Andreas Stridkvist påpekar vidare att kolen gör det smutsigt och luften dålig.
”Förändringen som kommer med den nya renare processen är flera. Vi har nu målat väggarna vita i gjuteriet för att verkligen påvisa hur mycket renare arbetsmiljö det är. Det löser mycket och ger framtidstro för hela branschen,” säger han.
Ett banbrytande hållbarhetsprojekt
Idag finns ett tekniskt samarbete mellan Lyrestads Gjuteri och Volvo där man ständigt byter erfarenheter.
Oavsett att de båda företagen arbetar med volymer som är extremt olika, är de kritiska momenten desamma. Volvo har kommit så pass långt att de idag utgår från produktion en dag i veckan. I mars 2025 räknar de med att vara igång med denna enorma verifieringsprocess, där det även handlar om att säkerställa kvaliteten.
”Vi trodde utmaningen var att blästringen skulle ta längre tid och vara svårare, men resultatet blev bättre än väntat och med så fina ytor,” säger Tore Nilsson och beskriver hur detta banbrytande hållbarhetsprojekt har kapat fem år av utvecklingstiden och markerar ett stort steg framåt för gjuteriindustrin:
”Det har definitivt möjliggjorts genom ett innovativt samarbete och forskningsinsatser mellan Lyrestads Gjuteri och vi på Volvo. Om man ur ett miljöperspektiv instiftade ett Nobelpris i gjutning, då är det här medaljen ska landa. Att så snabbt och med så liten budget ha åstadkommit detta, det är bortom världsrekord,” avslutar Tore Nilsson.