autonom operation vid motorvägshastigheter.

Investerar i fraktens framtid
Autonoma lösningar har onekligen en potential att revolutionera transportbranschen genom att sänka driftskostnaderna, öka effektiviteten och öka säkerheten. Med kapacitet 24/7 kan autonom transport påskynda leveranstider och optimera leveranskedjor, vilket främjar ett mer motståndskraftigt transportnätverk.

”Autonoma lastbilar kan också erbjuda förare nya möjligheter, såsom fjärrövervakning och hantering av flottor samtidigt som de hanterar pågående arbetsutmaningar”, sa Monkmeyer. ”Dessutom kan autonoma lastbilar minska den fysiska och mentala belastningen på förarna, vilket leder till förbättrad livskvalitet och ökad arbetstillfredsställelse.”

Han tillade att strategiska partnerskap som V.A.S. och DHL Supply Chain, ”är avgörande för att utnyttja resurser och expertis för att vinna förtroende från reglering och allmänheten och acceptans av autonoma teknologier – och i slutänden för att leverera det fulla löftet om autonomi.”

Lösningarna som utvecklats av Volvo Autonomous Solutions är skräddarsydda för varje kunds behov och syftar till att göra deras verksamhet säkrare, mer produktiv och hållbar.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title