Annons

19 000 drabbas när SCANIA stänger ner nästan allt – hur påverkas det stora PLM-projektet?

Det var alltså i förra veckan SCANIA meddelade att man stänger ner sina anläggningar i Södertälje, Oskarshamn och Luleå. Även bolagets anläggningar i Frankrike och Nederländerna drabbas. I Södertälje påverkas 6 000 personer och stoppet beräknades då pågå i två veckor. Totalt räknade SCANIA-ledningen med att 9 000 medarbetare skulle påverkas. När nu även de svenska tjänstemännen kommer att permitteras handlar det alltså istället om 19 000 medarbetare.
– Är man pessimistisk och tror att det här fortsätter in på sommaren är vi i ett läge där varsel inte uteslutas, men vi följer utvecklingen vecka för vecka, säger Hans-Åke Danielsson, presstalesperson på Scania.

Scanias presstalesman, Hans-Åke Danielsson, är bekymrad över åtgärderna bolaget tvingas till. ”Vi följer utvecklingen dag för dag,” säger han.

Danielsson säger nu att utvecklingen beror på att förutsättningarna för att bedriva verksamheten har försämrats kraftigt. Vi måste vidta de här åtgärderna för att klara den här krisen som corona har lett till, säger han.
Han tillägger i en intervju att, ”har vi ingen produktion har vi ju inget att sälja och då mister vi 80 procent av våra intäkter.”
Till Ekot sa han också att för de flesta tjänstemännen gäller korttidsvecka med arbete på tisdag och onsdag. Detta emedan medarbetarna i produktion är heltidspermitterade.
– Tack vare avtalet som staten har ordnat har SCANIA fått till en permitteringslösning som kallas korttidsvecka. Det betyder att staten går in och finansierar lönen för företaget, men att också de anställda får göra en liten uppoffring genom att avstå 7,5 procent av sin lön.

Allmänt säger presstalesmannen vidare att tror att folk i bolaget ändå känner sig ganska lugna över den ekonomiska lösningen.
– Men det finns naturligvis en oro för fortsättningen. Vi vet ju ingen av oss när det här tar slut eller om det blir bättre och i så fall när.

3D-modell av en Scania-lastbil. Bolaget jobbar på PLM-sidan i dagsläget i Dassault Systemes V5-miljö på CAD-sidan med bl a DS flaggskepp CATIA och med Enovia V5 som är kopplad till SCANIAs proprietära konfigurations- och regeldatabas, OAS.

Hur påverkas SCANIAS PLM-projekt?
Hur SCANIAS pågående PLM-projekt ”Starling” drabbas av händelseutvecklingen är i dagsläget oklart. Tanken har varit att bolagets nya produktutvecklingsplattform, byggd på Dassault Systemes 3DEXPERIENCE-lösning, ska introduceras under 2021.
Om detta påverkas av det tillfälliga stoppet beror givetvis främst på hur långvariga effekterna blir, framför allt på tjänstemannasidan. Men allmänt är denna typ av införande av en helt ny plattform en tidsmässigt känslig historia redan utan coronavirus-effekter.
Detta projekt, som alltså går under arbetsnamnet, ”The Starling Project”, innebär att bolaget under 2021 kommer Scania att genomföra en flytt över till den nya plattformen. Denna lösning kommer att påverka egentligen de flesta inom bolaget som är inblandade i produktutveckling och även produktion.

Utmanande även utan Coronakrisen
Anders Malmberg, som tidigare var ansvarig för PLM-projektet, idag har han gått över till telekomjätten Ericsson, berättade i ett tidigare PLM&ERP News-reportage (som publicerats i sin helhet på vår amerikanska systersajt, engineering.com) att Starling-projektet är, ”en utmanande satsning bara i kraft av sin storlek – som berör 16 000 medarbetare i alla led – men ännu mer mot bakgrund av företagets ansträngningar att hitta en välbalanserad kombination med några ”big bang-liknande” element, men främst baserat på stegvisa faser.
Införandet av en helt ny PLM-plattform är förstås också ett stort och besvärligt projekt även utan de eventuella störningar som nu coronakrisen fört med sig.

Anders Malmberg var tidigare SCANIAs ansvarige för PLM-projektet, ”The Starling Project”. Han jobbar sedan en tid på Ericsson.

Under ett anförande på PLM-konsulten TECHNIAS senaste storevent, PLMIF ifjol, illustrerade Malmberg utmaningens omfattning med en touch av ironi och självmedvetenhet.
– Jag kallar alltid dessa projekt för ”ett fem-femtiofemtio projekt.” Det handlar om minst fem år, 50 miljoner euro och fortfarande en femtio procent risk att du misslyckas.
Bliur den nu beslutade ”coronapermitteringen” inte alltför långvarig finns det goda utsikter till att man blir klara enligt plan eller med bara små förseningar. Blir stoppet långvarigt kan i dagsläget ingen säga när den nya plattformen kommer på plats.
SCANIA tog beslutet att satsa på Dassault Systèmes 3DEXPERIENCE sent i slutet av 2017.

Allan Macdonald, är ”Lead Exterior Stylist”, på SCANIA.

LÄS MER om detta spännande projekt i artikel av PLM&ERP News chefredaktör, Verdi Ogewell, publivcerad på www.engineering.com – klicka på rubriken nedan för att länkas till texten:
A Phased Roll Out with Big Bang Elements: Opportunities and Challenges in SCANIA’s Large 3DEXPERIENCE PLM Implementation

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title