Annons

PRODUKTIONSUTVECKLING: Volvo Group och Lyrestads först i världen med banbrytande teknik för gjutning i formsand utan kol

Volvos TORE NILSSONS IDÉ MINSKADE CO2-UTSLÄPPEN med 85 PROCENT. Tore Nilsson, Foundry Process Engineer på Volvo Group Skövdes Gjuteri hade en idé om en ny mineralmix som skulle kunna göra det möjligt att ta bort allt kol i formsanden, men detta var inget som de hade möjlighet att prova i sina maskiner. ”Det rör sig om 700 ton formsand vi har i vår huvudanläggning och den är inte lätt att ersätta om något skulle gå fel. Det är som ett ekosystem, vid minsta lilla rubbning, är risken mycket stor att man ödelägger den. Det Lyrestads Gjuteri gjorde, som arbetar med betydligt mindre volymer, är unikt och något liknande har inte hänt sedan 1960-talet. De var modiga och tog risken när vi ställde frågan om de kunde hjälpa oss att göra det som dessutom är oerhört svårt att få till under brinnande produktion. Det var startskottet på vårt samarbete,” säger Tore Nilsson. Resultatet är att koldioxidutsläppen vid gjutning har kunnat minska med över 85 procent med hjälp av den gemensamt utvecklade och implementerade banbrytande tekniken. Det är t o m så att detta innebär att Lyrestads Gjuteri blir det första järngjuteriet i världen att använda sotfri formsand. Till bakgrunden hör att alla gjuteriers formsand i bästa fal innehåller ett par procent kol, men det kan handla om ännu större mängder. Formsand används vid gjutning av metall i formar. Den består av kvartssand som blandats med lera i varierande mängd för att öka dess styrka, seghet och genomsläppningsförmåga. Man skiljer mellan råsand med mindre än 10 % lera, torrsand med upp till 20 % lera och lersand med mer än 20 % lera. Inblandning av kolpulver görs för att hindra sanden från att bränna fast vid gjutgodset. Målet med detta projekt och Volvos drivkraft, varit att helt få bort kolen. Projektet inleddes för två år sedan. ”Kolen är boven i dramat,” summerar Andreas Stridkvist på Lyrestads Gjuteri: ”Precis, kol är den största orsaken till utsläpp, men det är också kolet som gör det svart, smutsigt och otrevligt i de här industriella miljöerna och det är helt enkelt boven i dramat för när målsättningen är en strävan att kunna se sig som en ren industri.” Lyrestads Gjuteri har haft en full produktion med den nya tekniken sedan augusti 2023 och märkte tidigt positiva effekter kring arbetsmiljön. Förutom att de relativt omgående lyckats minska koldioxidutsläppen vid gjutning med över 85 procent, bildas i stort sett bara vattenånga när man numera häller järn i sandformer. Istället för som tidigare då det bildades massor av skadliga gaser.

Andreas Stridkvist  påpekar vidare att kolen gör det smutsigt och luften dålig.
”Förändringen som kommer med den nya renare processen är flera. Vi har nu målat väggarna vita i gjuteriet för att verkligen påvisa hur mycket renare arbetsmiljö det är. Det löser mycket och ger framtidstro för hela branschen,” säger han.

Ett banbrytande hållbarhetsprojekt
Idag finns ett tekniskt samarbete mellan Lyrestads Gjuteri och Volvo där man ständigt byter erfarenheter.
Oavsett att de båda företagen arbetar med volymer som är extremt olika, är de kritiska momenten desamma. Volvo har kommit så pass långt att de idag utgår från produktion en dag i veckan. I mars 2025 räknar de med att vara igång med denna enorma verifieringsprocess, där det även handlar om att säkerställa kvaliteten.
”Vi trodde utmaningen var att blästringen skulle ta längre tid och vara svårare, men resultatet blev bättre än väntat och med så fina ytor,” säger Tore Nilsson och beskriver hur detta banbrytande hållbarhetsprojekt har kapat fem år av utvecklingstiden och markerar ett stort steg framåt för gjuteriindustrin:
”Det har definitivt möjliggjorts genom ett innovativt samarbete och forskningsinsatser mellan Lyrestads Gjuteri och vi på Volvo. Om man ur ett miljöperspektiv instiftade ett Nobelpris i gjutning, då är det här medaljen ska landa. Att så snabbt och med så liten budget ha åstadkommit detta, det är bortom världsrekord,” avslutar Tore Nilsson.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title